به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صنعت چاپ که می توان از آن به ابر صنعت چاپ یاد کرد در ایجاد انقلاب های بزرگ جهانی از جمله انقلاب فرهنگی رنسانس، انقلاب علمی، انقلاب سیاسی اجتماعی قرن های ۱۸ تا آخر ۲۰ میلادی مانند انقلاب های فرانسه، آمریکا، روسیه، چین، انقلاب علمی برای ایجاد مدارس و دانشگاه ها، انقلاب مخابراتی و الکترونیک و انقلاب دیجیتال و فناوری نقش و جایگاه ویژه ای داشته است، ادامه داد: در هر ۶ انقلاب بشری، صنعت چاپ جایگاه خاص و ویژه ای داسته که اگر نبود انقلاب های بشری که بخشی از توسعه اجتماعی را به وجود آورد، پدید نمی آمد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: صنعت چاپ را در وجه دیگری هم می توان مورد توجه قرار داد. این صنعت چند وجهی و چند ضلعی است و همین ویژگی اجزا و اضلاع آن را در بخش های مختلف زندگی جاری و ساری می کند.

صالحی در عین حال تصریح کرد: صنعت چاپ از یک طرف پدیده فرافرهنگی است و در حوزه های مختلف فرهنگی، کتاب، رسانه، علم، پژوهش، تبلیغات و ... موثر است.

وی تاکید کرد: این صنعت از طرف دیگر پدیده فراهنر است و در حوزه های طراحی، گرافیک، عکس، صنایع هنری مانند سینما و ... تاثیر دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: صنعت چاپ فراصنعت است که هم با صنایع تبلیغی و کاربردی و هم در صنایع زیر مجموعه خود از جمله بسته بندی در ارتباط است.

صالحی گفت: کسانی که در حوزه صنعت چاپ حضور دارند به طور طبع قدر ویژه ای دارند که تاریخ بشریت به آن ها مدیون است و از سوی دیگر وجوه مختلف زندگی اجتماعی بشر با این صنعت و اشتغال در تماس است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هم شرایط تحریم در سال های اخیر به ویژه در سال های ۹۸ و ۹۹ فضای صنعت چاپ در کشور را دچار مشکلاتی در حوزه های مبادلات مالی، صادرات، واردات و ... کرد و هم شرایط کرونایی به ویژه در ماه های نخستین مزید بر علت در این مشکلات شد.

وی تصریح کرد: مجموعه این مشکلات صنعت چاپ را آزار داده و می دهد. البته شرایط سخت منبع مالی دولت مانع از این بوده و هست که آنچنان که باید در رفع خسارت های این حوزه برآید اما تلاش هایی در این زمینه صورت گرفت. تسهیلات حوزه چاپ در این بازه اتفاف افتاد. در مرحله اول تسهیلات، ۳۷ میلیارد تومان به چاپخانه ها ارائه شد که اگر فضای دیگر کسب و کارهای این حوزه را هم در نظر بگیریم جمعا این رقم بیش از ۶۵ میلیارد تومان است.

صالحی ادامه داد: همچنین پاره ای از کارهایی که اتفاق افتاده و در حال اتفاق است اما فاصله زیادی بین آنچه شرایط چاپ با آن روبرو است با آنچه حمایت ها باید باشد، وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در کنار خبرهای تلخ روزنه هایی از امید هم هست که می تواند برای آینده راه مورد توجه قرار بگیرد. در تراز واردات و صادرات کالاهای چاپی در سال ۹۸ واردات چاپی حدود ۱۰۰ میلیون کیلو و صادرات حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار کیلو است. در سال ۹۹ در ۹ ماهه ابتدایی بر اساس آمار اداره کل چاپ، واردات ۳۸ میلیون کیلو و صادرات ۱۳ هزار و ۴۸۰ تن یعنی ۱۳ میلیون و ۴۸۰ میلیون است.

وی در عین حال تصریح کرد: معنای این مقایسه این است که واردات ما در ۹ ماهه اول سال ۹۹ نسبت به سال قبل بسیار کاهش یافته است. به این معنا که شرایط تحریمی و کرونایی فضای کارآفرینان و فعالان عرصه چاپ را زمین گیر نکرده بلکه آن ها را با توان جدید و انرژی تازه به میدان آورده که باید از این فضا حفاظت کنیم. این کاهش بخشی به دلیل کمبود است و بخشی از آن جا به جایی واردات بوده است که در تولید داخلی توانسته تاثیرگذار باشد و اگر بیش از ۳ برابر افزایش صادرات داشته باشیم، ظرفیت صادرات کشور به دیگر کشورها قابل توجه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سال ۱۴۰۰  به عنوان سال پایان قرن را می توان برای صنعت چاپ با راهبردهای جدی و اساسی توسط فعالان، اتحادیه ها، تشکل ها و ... و با حمایت های حاکمیتی مورد توجه قرار داد. این راهبردها باید چند نکته اصلی داشته باشد. اول اینکه بتواند به تقویت و توان تولید داخلی بی‌انجامد. دوم ما را در عرصه صادرات خارجی در فضای صادرات ارتقا دهد و سوم اینکه صنعت چاپ را به عنوان نما و نمایه ای از هویت ملی و هویت ایرانی اسلامی را بیش از پیش نشان بدهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: بیستمین جشنواره ملی چاپ توجه مضاعفی به زبان، زیبا شناسی و حوزه مسئولیت اجتماعی نسبت به گذشته داشته است.