سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نازیلا ناظمی نویسنده و پژوهشگر با این توضیح که تحقیقی در مورد ۲۲ اثر ایران که در میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شده‌اند انجام داده به هنرآنلاین گفت: این پژوهش که در قالب کتاب از سوی نشر طلایی منتشر خواهد شد روی همه این آثار تاریخی و طبیعی است. در مورد کل بناها تحقیقات جدید از نظر معماری، تزیینات، سبک، تاریخ ساخت، افرادی که دخیل بودند در ساخت از معماران، نقاشان و صنعتگران داشتم. تاریخچه تمامی آثار و جدیدترین اکتشافات در کتاب ارائه می‌شود.  

او با بیان این که دو اثر یعنی جنگل‌های هیرکانی و کویر لوت میراث طبیعی هستند، ادامه داد: این جنگل و کویر نیز از نظر خاک، درخت‌ و موارد دیگر جز به جز مورد بررسی و تحقیق قرار گرفتند. در مبحث آثار تاریخی نیز در مورد همه بناها از نو بازسازی صورت گرفته است. مثلا تخت جمشید با کشفیات جدید و راه آب‌هایی که پیدا کردند از نو تصویرسازی شده است. کاخ آپادانا جداگاه بازسازی و درباره آن توضیح داده شده، ستون‌ها کجاست، کف چه رنگی بوده و درگاه چه شکلی داشته کاخ‌های دیگر هم به این ترتیب.

ناظمی با این توضیح که تالیف و پژوهش کتاب تمام شده، افزود: در مرحله بازبینی است که اگر اصلاحاتی نیاز دارد اعمال شود. درست کردن عکس و بازسازی تصاویر بناها به صورت سه بعدی نیز در حال انجام است. با پایگاه‌های جهانی ارتباط داریم و از آن‌ها عکس می‌گیریم البته عکاس ایرانی هم داشتیم. عنوان موقت کتاب نیز «جاودانه‌های ایران» است.

او هم‌چنین از تالیف و چاپ کتاب «نجوم در ایران از اسطوره تا امروز» خبر داد و اظهارداشت: این اثر دو هفته‌ای می‌شود که توسط انتشارات ایده‌پردازان چکاد منتشر شده است. نگاهی به تاریخچه نجوم در ایران داشتم و به کارهای ایرانیان در مورد نجوم پرداختم. کتاب از دوره اسطوره‌ها آغاز شده تا به امروز که یک‌سری فعالیت‌ها صورت گرفته و کشفیاتی که انجام داده‌ا‌ند.

ناظمی با بیان این که کتاب گلچین شده فعالیت‌ها است، تصریح کرد: کارهای صورت گرفته زیاد است و امکانش نبود به همه آن‌ها بپردازم. کتاب «نجوم در ایران از اسطوره تا امروز» را به‌نحوی نوشتم که نوجوانان و جوانان علاقه‌مند بدانند ایرانیان سهم عمده‌ای در ستاره‌شناسی و نجوم داشتند. در این اثر از نگاه ایرانیان به آسمان گفته شده، دانشمندان نجوم در دوران ایران باستان، ابزارآلات و نشریات نجومی معرفی شدند. به کشفیات دوره اسلامی پرداختم و تمام فعالیت‌های انجام شده تا زمان چاپ کتاب.

ناظمی کارشناس‌ارشد تاریخ معاصر و کارشناس‌ارشد تاریخ و تمدن و زبان‌های باستان است. او پس از گذراندن دو سال از مقطع دکتری به تحقیق درباره‌ اسطوره‌ها و نمادها و پژوهش در نسخ خطی پرداخت. در تدوین «دانشنامه‌ جغرافیای جهان اسلام» با پژوهشکده‌ تاریخ اسلام در زمینه‌ مدخل‌نویسی همکاری کرد. ناظمی مسئول شناسایی و جمع‌آوری و طبقه‌بندی اسناد در بخش اسناد مجموعه‌ تاریخی دارالفنون بود. همکاری مستمر با روزنامه‌ «جام جم» و نشریات «رشد کودکان» و «رشد جوان» نیز در کارنامه‌ او مشاهده می‌شود. کتاب‌های «نوروز ایرانیان» و «مردان قاجار (زندگی صدیق الدوله)» نمونه‌ای از پژوهش‌های ناظمی است. در تصحیح و پژوهش نسخ خطی مانند «ماثرالسلطانیه»، «تاریخ ذوالقرنین»، «رسائل مشروطیت»، «سیاست‌نامه‌های قاجار»، «روزشمار تاریخ قاجار» و دو جلد «تاریخ قاجاریه» نیز همکاری داشته است.