سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رضا روزبهانی شاعر و پژوهشگر معاصر، با این توضیح که کتاب "«حالا" بعد ماضی بعدن بودن" شعر بلندی است که شامل چند اپیزود می‌شود به هنرآنلاین گفت: آثارم معمولا انتزاعی هستند و زبان موجزی که قرابت زیادی با زبان متون عرفانی، صوفیانه و گاه شطحیات دارد. اتفاق نویی که در کتاب افتاده این است که شکل روایی خطی‌ای در کتاب نمی‌بینید و شعر بلند به معنای متداول آن نیست. بلکه مجموعه‌ای از ایپزودها یا فصل‌های کوتاهی است که در هر کدام از آن‌ها با خرده‌روایت‌هایی مواجهیم که در نهایت با یک‌ ایده‌ کلی که یک‌ موضوع کلان و اصلی است و البته شبه‌روایت کلان ناپیدایی به هم مرتبط شده‌اند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا این نوع روایت را در نظر گرفته است، اظهار داشت: چیزی که باعث شده این اپیزودها به شعر بلند تبدیل شوند موضوعی است که به آن پرداختم که به زندگی حضرت ابراهیم (ع) و قربانی کردن حضرت اسماعیل (ع) برمی‌گردد. در این شعر بلند موضوعات و حالات زیادی را با پایه قرار دادن ماجرای حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) کنار هم طرح کرده‌ام. در این مسیر اشعار و متون کوتاه بسیاری از شاعران گذشته و معاصر هم‌چون نصرت رحمانی، پژمان بختیاری، سعدی، مولانا، فروغ فرخزاد، عطار، خاقانی، سعید اسکندری، محسن توحیدیان، رضا خان‌بهادر، براهنی، شاملو و... را به استخدام متن خودم درآورده‌ام.

روزبهانی افزود: اگرچه در این کتاب به زبان موجزی رسیده‌ام که ریشه‌‌ آن متون صوفیه است اما به حوادث اجتماعی معاصر و شکل شعر عاشقانه و موضوعات فلسفی نیز توجه داشته‌ام.

کتاب "حالا بعد ماضی بعدن بودن" در شمارگان 500 جلد و با قیمت 20 هزار تومان توسط انتشارات خوزان منتشر شده است.

"مالیخولیای غزل" (بررسی نوآوری‌های مولانا در غزلیات شمس به همراه آسیب‌شناسی قالب و زبان، نشر قطره، 1394)، "حروف سربی" (مجموعه شعر مشترک با بهار الماسی- نشر داستان، 1395)، "خلسه چرخ لای جدول" (مجموعه شعر- نشر داستان، 1395) و "الف- بابا" (مجموعه شعر- نشر هشت، 1397) از جمله آثار منتشر شده روزبهانی به شمار می‌آیند. او در کنار کامران فانی و مجید شهرابی از ویراستاران فرهنگ اعلام و اصطلاحات انگلیسی دانش گستر نیز بوده است. روزبهانی در کارنامه‌ حرفه‌ای‌اش انتشار یک‌ شماره‌ مجله‌ رودکی (به عنوان دبیر) دیده می‌شود و هم‌اکنون نیز مشغول برگزاری جشنواره‌ای با عنوان "رویداد ادبی سوی روزن" است.

photo_۲۰۲۰-۱۰-۲۰_۱۴-۴۳-۲۶