سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، درباره تشکیل کارگروه‌های مختلف در این موسسه به هنرآنلاین گفت: در اساسنامه موسسه پیشکسوتان غیر از کارهای خدماتی و رفاهی که موسسه موظف است برای هنرمندان مختلف انجام دهد، بخشی از فعالیت‌ها برای مشارکت خود هنرمندان با موسسه پیش‌بینی شده است. در این راستا پس از جمع‌بندی تصمیم گرفته شد کارگروه‌هایی با توجه به اعضای رشته‌های مختلف هنری در موسسه هنرمندان پیشکسوت شکل بگیرد.

او با بیان این‌که مقرر شده کارگروه‌ها در رشته‌های مختلف هم‌چون هنرهای تجسمی، نمایش، موسیقی، هنرهای سنتی، فرهنگ و ادب شکل بگیرند، ادامه داد: تا این کارگروه‌ها به عنوان مشاوره به هیات مدیره و مدیرعامل عمل کرده و هم‌چنین بخشی از دغدغه همه هنرمندان عضو را مطرح و مطالبه کنند و به ارائه راهکار بپردازنند.

حسینی‌پور با این توضیح که باید بتوانیم نقطه‌های ارتباطی هنرمندان را با نظام‌های تصمیم‌گیر برقرار کنیم، افزود: واضح است هنرمندان پیشکسوت عمری را پای حرفه خود گذاشتند و تجربیات گران‌سنگی دارند. این هنرمندان دغدغه‌ حوزه‌های خود را در کارگروه‌ها به عنوان نماینده از هنرمندان سراسر کشور مطرح می‌کنند. به‌تدریج نیز می‌توانیم با حضور این نمایندگان در کارگروه‌ها نقطه‌های ارتباطی را با نظام‌های تصمیم‌گیر برقرار کنیم؛ مثلا اگر کارگروهی در حوزه موسیقی شکل می‌گیرد پس از یک تا دو جلسه که به جمع‌بندی رسیدیم در جلسه سوم از مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و یا معاون هنری دعوت کنیم با حضور در موسسه پای صحبت‌ این هنرمندان در کارگروه موسیقی بنشینند.

او با اشاره به برگزاری دو کارگروه موسیقی و ادب و هنر، اظهارداشت: در هر دو جلسه به تشریح فعالیت، چارچوب اهداف و شرح وظایف کارگروه‌ها پرداخته شد. نکته مهم این‌جاست که در کارگروه‌ها دغدغه‌های جمعی مطرح می‌شود نه مشکلات شخصی هنرمندان و اهالی ادبیات. چون آن‌ها به نمایندگی از جمع صحبت می‌کنند و به نمایندگی از یک جمع تصمیم می‌گیرند. در نتیجه موسسه پیشکسوتان با مدیریت خود هنرمندان مدیریت می‌شود و این افراد به عنوان بازوان اجرایی و فکری موسسه و مدیرعامل عمل می‌کنند تا موسسه مسیر حرکت درستی را با هم‌فکری هنرمندان انتخاب کند.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، بحث و گفت‌وگو را نکته مهمی دانست که در این کارگروه‌ها شکل می‌گیرد و تصریح کرد: یکی از مسایل در کشور ما این است که بسیاری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر یا حاضر به گفت‌وگو نیستند و یا فرصت آن را ندارند. تشکیل این کارگروه‌ها فرصت خوبی است هنرمندان در کنار هم به گفت‌‌وگو بپردازند و با مطرح کردن دغدغه‌ها منجر به فعالیتی مشترک شوند. ضمن این که نقدهای خود را نسبت به رفتار مدیران، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرنده‌ها بگویند. موارد اشاره شده تنها بخشی از فعالیت‌های کارگروه‌ها است و تشکیل آن را به فال نیک می‌گیرم.

حسینی‌پور با این توضیح که قرارست کارگروه‌ها ماهانه حداقل یک جلسه را برگزار کنند، گفت: مگر این که شرایط کرونا مانع از برپایی آن شود. جلسات نیز با دبیری و ریاست خود اعضای کارگروه‌ها و حضور یکی از همکاران موسسه برای ثبت و ضبط موارد مطرح شده برگزار خواهد شد تا آنچه را که گفته می‌شود در اختیار موسسه و نهادهای تصمیم‌گیر قرار دهند. به هر حال هنرمندان نکات مهمی برای گفتن دارند و ناگفته‌های زیادی در سینه‌ها حبس شده است و می‌توان نهایت استفاده را از سخنان گران‌بهای هنرمندان برد.