سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: جواد محقق شاعر و نویسنده، سخن گفتن در مورد مخاطب نوجوان را به دلیل سلیقه متنوع و پراکنده سخت دانست و به هنرآنلاین گفت: نوجوان‌ها از کتاب‌ها و آثاری که به‌نحوی به دنیای کودکی مربوط می‌شوند پرهیز می‌کنند؛ از طرفی چون وارد دنیای بزرگ‌سالی نشدند دنیای برزخی را می‌گذرانند. نوجوانان پاره‌ای از علایق و سلایق بزرگ‌سالی را دارند اما هنوز ظرفیت‌های ذهنی و زبانی آن‌ها در عوالم نزدیک به کودکی می‌چرخد. خودشان علاقه‌مند هستند جزو جوان‌ترها و بزرگ‌ترها دیده شوند به همین دلیل قالب شعرهایی که طی سال‌های قبل برای نوجوانان سروده می‌شد خیلی نتوانست نظر مخاطب نوجوان را جلب کند.

او یادآورشد: به‌عنوان معلم و مربی شعر در اردوهای شعر دانش‌آموزی نوجوانان حدود دو دهه مسئولیت داشتم و کلاس‌های بچه‌ها با من بود. کتاب شعر نوجوان دست آن‌ها نمی‌دیدم غالبا مجموعه شعر بزرگ‌سال دست خود می‌گرفتند و سعی می‌کردند بگویند جزو بزرگ‌ترها هستیم. البته از صحبت‌ها و گفت‌وگوهایی که با هم داشتیم می‌دانستم مجموعه شعر نوجوان را کم‌وبیش می‌خوانند اما تظاهر می‌کردند بیشتر کارهای بزرگ‌سالان را می‌خوانند. طبیعی بود علاقه داشتند جزو بزرگ‌ترها دیده شوند. 

محقق هم‌چنین از انتشار مجموعه شعر "تو را دوست دارم" خبر داد و اظهارداشت: این مجموعه بیش از 30 شعر نیمایی را برای نوجوانان دربرمی‌گیرد که طی دو دهه سروده شدند. برخی اشعار پراکنده در مطبوعات نشر یافتند ولی در قالب کتاب برای نخستین بار به‌تازگی از سوی نشر گویا به چاپ رسیده است.

او مشغول تدوین و آماده‌سازی کتاب پژوهشی درباره شعر کودک و نوجوان استان همدان یکی از قطب‌های شعر کودک و نوجوان است.

"قصه مرد بزرگ پاپتی"، "مردی چو آفتاب"، "با آخرین رسول"، "تاوان عشق"، "مثل من به انتظار"، "قدر استاد"، "علم و ایمان در گفت‌وگو با دانشمندان"، "یاد ماندگار"، "معلمان خوب من"، "گزیده شعرها"، "آن بهار مهربان"، "علی امیر غدیر"، "امین قافله وحی"، "خواب خوب"، "در خانه ما"، "مرد فردا"، "دوغ و دروغ"، "باران بهانه بود"، "شکفتن در آتش"، "پشت پلک پنجره"، "هم سرو، هم صنوبر"، "کلمات در خط مقدم"، "بیداری کلمات"، "در کوچه‌های کرایوا" و "کلمات در خط مقدم" عناوین برخی آثار او هستند.