سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مهدی احشمه مترجم، از انتشار کتاب "ترس‌ها و مزخرفات ذهنی" نوشته‌ آرتور شوپنهاور خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این اثر شامل چند مقاله در مورد اخلاقیات، دین، روان‌شناسی و موضوعات مختلف را دربرمی‌گیرد که تاکنون در ایران چاپ نشده است. کتاب از مجموعه "کتاب‌های ایده‌های بزرگ" از سوی نشر روزگارنو منتشر شده است. ترجمه آن ماه‌ها زمان برد، به دلیل حساسیت بالای متون فلسفی باید دقت بیشتری به خرج می‌دادم. سرانجام پس از چهار بار بازخوانی، هشتم دی‌ماه در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

او که مترجم کتاب "پسران نیکل" نوشته کولسون وایتعد برنده جایزه پولیتزر 2020 است که چندی پیش توسط نشر روزگار منتشر شد، در مورد این اثر اظهار داشت: کتاب داستانی است برگرفته از بطن جامعه‌ آمریکا، داستان پسر نوجوانی به اسم الوود که ناخواسته گرفتار جریان نژادپرستی موجود در جامعه می‌شود. اما روی دیگر ماجرا را هم باید دید، وایتهد با زیرکی به هر دو طرف ماجرا پرداخته است. به‌نظرم باید هر دو طرف ماجرا را دید، همین جنبش "آنتیفا" یا "بلک لایوز مترز" که به‌تازگی در آمریکا به راه افتاده را ببینید، سرشار از خشونت و نژادپرستی وارونه است. حالا پس از گذشت سال‌ها از مبارزه‌ مدنی خشونت‌پرهیز سیاه‌پوستان که نتیجه‌ آن حذف قوانین تبعیض‌آمیز بود، حالا این سیاه‌پوستان هستند که از سفیدپوستان متنفرند. کسانی که خود را برتر از سفیدپوستان می‌دانند، من به این جریان نژادپرستی وارونه می‌گویم.

احشمه با این توضیح که کولسون وایتهد ادبیات کلاسیک را با زبان محاوره‌ای سیاه‌پوستان امریکا درآمیخته است، ادامه داد: با این‌که نوشتار و نوع روایت وایتهد را در کتاب بسیار دوست داشتم اما باید اعتراف کنم که تصاحب جایزه‌ پولیتزر تنها یک پروپاگاندای سیاسی بود. چپ جهانی یا جریان گلوبالیسم رسالتش سواستفاده از جریان‌های مفیدی مانند حقوق بشر یا فمنیسم و یا جریان ضد نژادپرستی است. با نگاهی به جنبش اخیر سیاه‌پوستان به‌راحتی می‌شود متوجه شد که این جریان دیگر خشونت پرهیز و مدنی نیست، گویا سیاه‌پوستان قصد انتقام دارند شاید لازم باشد ابتدا توضیحی در مورد کمونیسم، جنایات و خفقان هولناکش بدهم، فروپاشی دیوار برلین و اتحاد جماهیر شوروی شاید به‌ظاهر باعث پایان یافتن جنگ سرد بین غرب و شرق شده باشد، اما رقابت و جنگ بین گروه‌های آزاد یا لیبرال و گروه‌های جمع‌گرای کمونیست و سوسیالیست هم‌چنان ادامه دارد. با نگاه گذرا به تاریخ کمونیسم به آمار هولناکی از جنایات این حزب مستبد برخورد می‌کنیم، اما با این‌حال این حزب و اندیشه آن هم‌چنان طرف‌داران بی‌شماری در جهان از جمله ایالات متحده دارد.

او افزود: جان استفان روزنامه‌نگار امریکایی در مقاله‌ای ادعا می‌کند طبق نظرسنجی‌ای که در میان جوانان امریکایی صورت گرفته، از هر پنج جوان، یک نفر از استالین به عنوان قهرمان یاد می‌کند، شاید لازم به یادآوری باشد که همین شخص یعنی جوزف استالین در همان اتحاد جماهیر شوروی میلیون‌ها نفر را به کام مرگ فرستاد، شخصی که با عنوان حمایت از کارگران بر مسند قدرت تکیه زد، اما از همین کارگران و دهقانان به عنوان بزرگ‌ترین دشمن حزب حاکم یاد کرد (در حال حاضر هم نمونه‌های بی‌شماری از این دست وجود دارد) جان استفان در همین مقاله گفته است: "جوانان امریکایی به‌طور فزاینده‌ای از سرمایه‌داری روی گردان بوده و به سوی سوسیالیسم و حتی کمونیسم، به‌عنوان ایدئولوژی جایگزین گام برمی‌دارند و آن را قابل قبول می‌دانند. این هشداری برای از خواب برخاستن است، به‌ویژه برای افرادی که فکر می‌کنند که کمونیسم دیگر تهدیدی برای ایالات متحده و غرب نیست. جوانانی که تجربه‌ کمی درباره نیم‌قرن نبرد بین استبداد شوروی و آزادی آمریکایی دارند به سمت کمونیسم گام برداشته‌اند". همین پاراگراف را در گوشه‌ا‌ی از ذهن خود داشته باشید، حالا بیایید نگاه مختصری به جنبش سیاه‌پوستان در دهه شصت در ایالات متحده بی‌اندازیم. سیاه‌پوستان در دهه پنجاه و شصت میلادی علیه تبعیض‌نژادی جنبشی کاملا خشونت پرهیز و مدنی تحت رهبری مارتین لوتر کینگ داشته‌اند، آن‌ها به دنبال حقوق از دست رفته‌ انسانی خود و هم‌چنین خواهان لغو قوانین نژادپرستانه بودند. در کتاب "پسران نیکل" به نقل از مارتین لوترکینگ آورده شده: "ما را به زندان بی‌اندازید، ما باز هم به شما عشق می‌ورزیم. خانه‌های‌مان را بمباران کنید و جان کودکان‌مان را به‌خطر بی‌اندازید، برای‌مان گران تمام خواهد شد، ولی باز هم به شما عشق می‌ورزیم. جنایت‌کاران نقابدار و خشن خود را در نیمه‌های شب به سراغ ما بفرستید تا ما را به جاده‌های اطراف شهر بکشانند، کتک بزنند و نیمه‌جان رها کنند، ما باز هم به شما عشق می‌ورزیم، اما مطمئن باشید که با ظرفیت تحمل رنج‌مان شما را شکست خواهیم داد و روزی آزادی‌مان را به دست خواهیم آورد". کاملا مشخص است که آن جنبش، جنبشی خشونت‌پرهیز و مدنی بوده و اتفاقا در راه عملی کردن هدف‌شان پیروز هم بوده‌اند.

احشمه با بیان این که وایتهد در کتاب "پسران نیکل" با زیرکی خواننده را متوجه این مسئله می‌کند که هر عملی عکس‌العملی را در پی دارد، تصریح کرد: سیاه‌پوستانی که مورد ظلم واقع شده‌اند حالا در حال برون‌ریزی هستند، از جامعه و سفیدپوستان بیزارند و به‌اصطلاح کسی را به جمع خودشان راه نمی‌دهند. حال مهاجران آمریکایی را هم به این جمعیت اضافه کنید، می‌خواهم این‌طور نتیجه‌گیری کنم، جامعه‌ امریکا کاملا دو قطبی شده است. حالا چپ‌ها یا همان طرف‌داران مرام‌های گروهی یا به‌اصطلاح سوسیالیسم در حال استفاده یا سواستفاده از این شکاف هستند، که منظورم دموکرات‌های امریکا است. دموکرات‌ها با استفاده از حربه‌ گلوبالیسم سعی بر تصاحب قدرت دارند و گویا به خوبی هم نتیجه گرفته‌اند. مرام‌های کمونیستی یا سوسیالیستی برخلاف شعارهای‌شان نظام سرمایه‌داری نوینی به راه انداخته‌اند. ضمن این که رسانه‌ها، هالیوود، بعضی از جریان‌های تقلبی فمنیستی و بعضی از جریان‌های تقلبی حامی حقوق بشر، حامیان این سرمایه‌داری نوین هستند.

کولسون وایتهد رمان‌نویس آمریکایی در سال 1969 در نیویورک متولد شد. او در سال 1991 از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد. در دانشگاه با فردی به نام کوین یانگ که شاعر بود آشنا شد و کارش را در جایگاه نویسنده در مجله ویلج وویس شروع کرد. وایتهد در دانشگاه‌های پرینستون، هوستون، نیویورک، بروکلین، هانتر، کلمبیا و وسلین به تدریس پرداخته است. کتاب "پسران نیکل" علاوه بر بدست آوردن جایزه پولیتزر 2020، بهترین کتاب انتخاب شده یک دهه اخیر با نظر مجله تایمز، برنده جایزه الکس در سال 2020، جایزه اورول برای داستان‌های سیاسی در سال 2020، فینالیست، جایزه آئودی 2020 برای بهترین روایتگر مرد، برنده جایزه کرکس در سال 2019، جایزه ملی کتاب داستانی در سال 2019، نامزد جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب در سال 2019 و نامزد جایزه گودریدرز در سال 2019 است.