به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران صبح امروز سه شنبه 16 دی ماه، با حضور ایوب دهقانکار رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران و آزاده نظربلند معاون فرهنگ و کتاب به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ایوب دهقانکار با بیان این که تب نمایشگاه مجازی کتاب تهران داغ شد و فرآیندهای اجرایی آن شدت بیشتری گرفت، گفت: نتیجه مشارکت و همراهی اهالی رسانه را تاکنون مشاهده  کرده ایم.  این نشست اولین نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران است اما آخرین نشست نخواهد بود. بلکه نشست خبری دوم را با حضور مدیرعامل بانک صادرات ایران و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران که نقش به سزایی در اجرای شایسته این نمایشگاه دارند، برگزار خواهیم کرد.

نقش کلیدی پست در نمایشگاه مجازی کتاب تهران

او با تاکید بر اینکه شرکت ملی پست ایران جزو دستگاه های کلیدی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران است گفت: ما منکر نقش سایر دستگاه در برگزاری این نمایشگاه نیستیم اما شرکت ملی پست نقش پررنگ تری دارد. جامعه نشر با فعالیت ها و اطلاع رسانی هایی که صورت گرفته با کلیت و ماهیت نمایشگاه و شیوه برگزاری آن آشنا هستند.

دهقانکار به نقش و همراهی رسانه ها به عنوان یک عنصر کلیدی در برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: این همراهی باعث شد 1600 ناشر از سراسر کشور در این نمایشگاه شرکت کنند که تاکنون ثبت نام 1200ناشی قطعی شده است و 200 ناشر در انتظار تایید ثبت نام هستند. لذا از ناشران تقاضا می کنم ظرف امروز و فردا در نمایشگاه ثبت نام کنند چرا که این مهلت تمدید نمی شود. امیدوارم با کمک ناشران و جامعه فرهیخته نشر بتوانیم میزبان خوبی برای مردم در ایام برگزاری نمایشگاه باشیم.

مردم برای ارسال کتاب هزینه ای پرداخت نمی‌کنند

او با بیان اینکه کتاب های عرضه شده با تخفیف 20درصدی در اختیار خریداران قرار می گیرد، گفت: خریداران همچنین کتاب های خریداری شده از نمایشگاه را رایگان دریافت می کنند و بابت ارسال کتاب هزینه ای پرداخت نمی کنند.

دهقانکار به یارانه اختصاص یافته به دانشجویان، طلاب و استادان حوزه و دانشگاه و ... اشاره کرد و گفت: این گروه ها می توانند برای دریافت یارانه اعتباری خرید کتاب  از 18 دی ماه به سایت ketab.ir  مراجعه کنند و درخواست خود را ثبت کنند. در نمایشگاه مجازی کتاب تهران چیزی به اسم صدور فیزیکی بن کتاب نداریم بلکه تمام یارانه ها به کد ملی افراد اختصاص پیدا می کند؛ این اتفاق امتیاز ویژه ای در نمایشگاه است که در زمان و وقت افراد صرفه جویی می کند و نیاز به مراجعه حضور در بانک ها نیست. فرآیند شارژ بن اعتباری خرید کتاب برای اهالی قلم توسط خانه کتاب و ادبیات ایران  انجام می شود.

او افزود: امسال یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه دانشجویان و طلاب افزایش 25درصدی دارد و تا سقف 200هزار تومان  برای این گروه اختصاص پیدا کرده است که سهم دانشجویان و طلاب 120 هزارتومان و 80 هزار تومان یارانه به آن اختصاص پیدا کرده است. این یارانه برای استادان حوزه و دانشگاه 400هزار تومان است که 200هزار تومان سهم استادان و 200هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد: در یکی دو سال اخیر رتبه بندی اهل قلم صورت گرفت که امری شایسته است، هر چند همه اهالی قلم قابل احترام هستند اما به لحاظ سطح بندی از هم متفاوت هستند و تعدادی از آنها جوایز بین المللی و ملی دریافت کردند. طبق شاخص هایی که برای نظام ارزیابی اهل قلم در نظر گرفته شده بین 200 تا 500 هزار تومان یارانه اعتباری خرید کتاب برای آنها در نظر گرفته شده است.

دهقانکار بیان کرد: ناشران بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام با مراجعه به غرفه مجازی خود لیست کتاب های خود را مشاهده کنند. ناشران فقط کتاب های موجودی خود را در نمایشگاه تائید کنند چرا که نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به اعتماد مردم نیاز دارد و هرگونه قصوری در ذائقه دیجیتال مردم تلخ کامی ایجاد می کند.

او به سازوکار شرکت ملی پست در ارسال کتاب اشاره کرد و گفت: تقاضا داریم ناشران در اسرع وقت نسبت به ارسال کتاب ها به شرکت ملی پست اقدام کنند تا پست با توجه به صحبت های مدیرعامل این مجموعه ظرف مدت 3 تا  6 روز بسته ها را به مردم  برساند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد: در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، امکان تخلف ناشر نماها از بین رفته است  و قابلیت نقد کردن بن خرید کتاب به عنوان یک معضل چندین ساله در نمایشگاه فیزیکی کتاب وجود ندارد. همچنین، در این نمایشگاه امکان فروش کتاب های ناشران دیگر وجود ندارد.

دهقانکار با بیان اینکه 80 نشست داخلی و خارجی با حضور 400 کارشناس داخلی و خارجی با موضوع  بررسی مسائل روز حوزه نشر برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران تدارک دیده شده است، گفت: این نشست ها در بستر فضای مجازی قابل مشاهده خواهند بود. همچنین، افتتاحیه ای برای این نمایشگاه در نظر گرفته ایم که با حضور دستگاه های همراه مانند وزارت ارتباطات، شرکت ملی پست ایران، بانک صادرات ایران و...  به صورت مجازی در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قابل مشاهده خواهد بود.

او تصریح کرد: امکان بازید و خرید همزمان یک میلیون و 500 هزار کاربر در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران فراهم شده است و بازدید 24ساعته انجام می شود و فرآیند خرید و مشاهده کتاب ها در طول شبانه روز برقرار خواهد بود.

دهقانکار به هزینه های مصرف شده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: برای این نمایشگاه زیرساخت ها و نرم افزاری تهیه شده که تا پایان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به صورت شفاف جزئیات هزینه های انجام شده را اعلام خواهیم کرد. اما هزینه های اجرای نمایشگاه مجازی نسبت به نمایشگاه مجازی کاهش حداقل 90 درصدی  دارد.

او درباره میزان یارانه اختصاص یافته به نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: این یارانه با توجه به اعتباری که دولت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می دهد، بین گروه های مختلف توزیع می شود. تمایل ما بر این است که با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت کتاب ها میزان یارانه بیشتری اختصاص دهیم اما اعتبار و ردیف بودجه امکان این افزایش را به ما نمی دهد و ما ناچاریم بودجه 15 میلیارد تومانی را بین این گروه ها تقسیم کنیم. ما حتی تمایل داشتیم به مردم عادی و دانش آموزان یارانه بدهیم اما معذوریم.

دهقانکار به تفاوت نمایشگاه مجازی کتاب تهران با سایت های فروش کتاب اشاره کرد و گفت: ذات نمایشگاه یک تجمع و گردهمایی است اما سایت های فروش این امکان را ندارند و به جامعیت نمایشگاه مجازی کتاب نمی رسند. ماهیت نمایشگاه بخش جامعیت، ارسال، تخفیف و... است که سایت های فروش به تنهایی نمی توانند این قابلیت ها را داشته باشند و امتیازاتی به خریداران و ناشران نمی دهند بلکه امتیازاتی هم دریافت می کنند. اما در نمایشگاه ناشران هیچ هزینه ای بابت عرضه کتاب های خود پرداخت نمی کنند و جذابیت های موجود آنها را به  سمت نمایشگاه  سوق می دهد.

ناشران تنها یک بار می توانند قیمت کتاب ها  را تغییر دهند

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر اینکه هیچ نمایشگاهی برای شرکت کنندگان خود فروش را تضمین نمی کند، گفت: در نمایشگاه فیزیکی کتاب، ناشران با تیراژ کم امکان حضور نداشتند اما در نمایشگاه مجازی کتاب تهران هر ناشری که در  چهار سال اخیر حتی یک عنوان کتاب چاپ کرده باشند می توانند شرکت کنند.

او در پایان گفت: ناشران به لحاظ سواد اینترنتی در جایگاه های مختلفی قرار می گیرند و عده ای هنوز به شیوه های سنتی متکی هستند  اما نمایشگاه مجازی کتاب تهران به همه ناشران و همه کتاب فرصت نمایش با فرمت یکسان را فراهم کرده است. همچنین ناشران تنها یک بار می توانند قیمت کتاب ها را تغییر دهند.  فراهم کردن شرایط فروش کتاب در نمایشگاه مجازی بخشی از وظایف ما است بخش دیگر وظایف ناشران در معرفی و تبلیغ کتاب است و بخش مهم دیگر بر عهده رسانه ها است که از آنها انتظار اطلاع رسانی داریم تا مردم با نمایشگاه، شیوه های خرید و نحوه خرید آشنا شوند. به عبارتی نقش رسانه ها در معرفی، تبلیغ و استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نقشی کلیدی است. خرید و ارسال رایگان کتاب برای مردم جذاب است و این امر رنج سفر و حضور در نمایشگاه فیزیکی کتاب و دغدغه های پیدا کردن کتاب های مورد نظر  را برطرف کرده است.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران جایگزین نمایشگاه فیزیکی نیست

در ادامه این نشست، حسین صفری  درباره شیوه برگزاری، میزان فروش و خرید کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب جنوب کرمان توضیح داد و گفت: برگزاری نمایشگاه جنوب کرمان  شرایطی فراهم کرد که از خلال آن مشکلات پیش رو را شناسایی و در نمایشگاه مجازی کتاب تهران آنها را برطرف کنیم. مهمترین دستاورد نمایشگاه جنوب کرمان، لینک کردن سامانه های پست، فروش، بن و... بود.

صفری با تاکید بر اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران جایگزین نمایشگاه فیزیکی نیست، گفت: در نمایشگاه مجازی شاهد مشارکت بالایی از ناشران هستیم چرا که محدودیت فضا در این نمایشگاه وجود ندارد و ناشران طبق آیین نامه در نمایشگاه شرکت می کنند. از دیگر نکات مثبت نمایشگاه مجازی، هزینه ارسال رایگان کتاب برای خریداران است.

او به شیوه های ارسال کتاب در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: امکان ارسال از طریق پست وجود دارد. همچنین این امکان را فراهم کرده ایم تا ناشران از شیوه های ارسالی خود نیز استفاده کنند اما باید شماره تلفن متصدی ارسال کتاب را برای خریدار ارسال کنند. همچنین، درگاه پرداختی در این نمایشگاه همان درگاه ثبت شده در سامانه است و خریداران باید به این موضوع توجه کنند که هیچ پول نقدی در فرآیند خرید و دریافت کتاب رد و بدل نمی شود.

معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: امکان تحویل کتاب در مکان های عمومی مانند کافه ها، رستوران ها و... وجود  ندارد و تمام مراحل خرید و رصد کتاب رهگیری و برای خریداران ارسال می شود. یکی از کارکردهای پنهان نمایشگاه مجازی کتاب تهران رد این دیدگاه است که معتقد هستند ناشران ما سنتی عمل می کنند این درحالی که آمار ثبت نام در نمایشگاه نشان می دهد ناشران حوزه دیجیتال را رصد می کنند. در نمایشگاه مجازی، کتاب های خارجی منتشر شده از سال 2017 به بعد در نمایشگاه قابلیت عرضه و فروش دارند.  همچنین رویدادهایی در حوزه بین الملل با به صورت آنلاین و آفلاین برگزار می شود.

خرید 103 میلیون تومانی کتاب در نمایشگاه جنوب کرمان

او بیان کرد: مخاطبان برای اولین بار با نمایشگاه مجازی کتاب جنوب کرمان رو به رو شدند و توانستند در مدت برگزاری نمایشگاه 103 میلیون تومان کتاب بخرند که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم مبلغ قابل توجهی است. این نمایشگاه برای مخاطبان و ناشران ناآشنا بود؛ بنابراین ما در خانه کتاب و ادبیات ایران با تک تک ناشران صحبت کردیم و  هم گام با آنها پیش رفتیم و مشکلات آنها را برطرف کردیم. در این نمایشگاه برای استفاده از بن اعتباری خرید کتاب به پست الکترونیکی نیاز بود  اما در نمایشگاه مجازی کتاب تهران این امکان برداشته شد و از طریق پیامک با  خریداران در ارتباط خواهیم بود.

استفاده از پیشرفته ترین ابزارهای موتورهای جست و جو در نمایشگاه مجازی

در ادامه، آزاده نظربلند با تاکید بر اینکه در بخش ارسال کتاب امیدوار به مشارکت شرکت ملی پست هستیم، گفت: با مشارکت پست می توانیم خدمات دقیق  و سریعی به مردم ارائه دهیم.  همچنین با توجه به امکاناتی که در بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران وجود داشت در نمایشگاه، صفحات اولیه و مقدماتی کتاب برای مشاهده خریدار بارگذاری شده است تا خریداران ضمن دسترسی به این صفحات بتوانند کتاب های مورد نظر خود را خریداری کنند.

معاون فرهنگ و کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران بر اساس الگوی تقسیم بندی موضوعی طراحی شده است که در هیچ سایت فروشی قابل مشاهده نیست؛ این قابلیت نیز بر اساس بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران فراهم شده است تا بر اساس سلیقه و درخواست مخاطب تقسیم بندی صورت بگیرد. امکان جست و جوی پیشرفته در سایت نمایشگاه بر اساس فیلدهای مختلف فراهم شده است.

نظربلند عنوان کرد: اگر خریداری نام نویسنده، شابک، ناشر و... را داشته باشد می تواند با وارد کردن این اطلاعات به کتاب یا کتاب های مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. ما در این سیستم از بالاترین و پیشرفته ترین ابزارهای موتورهای جست و جو استفاده کرده ایم. همچنین تلاش شده مخاطبان با هر سطح سواد اطلاعاتی به کتاب ها و منابع مورد نظر خود دست پیدا کنند. بعد از جست و جو لیست کتاب های مرتبط با آن موضوع برای خریدار نمایش و به خریدار پیشنهاد داده می شود.

همراهی رادیو فرهنگ با نمایشگاه مجازی کتاب تهران

در ادامه، مهدی دادجو مدیر گروه کتاب شبکه رادیویی فرهنگ به اقدامات و فعالیت های این شبکه رادیویی  همزمان با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد وگفت: از طریق رادیو به صورت منظم اطلاعات،  اخبار و شماره تماس  نمایشگاه برای مردم اطلاع رسانی می شود تا حتی در دور ترین نقطه کشور که مردم به اینترنت دسترسی ندارند از جزئیات برگزاری نمایشگاه مطلع شوند. همچنین برنامه های هفت اقلیم و رادیو کتاب به صورت ویژه به نمایشگاه کتاب خواهند پرداخت.