سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حسین تولایی شاعر، با این توضیح که مجموعه شعر "فردا پلاک فرد" را برای مخاطب کودک و نوجوان در دست انتشار دارد به هنرآنلاین گفت: این کتاب که مناسب گروه سنی 10 تا 13 سال است قالب سپید دارد و 16 شعر با موضوعات شهری چون ترافیک، زوج و فرد، پارکینگ طبقاتی، بزرگراه و خیابان را در برمی‌گیرد. کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان ناشر کتاب است. 

او با بیان این‌که مجموعه شعر "شانه دورترین مترسک جهان" به‌تازگی از سوی نشر گویا نشر یافته است، افزود: این اشعار که برای نوجوانان سروده شده حاوی 40 شعر در دو قالب سپید و نیمایی است. حدود 30 شعر آن از کتاب‌های قبلی‌ام انتخاب شده و حدود 10 شعر نیز برای نخستین بار در این کتاب گنجانده شده است. موضوعات شعرها هم مختلف است از طبیعت، عشق، مرگ و مضامین اجتماعی.

تولایی حلقه گمشده شعر نوجوان امروز را مبحث مخاطب‌شناسی دانست و ادامه داد: هر اثری اگر مخاطب‌شناسی درستی داشته باشد قطعا مخاطب هم به آن جذب می‌شود. به‌عنوان یک شاعر می‌گوییم اگر مخاطب را قبل از سرودن شعر انتخاب کنیم و بشناسیم قطعا مخاطب به آن جذب می‌شود. مخاطب باید احساس کند جدی گرفته می‌شود. شاعر مخاطب نوجوان باید دنیا و زوایای او را بشناسد بداند دغدغه او چیست؟ در حقیقت شاعر در دنیای خودش نباشد وقتی اثری را آماده می‌کند به دنیای مخاطب نزدیک شود.

او با این توضیح که نکته مهم در مخاطب‌شناسی بحث تغییر نسل و تغییر مخاطب است، تصریح کرد: قبلا این تغییر در مدت زمان بیشتری نسبت به زندگی امروز اتفاق می‌افتاد. اما در زندگی امروز با توجه به تغییر سریع سبک زندگی امروز و نیز پیچیدگی برخی مسایل اجتماعی و هم‌چنین دسترسی آسان و سریع به اطلاعات و مواردی از این دست، ذائقه و نگاه مخاطب هم دست‌خوش تغییر شده است. نوجوان امروز شعری را که موافق سلیقه و ذائقه او نباشد نمی‌خواند. نکته دیگر این است که شاعر می‌تواند در کنار شناخت درست مخاطب به فکر مخاطب‌سازی هم باشد. او می‌تواند خوراک تازه و متفاوتی به مخاطب عرضه کند و سلیقه مخاطب را ارتقا دهد. این سلیقه‌سازی و مخاطب‌سازی حتی در کوتاه‌ مدت می‌تواند موجب فرهیختگی و ارتقای سطح تفکر اثر (شعر) و مخاطب شود.

تولایی اظهار داشت: چنان‌که می‌بینیم این اتفاق در حوزه سینما هم می‌افتد طی چند سال فیلم‌هایی عرضه می‌شوند که به قول اهالی و متخصصان سینما، کمدی‌های سخیف و مبتذلی هستند که سطح مخاطب را پایین آورده است. این اتفاق در شعر اتفاق افتاده است. بسیاری از نوجوانان امروز به شعر و ادبیات به عنوان ابزاری برای نمره‌ گرفتن در مدرسه و به عنوان ابزاری برای موفق‌شدن در مسابقه تست‌زنی کنکور نگاه می‌کنند. یا حداکثر نگاه تزیینی به شعر دارند. این نگاه و استفاده تزیینی و ابزاری چگونه ایجاد شده است؟ و چرا هم‌چنان رواج دارد؟ پاسخ البته بسیار مفصل است؛ نوع انتخاب شعر برای کتاب‌های درسی، نوع نگاه به شعر و ادبیات در آموزش‌وپرورش، تیراژ به شدت پایین کتاب مجموعه شعرهای نوجوان، توزیع نامناسب و غم‌انگیز کتاب‌های شعر نوجوان در کشور.

او با بیان این‌که شعر و داستان و به‌طور کلی ادبیات فضایی برای تجربه لذت خواندن و فضایی برای زیستی متفاوت و عمیق است، گفت: خوب است که این تجربه‌ها از کودکی و نوجوانی برای مخاطب قابل دست‌یابی باشد.

تولایی هم‌چنین توزیع درست کتاب در سطح کشور را مسئله مهمی ارزیابی کرد و افزود: لازم است کتاب در معرض دید مخاطب قرار بگیرد و در کتاب‌فروشی و مدرسه عرضه درستی داشته باشد.

"خدایا لطفا"، "ساندویچ قطار"، "بفرما کرم تازه"، "قهرهای خوشمزه"، "زبان‌درازی زباله‌ها"، "حرف آبی آخر"، "درخت عاشق پرنده است"، "بیا چند شاخه حرف بزنیم"، "پشت‌ صحنه دلم"، "شماره تلفن پرندگان" و "دمپایی خورشید" از آثار منتشر شده این شاعر محسوب می‌شوند.