سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شاهین رهنما نویسنده و شاعر، از انتشار مجموعه شعر "بیت من خانه نیست" برای نوجوانان خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این کتاب 40 عنوان شعر در قالب چهاره‌پاره و نیمایی را دربرمی‌گیرد و از سوی نشر گویا منتشر شده است. موضوعات متنوعی از مسایل اجتماعی تا محیط زیست، صلح و عاشقانگی دارد.

او با انتقاد از شمارگان پایین کتاب‌ها، اظهار داشت: کتاب "بیت من خانه نیست" در 500 جلد نشر یافته که بسیار اندک است. اگر خواست دوستان نبود مانند چند کتاب دیگرم این اشعار را هم منتشر نمی‌کردم. با توجه به وضعیت نابسامان بازار نشر و تیراژ اندک کتاب‌ها، دغدغه انتشار اثر جدیدی را ندارم. وقتی در کشور 80 میلیونی، کتاب‌ها در شمارگان 500 هزار نسخه چاپ می‌شود مسلما انگیزه مولف برای چاپ کتاب‌های جدید از بین می‌رود. در حال حاضر چند مجموعه شعر نوجوان و بزرگ‌سال و دو رمان آماده چاپ دارم ولی با این تیراژ کم ترجیح می‌دهم منتشر نشوند.

رهنما با بیان این‌که چهار سال است اثری را به انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحویل دادم که هنوز به نتیجه نرسیده است، ادامه داد: کتاب مدت‌هاست توسط کارشناسان تایید شده ولی ظاهرا به‌خاطر مسایل اقتصادی انتشارات، به قرارداد نرسیده است. از سویی دیگر به‌نظر می‌رسد قوائد و مناسبات مربوط به بازار نشر و ناشران بسیار تغییر کرده است. دسترسی به این بازار نسبت به گذشته دشوارتر شده و برای چاپ کتابی جدید باید کفشی آهنی پوشید و دنبال ناشران دوید. الان به‌خاطر دشواری وضعیت معیشت و بحران اقتصادی شرایط طوری شده که بسیاری مواقع، نویسنده و شاعر به‌دنبال ناشر می‌دوند و اگر این کار را نکنند زندگی آن‌ها با مشکل روبرو می‌شود. برخی ناشران نیز از این فضا سواستفاده می‌کنند. خوش‌بختانه من این روحیه را ندارم که دنبال ناشر بدوم. آرزو می‌کنم روزی برسد که شان نویسنده و شاعر حفظ شود و بتوانند راحت و بدون دغدغه اثرشان را چاپ کنند. 

او هم‌چنین در مورد اشعاری که برای نوجوانان منتشر می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از متونی که برای نوجوانان نشر می‌یابد مناسب این سن نیست. برای همین مدت‌هاست نوجوانان از شعرها و کتاب‌هایی که به اسم آن‌ها منتشر می‌شوند فاصله گرفته‌اند. ما کم کاری کرده‌ایم و زمانی که نیاز بود دغدغه‌های این سن را بشناسیم و برای آن‌ها خوراک مناسب تهیه کنیم این کار را انجام ندادیم. متاسفانه سلیقه بسیاری از شاعران که برای نوجوانان کار می‌کنند در دهه‌های گذشته مانده و مناسب حال نوجوانان نیست. مثلا آثاری که در دهه 60  به اسم نوجوان چاپ می‌شد شاید تا حدودی مناسب نوجوان آن دوره بود اما الان شرایط خیلی متفاوت شده است و فراوان اتفاقات مهم افتاده که آگاهی نوجوان را بسیار  بالا برده است. اگر امروز هم بخواهیم از همان کانال دهه 60 با نوجوان صحبت کنیم، عقب می‌مانیم و صدای‌مان به جایی نخواهد رسید. بارها گفته‌ام، نوجوانان ما با سرعت نور در حال فاصله گرفتن از ما هستند و حتی سعی نکرده‌ایم دنبال آن‌ها آرام آرام قدم برداریم. همین باعث شده بسیاری از آثار چاپ شده ما خوراک مناسبی برای نوجوان نباشد. در این بین کم کاری دستگاه‌های فرهنگی کشور را هم به هیچ وجه نباید فراموش کرد، موازی‌کاری، عدم شناخت دنیای هنر و فرهنگ، عدم آشنایی مدیران با اصول مدیریت روز و در کل بی‌سوادی و بی‌انگیزگی بسیاری از مسئولین، سبب شده تا دورنمای فرهنگی ما غباراندود و سئوال‌انگیز باشد. در این بین شاید گناه آموزش و پرورش بیشتر از سایر دستگاه‌های فرهنگی است که باید در فرصتی دیگر به آن پرداخت.

رهنما افزود: البته اتفاق‌های خوبی هم در حال رخ دادن است بزرگانی هم‌چون بیوک ملکی از همان ابتدای فعالیت شعر نوجوان را می‌شناختند و نگاهی تخصصی به آن داشتند و امروز هم با همان سیاست پیش می‌روند. شاگردانی که طی این سال‌ها در محضر این شاعر و برخی شاعران دیگر پرورش یافته‌اند با آن خط مش مثبت پیش می‌روند و تلاش می‌کنند خودشان را به دنیای نوجوانان نزدیک‌تر کنند.

شاهین رهنما بیش‌ از چهل عنوان کتاب اعم از ‌شعر، داستان کوتاه و رمان منتشر کرده است. او برگزیده هشتمین ‌و نهمین و نامزد دریافت جایزه یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و برنده جایزه عباس یمینی‎شریف، برنده کتاب سال عاشورا، کتاب سال سلام و قلم زرین است. "بهتر از فرشته‌ها"، "اگر کسی بخندد"، "ستاره بازی"، "خنده‌های ماه"، "گاو کوچولو"، "یک راه کوتاه تا ماه،" پدر بزرگ من عصا ندارد"، "شب گفت تاریکم، غم‌های قلابی"، "آبی لبخند و دختر بی‌گوشواره" از مجموعه اشعار و "زندگی نواب صفوی"، "ناصرخسرو قبادیانی"، رمان "چو پا چو"، "غریبانه"،  "چارلی"، "دل‌های لرزان"، "گزیده ادبیات معاصر" و "داستان زندگی مهدی عراقی"  از دیگر کتاب‌های نشر یافته او هستند.