به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فاطمه جان‌احمدی معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با اعلام این خبر گفت: راه‌اندازی شبکه محققان و پژوهشگران به عنوان یک ضرورت ملی در این دوره از جشنواره "پژوهش و فناوری سازمان" مطرح است تا با تحقق این مهم و پویا کردن شبکه‌های نخبگانی در عرصه پژوهش بخش‌هایی از خلاءهای موجود در این عرصه ساماندهی شود.

او ادامه داد: نخستین دوره جشنواره ملی "پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران" در سال ۱۳۸۹ برگزار شد و در طول یک دهه که از عمر این رویداد پژوهشی می‌گذرد، جایگاه خود را پیدا کرده است و اکنون در آستانه برگزاری یازدهمین دوره قرار دارد که امید است بتوان به اهداف پیش‌بینی‌شده دست یافت و دستاوردهای خوبی برای جامعه علمی و خانواده بزرگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به ارمغان آورد. 

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان سناد و کتابخانه ملی ایران گفت: همچنین در این دوره از جشنواره مقام اندیشمندان و پژوهشگران عرصه پژوهش و فناوری در حوزه‌های مختلف کتابداری، اطلاع‌رسانی، علوم آرشیوی و اسنادی، مطالعات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی و نسخه‌های خطی به عنوان میراث غنی ملی مورد تکریم قرار می‌گیرد.

جان‌احمدی در ادامه اظهار کرد: شناسایی و معرفی پژوهشگران، فناوران و نوآوران جوان و همچنین چهره‌های شناخته‌شده در حوزه‌های مختلف از جمله کتابداری، اطلاع‌رسانی، علوم آرشیوی و اسنادی، مطالعات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی یکی دیگر از اهداف این دوره از جشنواره است که موجب کشف استعدادهای برتر در حوزه‌های مختلف می‌شود.

او همچنین یادآور شد: ایجاد انگیزه در پژوهشگران به ویژه در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا از دیگر اهداف این دوره از جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سپس تاکید کرد: گسترش تجربه‌های علمی و ایجاد تعامل یا همکاری علمی بین پژوهشگران از دیگر اهدافی است که فضایی پرشور و رقابتی میان اندیشمندان، دانش‌پژوهان، محققان و نوآوران در شرایط فعلی ایجاد می‌کند.

او گفت: یکی از محورهایی که مخاطب خاص خود را در میان محققان و علاقه‌مندان دارد، حوزه مربوط به مطالعات اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی و همچنین نسخه‌پژوهی است و البته این موضوع درباره نسخ خطی نمود بیشتری دارد. در همین راستا آن دسته از محققانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند و درباره نسخه‌های خطی ایرانی و اسلام‌شناسی پژوهش کرده‌اند به دایره محققان این جشنواره اضافه می‌شوند.

جان‌احمدی درباره مخاطبان یازدهمین دوره از جشنواره ملی "پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران" گفت: با توجه به فراخوان منتشرشده، در نگاهی کلی مخاطبان این جشنواره جامعه علمی کشور هستند و در ادامه پژوهشگران و فارغ‌التحصیلانی که با توجه به محورهای مطرح‌شده برای جشنواره، آثاری دارند.

او افزود: برپایی نشست‌های تخصصی به صورت مجازی برای این دوره از جشنواره نیز در نظر گرفته شده است که می‌توان به نشست‌های تخصصی ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی، نسخه‌پژوهی، علم اطلاعات، علوم داده و کتابداری دیجیتال اشاره کرد. همچنین شناسایی و مطرح کردن پژوهش‌ها و در اختیار قرار دادن تریبون علمی به پژوهشگرانی که پژوهش‌های نوآورانه ارائه کرده‌اند، در دوره یازدهم جشنواره مورد توجه است. ضمن این‌که امکان چاپ آثار برجسته علمی در حوزه پایان‌نامه و رساله‌های دکتری در مرکز نشر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وجود دارد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین خاطرنشان کرد: یکی از محورهای جشنواره، حفاظت از میراث ملی است. از همین رو محققان و پژوهشگرانی که در این زمینه پژوهش‌های مستند و کارآمد دارند می‌توانند در این جشنواره ملی شرکت کنند. 

جان‌احمدی تاکید کرد: با توجه به گسترش تجربه‌های علمی می‌توان تعاملات میان پژوهشگران در عرصه ملی و بین‌الملل را ارتقا داد و اگر اعتقاد داشته باشیم بسیاری از محققان و پژوهشگران در کانون‌های متعدد دنیا به صورت پراکنده فعالیت می‌کنند، می‌توانند در جشنواره پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شرکت کنند، زیرا این جشنواره می‌تواند به عنوان حلقه واسط در ایجاد انگیزه برای تولید علم عمل کند.

او گفت: به اعتقاد من باید شرایطی فراهم شود تا افرادی که ایرانی هستند و در جغرافیای این سرزمین زندگی نمی‌کنند، اما در سرزمین‌های دیگر به نشر فرهنگ سرزمین‌مان همت می‌کنند نیز بتوانند از مخاطبان جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باشند و از ارائه طرح‌هایی که در زمینه محورهای جشنواره دارند استقبال می‌کنیم.   

بنا بر اعلام، اختتامیه یازدهمین جشنواره "پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی" با پیام "آینده روشن با پژوهش اثربخش" در تاریخ ۲۴ دی‌ماه برگزار می‌شود و مطابق فراخوان اعلام‌شده متقاضیان حضور در این دوره از جشنواره پژوهشی می‌توانند تا ۳۰ آذرماه آثار خود را به آدرس: www.nlai.ir/research-festival ارسال کنند.