سیروس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شهرام همت‌زاده مترجم، با این توضیح که کتاب "شیفتگان مرگ" نوشته سوتلانا الکسیویچ را در انتشارات کتاب‌نیستان در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: این اثر شامل 22 داستان خودکشی واقعی در اواخر دوره شوروی و پس از فروپاشی آن است.

او این کتاب را به نوعی تاریخ شفاهی دانست و افزود: در قالب این خاطرات دوره شوروی و عواقب فروپاشی به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی بررسی شده و از منظر روانی به مشکلاتی که برای افراد به وجود آمده است نگاه دارد. نویسنده سراغ افرادی که خودکشی کردند ولی ناموفق بوده رفته و با آن‌ها مصاحبه داشته است. یا دوستان و نزدیکان افرادی را که از دنیا رفتند را پیدا کرده و با آن‌ها گفت‌وگو کرده است.

همت‌زاده با یادآوری این‌که نویسند کتاب برنده جایزه نوبل ادبی 2015 است، ادامه داد: سوتلانا الکسیویچ با نگارش سه کتاب "زمزمه‌های چرنوبیل"، "زمان دست دوم" و "شیفتگان مرگ" سبک جدیدی را ارائه کرده است. در حقیقت برای اولین بار روزنامه‌نگاری برنده جایزه نوبل ادبی شده است. او تعریف ادبیات را در قالب مصاحبه با افراد مختلف تغییر داد.

او با بیان این‌که کتاب "شیفتگان مرگ" در سال 1993 در روسیه چاپ شده، اظهار داشت: پنج داستان این اثر در کتاب "زمان دست دوم" نیز آمده البته با تفاوت‌هایی. چرا که در سالی که کتاب "شیفتگان مرگ" منتشر شده هنوز مردم می‌ترسیدند خیلی چیزها را بگویند و ترس از نظام کمونیستی وجود داشته است. بعد آن افراد تصمیم گرفتند خاطرات خود را کامل کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، محتوای کتاب‌های سوتلانا الکسیویچ را آموزنده دانست و اضافه کرد: این که بدانیم چه اتفاقاتی می‌افتد امپراطوری با آن عظمت ظرف مدتی از هم می‌پاشد جذاب است. نویسنده در کتاب "زمزمه‌های چرنوبیل" نیز یک موضوع  واحد را در نظر گرفته و در مورد آن واقعه با افراد مختلف گفت‌وگو داشته است. این‌که اظهارنظرهای متفاوتی را درباره یک واقعه بخوانیم جالب است.

سوتلانا الکسیویچ نویسنده و روزنامه‌نگار اهل بلاروس است. او علاوه بر جایزه نوبل ادبی، در سال 2013 برنده جوایزی هم‌چون جایزه "صلح کتاب‌فروشان آلمان" و جایزه "مدیسی" شده‌ است. آثار ادبی او را سرشار از بازتاب روحیه شهروندان روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌دانند.