به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد مرادی‎نیا مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتخاب ناشران برگزیده سال 1397 گفت: فرآیند داوری و انتخاب این ناشران در سال گذشته انجام شد و قرار بود معرفی و تقدیر همزمان با برپایی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شود.

او ادامه داد: با توجه به طولانی شدن شرایط کرونا و لغو برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، تصمیم گرفته شد تقدیر از برگزیدگان در هفته کتاب صورت گیرد.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده ناشران در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از مجموع 1583 ناشری که در سال 1397 بیش از ده عنوان کتاب منتشر کرده بودند، تعداد 608 ناشر به مرحله دوم راه یافتند. سپس با بررسی‎های بیشتر سوابق و فعالیت‎‌های ناشران تعداد 200 ناشر به مرحله دوم راه پیدا کردند. در آخرین مرحله مستندات ناشران نیز بررسی و سرانجام ناشران برگزیده در بخش‎های مختلف انتخاب شدند.

مرادی‌نیا تصریح کرد: متاسفانه به دلیل شرایط کرونا امکان برگزاری مراسم با حضور ناشران برگزیده وجود نداشت و معرفی و تقدیر از ناشران در فضای مجازی صورت می‎گیرد.

بر اساس این گزارش، ناشران برگزیده سال 1397 در بخش‎های مختلف عبارتند از:

الف-ناشران بزرگسال بخش خصوصی تهران: انتشارات مجد

ب- ناشران بزرگسال بخش خصوصی شهرستان: انتشارات شهید کاظمی

ج-ناشران بزرگسال غیرخصوصی: انتشارات سوره مهر

د- ناشران کودک و نوجوان بخش خصوصی تهران: انتشارت محراب قلم

ه-ناشران کودک و نوجوان بخش خصوصی شهرستان: انتشارت براق

و-ناشران کودک و نوجوان غیرخصوصی: انتشارات به‎نشر

ز- بخش جنبی: هیات داوران به استناد تبصره 6 ماده 4 آیین‎نامه انتخاب ناشر برگزیده سال، ناشران زیر را دارای بهترین عملکرد از حیث کیفیت ارائه آثار، انتخاب موضوع، انتشار کتاب‎های ارزشمند، بدیع و نوآورانه، فعالیت تخصصی موثر در یک یا چند موضوع مشخص، تناسب با نیازهای علمی و فرهنگی جامعه به عنوان ناشر برگزیده بخش جنبی معرفی کرد:

1-انتشارات نردبان: خدمات برجسته و تاثیرگذار در توسعه فرهنگ به ویژه زیست محیطی

2-انتشارات فاطمی: برای خلق کتاب‎های بدیع در محتوا و صورت