سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: طیبه شامانی (طناز) شاعر و نویسنده، با این توضیح که کتاب جدیدش با عنوان "آلزایمر" که از سوی نشر گویا منتشر شده حدود 30 شعر را دربرمی‌گیرد به هنرآنلاین گفت: نود درصد اشعار کتاب جدید هستند و محتوایی عاشقانه و اجتماعی دارند. در قالب‌های مختلف سپید، نیمایی و چهارپاره برای نوجوانان سروده شدند.

او با تاکید بر این که باید شعر و داستانی بنویسیم که نوجوانان دوست داشته باشند، افزود: لازم است خلق و خوی نوجوان را در نظر بگیریم. شعر وقتی آموزشی می‌شود مخاطب ندارد. نوجوانان درگیر ذهنی زیادی دارند و اثری که طنز و یا مضمون عاشقانه داشته باشند بیشتر آن‌ها را جذب می‌کند. 

شامانی با این توضیح که وضعیت شعر نوجوان در سال‌های اخیر بهتر شده، ادامه داد: با شرکت در برنامه‌هایی که دعوت می‌شوم شاهدم نوجوانان کتاب‌های مختص سن خود را مطالعه می‌کنند. اما نکته قابل توجه و مهم این است که به‌خاطر پایین بودن تیراژ کتاب‌ها، مجموعه اشعار به دست عموم مخاطبان نمی‌رسد که بخواهند آن را بخوانند. اصلا معتقد نیستم شعر نوجوان خوانده نمی‌شود بلکه می‌گویم کتاب به دست همه نمی‌رسد. نباید مخاطب را منطقه‌ای در نظر بگیریم در سراسر کشور علاقه‌مندانی هستند که به متون جدید دسترسی ندارند. اگر نوجوانان شعر فروغ فرخزاد را می‌خوانند هم به دلیل محتوای عاشقانه آن است و هم این که ناشران متعددی مجموعه اشعار او را نشر می‌دهند در نتیجه به شکل گسترده‌ در دسترس همه قرار دارد.

او به تعداد محدود ناشرانی که برای نوجوانان کتاب چاپ می‌کنند اشاره کرد و اظهارداشت: بسیاری از شاعران مجموعه شعر آماده نشر دارند ولی ناشری نیست که آثار آن‌ها را منتشر کند. باید ناشری مختص شعر نوجوان داشته باشیم. ضمن این که مجموعه‌هایی که منتشر می‌شوند رنگ تجدید چاپ را به خود نمی‌بینند.

شامانی این روزها مشغول نگارش مجموعه داستان چهار جلدی برای خردسالان است. مجموعه شعر کودک "باران‌ترین بودی" را در نشر صریر و مجموعه شعر "باد اومده، شاد اومده" را برای خردسالان در نشر لوپه‌تو در دست انتشار دارد.

مجموعه شعر "هزار و شصت و پانصد" این شاعر امسال به عنوان برگزیده بخش شعر کودک و نوجوان هجدهمین جشنواره "قلم زرین" انتخاب شد. "خاله‌بازی"، "چرخ و فلک"، "مسافر سپیده‌دم"، "دم گربه‌ها را بکش" و "چیستان" عناوین برخی آثار منتشر شده اوست.