سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مریم زرنشان نویسنده و شاعر، با این توضیح که کتاب "نگاهی به آثار و اشعار پروین اعتصامی" را در نشر گویا در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: این اثر شامل بخش‌های مختلفی چون نگاهی به زندگی پروین اعتصامی، اندیشه و تفکر، دوستان، نامه‌ها و جایزه‌های که این شاعر گرفته می‌شود. در بخش دیگری نگرش سیاسی، فلسفی، گزیده اشعار ارائه شده و شعرهایش از نگاه دیگر شاعران مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. این کتاب از مجموعه "قرار با ستاره" برای نوجوانان منتشر خواهدشد.

او با بیان این که کتاب "ماجراهای اپف" را برای چاپ به انتشارات کتاب پارک سپرده، ادامه داد: کتاب فضای فانتزی و رگه‌های طنز دارد و داستان پسری دست و پا چلفتی است که وقتی نفس عمیق می‌کشد موجود خیالی به نام اپف جلوی او ظاهر می‌شود تا به او کمک ‌کند به خودباوری و اعتمادبه‌نفس برسد. البته 15 جلد کتاب دیگر اعم شعر و داستان نیز در دست چاپ دارم و از سال 1394 با ناشر قرارداد بستم و ماکت 10 جلد از کتاب‌ها آماده است؛ اما متاسفانه به‌خاطر شرایط و کمبود کاغذ کتاب‌ها منتشر نشده‌اند. متونی هم که قبلا نشر یافتند تجدید چاپ نمی‌شوند و در کتابفروشی‌ها موجود نیستند؛ امیدوارم هر چه زودتر این مشکل حل شود و کتاب‌ها به دست مخاطبان برسد.

زرنشان هم‌چنین از انتشار مجموعه شعر "بیدمشک‌ها چقدر عاشقتند" توسط نشر گویا خبر داد و افزود: این کتاب حدود 65 شعر را دربرمی‌گیرد. تلفیقی از نوسروده‌ها و گزیده شعرهای است که در مطبوعات و کتاب‌های نوجوان منتشر شدند. بیشتر مضامین اشعار عاشقانه و در قالب‌های مختلف شعر کوتاه، نیمایی، سپید و غزل است.

او با این توضیح که در اشعار نوجوان باید به دغدغه وحرف‌های آن‌ها پرداخته شود، تصریح کرد: شاعر باید به احساسات و عواطف نوجوانان آگاهی داشته باشد. شعری تاثیرگذار است که در کنار تکنیک‌ها و فنون شعری به دغدغه نوجوان بپردازد. در این صورت شاعر عواطف خود را با مخاطب تقسیم می‌کند و احساسات شاعر با مخاطب پیوند می‌خورد. اغلب نوجوانان میل دارند در این سن بزرگ‌تر دیده شوند و ترجیح می‌دهند سراغ شعرهای بزرگ‌سال بروند. این شاعر است که با توجه به نیازهای مخاطب مرز بین شعر بزرگ‌سال و نوجوان را مشخص می‌کند. این مرز باریک‌تراز مو است و شاعری که از نزدیک با نوجوانان در ارتباط باشد می‌تواند بحران نوجوانی را ملموس‌تر به تصویر بکشد و حرف‌های دنیای نوجوانی را در قالب شعر ارائه کند. با موضوعاتی از جمله دلتنگی، اعترض، تنهایی، امید، عشق و انتظار.

زرنشان با تاکید بر این که شاعر باید در نظر داشته باشد شعرهایش امیدبخش باشد و روح زندگی را به مخاطب تزریق کند، اظهارداشت: این سن مقطع حساسی است. حال و هوای نوجوان مانند هوای بهاری گاهی رگباری و گاهی آرام است. کنش و عواطف آن‌ها لحظه به لحظه تغییر می‌کند. نوجوان با هویت خاص خود روبرو می‌شود و در پی کشف دنیای درون و پیوند با دنیای بیرون است. مخاطبان ما دو گروه هستند عام و خاص. مخاطبین عام دوستداران ادبیات و شعر هستند و با شعر ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند و از خواندن آن لذت می‌برند. دسته دوم نوجوانانی هستند که جوهره شعر و استعداد ذاتی دارند و با مطالعه آثار خوب شاعران استعدادهای‌شان شکوفا شده و از شعرهای خوب الهام می‌گیرند. خوش‌بختانه وضعیت شعر نوجوان در سال‌های اخیر بهبود پیدا کرده است. نوجوانان اهل کتاب پی‌گیر هستند و مجموعه شعرها را دنبال و مقایسه می‌کنند و با پی‌گیری می‌توانند به آثار خوب شاعران دسترسی داشته باشند.