سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: «در راه الحاجب»، «واپسین لحظات آزادی»، «عقّا»، «معاینه پزشکی»، «تنبیه‌شدگان حضرتش»، «حمل‌ قلوه‌سنگ در ظل آفتاب»، «مانور زیر باران»، «بیمارستان محمد پنجم»، «شبی در منزل اعبابو»، «اعزام»، «اهرمومو»، «زندگی روزمره»، «رهایی آری،‌ رهایی نه»، «بیرون»، «پنج ژوئن ۱۹۷۱» و «سورپرایز» عناوین هفده فصلی است که در این کتاب ارائه شده‌اند.

نویسنده نوزده ماه در اردوگاهی زندانی بوده و کتاب «تادیب» فصل‌های زندگی او را در این مدت روایت می‌کند. سال ۱۹۶۵ در مراکش روزهای اوج دیکتاتوری سلطان حسن دوم، ۹۴ دانشجو دموکراسی‌خواه به‌دلیل شرکت در تظاهراتی مسالمت‌آمیز دستگیر می‌شوند. ۱۹ ماه زندان و انواع رفتارهای تحقیرآمیز بر سر آن‌ها آوار می‌شود. طاهر بن جلون یکی از این دانشجوهاست. او به عنوان روایتگر زنده این زندان از جوانانی می‌گوید که جرم آن‌ها خواستن کمی دموکراسی است، اما حکومت نه‌تنها آزادی را از آن‌ها دریغ می‌کند که می‌خواهد انسان بودن را هم از آن‌ها بگیرد.

در بخشی از روایت «زندگی روزمره»  می‌خوانیم: «دستور می‌دهند جیب‌های لباس‌هایی را هم که تازه تحویل گرفته‌ایم، بدوزیم، نخ و سوزن پخش می‌کنند. جیب‌هام را می‌دوزم. قبل از اینکه بدوزم، شعرهایم را سر می‌دهم توی جیب‌ها. جاساز خوبی است. در خیاطی ماهر شده‌ام. در چشم به هم زدنی جیب‌ها را می‌دوزم. بچه‌ها شلوارهایشان را می‌آورند من بدوزم. صلاح قول می‌دهد امشب رادیو را برایم بیاورد. یکی دیگر یک بسته بیسکویت می‌دهد. بیسکویت‌ها را از چوپانی خریده است که دور میدان تیر ول می‌چرخد. سیم‌خاردار هست، اما گاهی می‌آید این طرف، به او پول می‌دهیم و او هم برایمان خرده‌ریزهایی می‌آورد.

بازرسی فرمانده. باید سرمان از ته تراشیده شده باشد. جیب‌ها دوخته و سرووضعمان مرتب باشد. از بین صف‌ها می‌گذرد، با چوبدسش جیب‌ها را چک می‌کند که درست و سفت دوخته شده‌اند یا نه. اگر چوب در جیبی برود، دو ضربه محکم می‌خورد به پس گردن سرباز. و چه ضربه‌هایی. با سر چوبدستش، کلاهم را پس می‌زند. می‌افتد. چوبدست را روی سرم می‌کشد. سرم دمل زده و امروز صبح آن را نتراشیده‌ام. چوبدستش را کنار دمل نگه می‌دارد و فشار می‌دهد. آنقدر فشار می‌دهد که خون می‌افتد. دردم می‌آید. جیک نمی‌زنم. از ضربه‌ها قسر در می‌روم. خم می‌شوم و کلاه را برمی‌دارم».

طاهر بن جلون شاعر، نویسنده و نقاش فرانسوی- مراکشی اول دسامبر ۱۹۴۷ در فاس به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مدارس دو زبانه مراکش گذراند، در دبیرستان‌های فرانسوی طنجه تحصیل کرد و در دانشگاه محمد پنجم، فلسفه خواند. اولین شعرهایش را همان زمان سرود. بعد از اتمام تحصیل، در دبیرستان فلسفه درس داد. به فرانسه رفت و روان‌شناسی را ادامه داد، سال ۱۹۷۵ موفق به دریافت دکتری روان‌شناسی بالینی شد. در سال ۱۹۸۵ به خاطر رمان «شب قدر» جایزه گنکور را برد (که ادامه رمان «فرزند شن‌ها» بود). سال ۲۰۰۸ به عضویت آکادمی گنکور درآمد. در سال ۲۰۰۸ از رئیس‌جمهور وقت فرانسه نشان لژیون دونور را گرفت و برای مجموعه آثارش موفق به دریافت جایزه اولیس شد.

«تادیب» با زیر عنوان روایت یک تحقیر، نوشته طاهر بن جلون با ترجمه محمدمهدی شجاعی مدت کوتاهی است که منتشر شده و به‌زودی چاپ سوم آن توسط نشر برج روانه بازار کتاب می‌شود.

تادیب