سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مهرداد کورش‌نیا نویسنده و کارگردان، با این توضیح که کتاب "نردبان شخصیت" کمتر از یک ماه آینده از سوی انتشارات افراز منتشر می‌شود به هنرآنلاین گفت: این اثر کاربردی در مورد 15 گونه یا مدل از شخصیت دراماتیک است که به نویسنده‌، کارگردان و به‌ویژه بازیگران کمک می‌کند برای خلق شخصیت، خلقیات، رفتار، کردار، پوشش و کنش کاراکترها را از هم تفکیک کنند.   

او با بیان این‌که تحقیق و پژوهش کتاب یک سال زمان برده است، ادامه داد: برای نگارش کتاب "نردبان شخصیت" به دو جلد کتاب "اسطوره زن‌ها" و "اسطوره مردها" نوشته جین شینودا بولن نگاهی داشتم، ولی عملا به مسایل روان‌شناختی مرتبط نیست و کاملا در حوزه درام است. خلقیات، کنش و رفتار، هشت کهن الگو مرد و هفت کهن الگوی زن، با دلیل بررسی و تحلیل شده است و از هر گونه 10 کاراکتر در 10 فیلم مثال آوردم.

مدیر تالار محراب، در پاسخ به این پرسش که هدف شما برای نوشتن این کتاب چه بود، اظهارداشت: در چهار پنج سال اخیر سه سریال نوشتم با عنوان "ممنوعه"، "کرگدن" و "دیو و ماه پیشونی" به علاوه سه فیلمنامه سینمایی. وقتی این متون را می‌نوشتم متوجه شدم یکی از مشکلاتی که در سریال‌ها داریم کاراکتر فعال و کنش‌مند است. چون وقتی قرار است 15 کاراکتر اکتیو خلق شود که در عین حال با یکدیگر تفاوت‌های خلقی، رفتاری و گفتاری داشته باشند کار سختی می‌شود. فرض را بر این بگذاریم 20 کاراکتر اکتیو و کنش‌مند در یک سریال داریم اما در نهایت سه شخصیت به یاد مخاطب می‌ماند چون طراحی بدیع، خلاق و منحصربه فرد ندارند و همه شبیه هم هستند. 

کورش‌نیا با بیان این‌که در سریال معروف "بازی تاج و تخت" 120 کاراکتر اکتیو وجود دارد، افزود: مخاطبان همه آن‌ها را به اسم و چهره می‌شناسند چرا؟ به دلیل طراحی صحیح کاراکترها. حالا سوال این‌جاست طراحی صحیح از کجا می‌آید؟ یکی از بهترین رویکردها، رویکرد کهن‌الگویی است. کهن‌الگو چیست؟ این که انسان به تجربه متوجه شده در طول هزاران سال یک‌سری دسته‌بندی خلقی وجود دارد که انسان به آن رسیده است. کهن‌الگو این کار را انجام می‌دهد و من به این موضوع رجوع کردم. وقتی فیلم‌های مهم تاریخ سینما را مرور می‌کنیم مثل "پدرخوانده" تماما به کهن‌الگوها توجه داشتند چون کمک می‌کند شخصیت‌های دقیق‌تر و درست‌تری خلق شوند و این کتاب چنین تلاشی است برای خلق شخصیت. تئوری و نظریاتی که کاربرد نداشته باشند ارزشمند نیستند. باید ببینیم تئوری و نظریات در حوزه درام چقدر کاربرد دارند و چه گره‌ای از ما باز می‌کنند؟ به همین دلیل بهترین تئوری‌ها در مواجه با کار و عمل بدست می‌آید.

کورش‌نیا نمایشنامه "روزی از روزها" را نیز آماده چاپ دارد و نوشتن فیلمنامه "بی‌آبان" را با همراهی علی اصغری به اتمام رسانده است.