به گزارش هنرآنلاین، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با بیان این که هر کتاب حاصل یک اندیشه است، گفت: وقتی اندیشه‌ای به رشته تحریر درمی‌آید، مسئله مهم ماندگاری آن است تا موجب بهره نسل امروز و آینده از آن اندیشه شود. اهمیت کتاب از همین‌جا نشات می‌گیرد. به همین دلیل است که ما به کتب خطی به‌عنوان یکی از نفایس، ذخیره‌های عام‌المنفعه و سرمایه ماندگار، نگاه می‌کنیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران افزود: با توجه به همین اهمیت کتاب ما هر سال هفته کتاب را برگزار می‌کنیم تا بتوانیم از این طریق برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی گامی برداریم. هفته کتاب فرصت و بهانه و نمادی است برای این که به مردم یادآوری کنیم که با خواندن کتاب و بهره‌گیری از این سرمایه عظیم انسانی می‌توانند برای بهبود زندگی خود و زیست بهترشان بهره ببرند و کتاب بهترین راهنمای زندگی است.

بروجردی تصریح کرد: در این زمینه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران این رسالت را دارد که این ذخایر را نگه‌داری کند و هم برای افراد فضایی را ایجاد کند که با مطالعه و تحقیق از داشته‌های علمی دیگران بهره ببرند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: البته شرایط بیماری کرونا ما را از داشتن نشست‌های جمعی محروم کرده است اما توانسته‌ایم به‌خوبی از فضای مجازی استفاده کنیم و سامانه‌هایی ایجاد شده است که افراد به‌راحتی می‌توانند کتابی که می‌خواهند را جستجو کنند که در کدام کتابخانه وجود دارد.

در زمینه اسناد و منابع نسخه خطی هم ۴۰ هزار نسخه خودمان داشتیم و علاوه بر این نسخه خطی به زبان فارسی موجود در کشورهای دیگر را هم فهرست‌نویسی کردیم که ۷۰۰ هزار نسخه است. در مرحله بعدی نیز، همه نسخه خطی موجود در جهان که موضوع آن اسلام و شیعه است را فهرست برداری خواهیم کرد.

بروجردی در ادامه با اشاره به برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در هفته کتاب، گفت: اولین برنامه ما به این مناسبت "پویش کتاب‌خوانی ملی" است. در این برنامه افرادی که سرمایه دانشی دارند، کتاب‌های خوبی که مطالعه کردند و می‌تواند هدایتگر خوبی برای جامعه امروز باشد را به مخاطبان معرفی می‌کنند. در این برنامه با ۵۰ چهره سرشناس و فرهیخته مصاحبه کردیم.

او افزود: همچنین با همکاری شهرداری پویش "کتاب در حرکت" را به مناسبت هفته کتاب راه‌اندازی کردیم. در این پویش کتاب‌هایی با مهر "بخوان و به دیگری بسپار" در مترو و ایستگاه‌های اتوبوس گذاشته شده است. این کتاب‌ها پس از مطالعه باید در اختیار دیگران قرار بگیرد. کتاب‌ها نه قابل فروش است و نه قابلیت نگه‌داری دارد. شعار این طرح "اهدای کتاب، اهدای دانایی" است.

بروجردی اظهار داشت: علاوه بر این به همین مناسبت نمایشگاهی از اسناد دیداری و شنیداری مانند فیلم، نوارهای کاست قدیمی برپا کردیم تا اگر کسی چنین اسنادی در خانه‌های خود دارد که فکر می‌کند مفید باشد به کتابخانه اهدا کند تا ما در اینجا با شرایط استاندارد نگه‌داری کنیم.

او تبادل کتاب را از دیگر فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در هفته کتاب عنوان کرد و افزود: همچنین با توجه به این که ما بسیاری از کتاب‌های چاپ‌شده قبل از سال ۱۳۵۰ را نداریم، فراخوان دادیم که هرکسی کتابی برای چاپ قبل از سال ۱۳۵۰ دارد، می‌تواند به کتابخانه ملی اهدا کند و در عوض به‌صورت رایگان عضو کتابخانه شود.

بیست ‌و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "دانایی؛ مانایی" تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد.