سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمود معتقدی نویسنده، شاعر و منتقد ادبی، با این توضیح که مقوله گستره‌های فرهنگ و هنر، همواره با پستی و بلندهای فراوانی روبرو بوده و هست به هنرآنلاین گفت: بخشی از دشواری‌ها به امر سیاست‌گذاری فرهنگی از سوی کارگزاران هنر و ادبیات برمی‌گردد و بخش دیگر به چشم‌انداز بحران مخاطب و بیگانگی جامعه، به‌ویژه عدم توجه نسل جوان به مسایل فرهنگی مربوط می‌شود.

او با بیان اینکه بی‌گمان فرایند چاپ و نشر هم‌چنان با باید و نبایدهای زیادی دست به‌گریبان است، افزود: ایجاد بسترهای متعارف فرهنگی، سیاست حمایت از قدرت خرید مردم، برپایی و گسترش کتاب‌خانه‌های دانش‌آموزی و دانشگاهی و روزآمد کردن کتاب‌خانه و از همه مهم‌تر ایجاد انگیزه‌های فرهنگی و اجتماعی خود می‌تواند تا حدودی دنیای کتاب و نشر را از بی‌تفاوتی و بحران موجود نجات دهد. امروزه الفت با کتاب به‌راحتی میسر نمی‌شود چرا که باید از هر نظر به اندیشه و فرصت‌های فرهنگی بها داد و اهالی فرهنگ را جدی گرفت. گویی نویسنده، مخاطب و چرخه چاپ و نشر هم‌نوایان یک ارکستر هستند. 

معتقدی با مطرح کردن این پرسش که به‌راستی چرا فاصله جامعه از دنیای کتاب و کتاب‌خوانی، روز به روز بیشتر می‌شود؟ اظهار داشت: طبیعی است که مکانیسم‌ها و نتیجه مورد نظر چندان همراه و هم‌سنگ نبوده و نیستند. مضاعف بر این‌که در شرایط کنونی مسئله کرونا مقوله و امری تاثیرگذار در حوزه کتاب‌خوانی و اقتصاد کتاب به‌حساب می‌آید. در نتیجه بخشی از ناشران به فضاهای مجازی روی می‌آورند و کتاب را به‌صورت آنلاین عرضه می‌کنند. آنچه که به سیاست‌های فرهنگی مربوط می‌شود، نیز عدم مدیریت به‌هنگام و دور از تنگ‌نظری‌های رایج است.

او با بیان این‌که مقوله کتاب‌خوانی و عادت فرهنگی جامعه در زمینه کتاب ریشه در بسیاری از چشم‌اندازهای اقتصادی، اوقات فراغت و نیاز روانی افراد جامعه دارد که آسیب‌شناسی آن را باید ابتدا در نقش خانواده، سپس در مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی جستجو کرد، گفت: صد البته بسیاری از جاذبه‌های دیگر هم در کمرنگ شدن امر کتاب‌خوانی بی‌تاثیر نبوده و نیستند. عادت به مطالعه در روزگار ما نشان می‌دهد نبود برنامه‌ریزی فرهنگی پایدار، محدودیت‌ها و عدم مدیریت قوی از یک‌سو و فراموشی جامعه از دنیای کاغذ و کتاب و زیرمجموعه‌های دیگری که با غفلت اجتماعی همراه هستند زمینه‌ساز این بحران بزرگ فرهنگی می‌شود.

معتقدی با این توضیح که نویسنده، شاعر و هنرمند در فضای کرونایی از بیم و امید به‌راستی نمی‌داند چه باید بنویسد و بگوید تا دچار بن‌بست نشود، اضافه کرد: اغلب کتاب‌ها تجدید چاپی هستند و آثار جدید با شمارگان پایین منتشر می‌شوند. معمولا ناشران روی هر کتابی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و این موضوع بیشتر در حوزه ادبیات به‌ویژه شعر کاملا محسوس است. البته در مورد کتاب با مسایل سیاسی و علمی این مسئله فرق می‌کند.