به گزارش هنرآنلاین به نقل از دبیرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، فراخوان هفتمین دوره این جشنواره نیمه مهرماه منتشر شده بود و علاقه‌مندان تا آخر آبان‌ماه فرصت حضور در این رقابت را داشتند که با توجه به استقبال فعالان و مروجان کتابخوانی، مهلت حضور در رقابت تا ۲۰ آذر تمدید شد.

فعالان ترویج کتابخوانی می‌توانند مستندات فعالیت‌هایشان را برای شرکت در این رقابت از طریق پست الکترونیک moravejan.ketab@gmail.com و آیدی تلگرام به نشانی @moravejan1399 ارسال کنند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه شبکه ترویج کتابخوانی به نشانی www.bookpromotion.ir و وبگاه تقدیر از مروجان کتابخوانی www.moravejan.ir مراجعه کنند و یا با شماره‌های ۸۸۳۴۲۹۸۰ – ۸۸۳۴۲۹۷۹ تماس بگیرند.

بر اساس این گزارش، با توجه به شرایط پیش‌آمده متاثر از کرونا بخش نگاه ویژه متوجه فضای مجازی و مروجان کتاب در حوزه‌های بهداشت و سلامت، کتاب‌درمانی، آموزشگران مروج کتاب (معلم، مربی، استاد)، مادران مروج کتاب، مبادله‌کنندگان کتاب‌های خانگی و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مروج کتاب است.

هفتمین دوره جشنواره مروجان کتابخوانی در شرایطی آغاز شد که نه تنها ایران بلکه همه دنیا گرفتار کرونا شده و ماه‌هاست همه از هم فاصله می‌گیرند و شرط سلامتی دوری کردن از یکدیگر است، این  درحالی‌ست که فعالیت ترویجی کتاب نیاز به دورهمی و ارتباط نزدیک دارد. البته در این دوره تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی به کمک آمده است؛ اگر سال‌های پیش مروجان از دورهمی‌های‌شان در نقاط مختلف می‌گفتند این بار جمع‌ها از راه دور و از طریق تلگرام، اینستاگرام، واتس‌اپ و دیگر امکانات ارتباطی، شکل ‌گرفته است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی ارتباط‌ها را وسیع‌تر کرده و دیگر لازم نیست افراد هم‌محله یا هم‌کلاس و هم‌مدرسه باشند. از ابتدای قرنطینه و کرونا شاهد ارتباط بیشتر افراد در منطقه‌های جغرافیایی متفاوت هستیم.

داوری این جشنواره در سه مرحله انجام خواهد گرفت؛ در مرحله اول، آثار رسیده از نظر همخوانی با شاخص‌های جشنواره ارزیابی خواهند شد و برخی از آثار ریزش خواهند داشت. در مرحله دوم، شورای شبکه مروجان کشور به ارزیابی آثار پرداخته و در هر بخش، چند اثر شاخص و برتر را برای داوری نهایی مشخص می‌کند. در نهایت، داوری نهایی با ارزیابی داوران صاحب‌نظر و نخبه در حوزه‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی انجام شده و برگزیدگان نهایی مشخص خواهند شد.

جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی با هدف توجه و تحسین افراد، گروه‌ها، تشکل‌های مردمی و نهادهای غیردولتی دارای فعالیت‌های مؤثر و نوآورانه در زمینه ترویج کتاب‌خوانی بنیان نهاد شده است.