گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: منوچهر اکبرلو نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که مجموعه ۶ جلدی «تجربه‌های نمایش خلاق» را در انتشارات جهاددانشگاهی دانشگاه هنر در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: این مجموعه تجربیات جداگانه و چند دهه خودم و افرادی هم‌چون داوود کیانیان، حسین فدایی‌حسین، فائزه فیض و اکرم ابوالمعالی را در برمی‌گیرد که سال‌هاست در زمینه نمایش خلاق فعالیت و مربیگری داشته‌ایم. کتاب که مباحث تئوری آن بسیار کم است مرحله صفحه‌بندی را طی می‌کند و به‌زودی رونمایی می‌شود.

او با بیان این که کتاب «آشنایی با نمایش‌های سنتی ایران» را برای چاپ به انتشارات گویا سپرده، ادامه داد: این اثر مصور را برای مخاطب عمومی نوشته‌ام تا یک آشنایی کلی و اجمالی از انواع نمایش سنتی ایرانی پیدا کند. در همین انتشارات مجموعه «قرار با ستاره» با مسئولیت علی کاشفی‌خوانساری در دست تدوین است. این مجموعه در سری اول سی جلد کتاب را دربرمی‌گیرد که هر کدام به یکی از مشاهیر ادبی و هنری ایران اختصاص دارد. سعی شده افرادی انتخاب شوند که کمتر کتاب مستقلی درباره آن‌ها نوشته شده است. به‌ویژه این که مخاطبان اصلی کتاب‌ها نوجوانان و جوانان هستند. از این مجموعه زندگی‌نامه و آثار میرزا آقاتبریزی را من کار کرده‌ام. او پس از فتحعلی آخوندزاده اولین نویسنده نمایشنامه در ایران است؛ بنابراین آغاز درام‌نویسی با نوشته‌های اوست. در این کتاب به زندگی، شرایط دوران مشروطه و تک تک نمایشنامه‌های او پرداخته‌ام.

اکبرلو با این توضیح که میرزا آقا تبریزی به‌عنوان اولین درام‌نویس ایرانی همواره مورد علاقه من بوده است، افزود: در دوران دانشگاه نیز چند مقاله پژوهشی درباره او نوشته‌ام این که او چگونه، با چه انگیزه‌ای و چه هدفی دست به نوشتن به این صورت یعنی (درام) برای نخستین بار آن هم برای مخاطب عمومی می‌زند. اساسا آغازگران در هر عرصه برایم جذاب هستند.

او با بیان این که افرادی که در این مجموعه هستند بنا به سابقه فعالیت نویسندگان تعیین شده‌اند، اظهارداشت: از جمله این افراد می‌توانم از پروین اعتصامی، صمد بهرنگی، صادق چوبک و بزرگ علوی نام ببرم. برخی از آن‌ها برای نخستین بار است که زندگی و آثارشان معرفی می‌شود. اطلاعات مربوط به شخصیت‌ها براساس توافق نویسنده و مسئول طرح با این توافق صورت گرفته که محدودیت‌ها و محذوریت‌های ناشران دولتی را نداشته باشند بنابراین همه جوانب این شخصیت بدون حذف آدم‌ها یا سانسور نویسنده و نیز تشریح شرایط زمانه او نوشته شده‌اند.

اکبرلو تصریح کرد: مجموعه نمایشنامه‌های باغچه‌بان توسط داوود کیانیان جمع‌آوری و منتشر شده است در کتاب جداگانه‌ای به معرفی و تحلیل این متون پرداخته‌ام که توسط انتشارات مدرسه منتشر می‌شود.