سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین:  کتاب «ابله» نوشته الیف باتومان با ترجمه نیلوفر امن‌زاده منتشر شده است.

کتاب شامل دو بخش است؛ نخست «پاییز» و «بهار» و دوم «ژوئن»، «ژوئیه» و «اوت».

این رمان براساس تجربیات خود نویسنده از تحصیل در دانشگاه هاروارد در دهه نود میلادی و تدریس زبان انگلیسی در مجارستان نوشته شده است.

این کتاب که در ۴۳۰ صفحه نگارش یافته در مورد سلین دختر دو مهاجر ترک‌تبار است که برای تحصیل وارد دانشگاه هاروارد می‌شود. این ورود، آغاز زندگی جدیدی همراه با فراز و نشیبی از اندوه، عشق و ماجراجویی است.

الیف باتومان بلاتکلیفی‌های زندگی در آستانه بزرگ‌سالی را با حساسیت عاطفی و فکری در قالب رمان نوشته است. «ابله» روایت آشنا شدن با وحشت‌ها و لذت‌های بزرگ شدن است و نثر نویسنده طیف وسیعی از فکرها را با خود همراه می‌کند.

این کتاب نامزد نهایی جایزه ادبی پولیتزر ۲۰۱۸، محبوب‌ترین کتاب سال ۲۰۱۷ از طرف مجله لیت هاب و برگزیده در فهرست نهایی جایزه داستان‌نویسی زنان بریتانیا (آن بیلیز) ۲۰۱۸ است.

در بخشی از کتاب «ابله» می‌خوانیم: «روز بعد از تولد نوزنده سالگی‌ام، مادرم مرا به ساختمان پاکستان ایرلاینز فرودگاه جی‌اف‌کندی رساند: ساختمانی تنگ و موقتی با پنجره‌های غبار گرفته که با خط هوایی ایرپولند مشترک بود. نشان ایرپولند یک موجود پرنده مانند لاغر و مبتلا به سوتغذیه بود. مدام همه نوشته‌ها را اشتباه می‌خواندم، دندان‌های خود را تنها با باربرهای یونیفرم‌پوش بسپرید. همه جا ایوان را می‌دیدم، یک زن قد بلند چهارشانه با کیف اداری را، نردبان آهنی یک کارگر را شبیه او می‌دیدم. عبور از مراحل امنیتی مثل مرگ بود؛ این‌که باید از همه خداحافظی می‌کردی، این‌که تبدیل می‌شدی به اسمی روی کاغذ و پول و ساعت و کفش‌هایت را تحویل می‌دادی.

مادرم گفت: خیلی خوشحالم که پاریس رو می‌بینی و توی چشم‌هایش اشک دیدم. مادرم پاریس نرفته بود، ولی مادربزرگم در جوانی رفته بود و می‌گفت زیباترین جای زمین است».

الیف باتومان نویسنده و روزنامه‌نگار امریکایی سال ۱۹۷۷ در نیویورک سیتی متولد شد. او در کالج هاروارد تحصیل کرد و دکتری‌اش را در رشته ادبیات تطبیقی دانشگاه استنفورد گرفت. «زندگی نگاره جن‌زدگان» دیگر اثر اوست. باتومان مقالات و جستارهای زیادی نیز نوشته است.

 کتاب «ابله» نوشته الیف باتومان با ترجمه نیلوفر امن‌زاده در شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۷۵ هزار تومان توسط نشر برج با داشتن حق کپی‌رایت منتشر شده است.

ابله