به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به همت بخش بین‌الملل نمایشگاه، شاهد حضور مجمع ناشران اندونزی (ایکاپی) در این رویداد بزرگ فرهنگی هستیم.

در این راستا با معرفی ظرفیت‌های طرح گرنت ایکاپی اندونزی توسط مدیران آن مجمع فرصتی مغتنم فراهم آمده است تا ناشران، آژانس‌های ادبی، نویسندگان و فعالان حوزه صنعت نشر ایران بتوانند با بهره‌گیری از حمایت‌های متنوع این طرح، در تبادل با ناشران اندونزیایی با خرید و فروش کپی‌رایت آثار خود، از مزایایی همچون کمک هزینه سفر، اقامت، شرکت در سمینارها و تورهای فرهنگی بهره‌مند شوند.

مجمع ناشران اندونزی قصد دارد به عنوان سازمانی پیشرو در مسیر ارتقا دانش قدم بردارد و برای نیل به این هدف با جمعی از نویسندگان،  ویراستاران، تصویرگران و ... همکاری کند.

ایکاپی، قدیمی ترین و بزرگترین انجمن ناشران اندونزی است که  در سال 1950 تاسیس شد. اکنون این انجمن سالانه 40000 عنوان کتاب منتشر و توزیع می کند که از بین این آثار، 22 درصد آن مربوط به ادبیات کودک و نوجوان، 13 درصد آن کتاب های داستان، 13 درصد مربوط به کتاب های مذهبی، 10 درصد کتاب های درسی و 42 درصد کتاب های عمومی است.

مجمع ناشران اندونزی برنامه‌ای را با عنوان (Indonesia Partners Program) تهیه کرده است که هدف از آن ارتباط ناشران بین‌المللی با ناشران اندونزیایی است. براساس این برنامه اعضای ایکاپی هزینه بلیط و اسکان ثبت نام‌کنندگان را برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی پرداخت خواهند کرد.

نمایشگاه کتاب اندونزی که از سال 2014 به نمایشگاه بین المللی کتاب تبدیل شد و ایکاپی در سال 2020 به علت همه گیری بیماری کرونا، برای اولین‌بار به مدت ده روز (28 سپتامبر تا 7 اکتبر 2020) اقدام به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، به صورت مجازی کرد. این نمایشگاه مجازی علاوه بر نمایش و فروش کتاب، برنامه‌های جنبی مانند برگزاری وبینارهای تخصصی و اهدای جوایز به مناسبت های مختلف داشت. در این نمایشگاه، علاوه بر نویسندگان، فعالان و حامیان صنعت نشر حضور داشتند.

لازم به ذکر است در سال جاری بخش بین‌الملل خانه کتاب و ادبیات ایران به نیابت از صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران برای اولین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی حضور یافت. امسال نیز برای نخستین‌ بار کشور اندونزی با 4 ناشر بین‌المللی در بخش دیجیتال رایت سنتر نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرکت کرده است.

همچنین ویدیو کلیبپ معرفی ظرفیت‌های طرح گرنت ایکاپی اندونزی به صنعت نشر ایران به همراه زیرنویس فارسی در رویدادهای سایت بخش بین‌الملل نمایشگاه در دسترس ناشران، آژانس‌های ادبی، نویسندگان و سایر فعالان حوزه نشر بین الملل قرار دارد.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز و تا هشتم بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.