سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شهلا لاهیجی مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، با این توضیح که هر فعالیتی که بتواند مردم را کتاب‌خوان کند مفید است به هنرآنلاین گفت: منتها مشکلات مردم زیاد است و دلیل اصلی کتاب نخواندن آن‌ها هزینه‌ای است که باید برای خرید کتاب پرداخت کنند در نتیجه این کالای فرهنگی را حذف می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه با وجود مشکلات در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی هر کاری که بتواند انگیزه مطالعه را تقویت کند مهم است، ادامه داد: با برگزاری نمایشگاه مجازی، برای کتاب تبلیغ صورت می‌گیرد اما نباید متون را گزینه‌ای انتخاب کنند. کتابخانه ملی و کتابخانه‌های عمومی همه متون را قبول نمی‌کنند و برای آن‌ها فرقی ندارد کتابی خواننده دارد و پرفروش است و باید در کتابخانه جایی داشته باشد. پس بدون گزینه‌ای عمل کردن می‌توان کتاب‌های جدید و پرفروش را معرفی کرد.

لاهیجی هم‌چنین در مورد آثار جدید این انتشارات، اظهار داشت: کتاب "غزال، آهوی باغ زعفرانیه" نوشته شرویندخت ایازی از تازه‌های نشر است. همیشه برای ما ایرانیان این دغدغه وجود داشته و تعجب‌آور است که چرا در دوران مختلف و زمان اشغال، زبان آن دوره از دست رفته است. در دوره قاجار زبان دربار بیشتر ترکی بوده ولی افرادی چون قائم مقام فراهانی و دیگران به زبان فارسی مفخم صحبت می‌کردند. این اثر با زبانی مفخم نزدیک به زبان فارسی‌نویسان دوران قاجار تالیف شده و داستانی عاشقانه و عاطفی دارد.

او از انتشار کتاب "مفهوم تعزیه از نگاه بهرام بیضایی" با زیرعنوان مطالعه تطبیقی مفهوم تعزیه از نگاه بهرام بیضایی و سفرنامه‌های غربی نوشته شمیم شهلا، خبر داد و تصریح کرد: این اثر در چهار فصل با عناوین "نشانه‌شناسی تعزیه"، "ارکان و نحوه اجرای تعزیه"، "جایگاه تعزیه در ساختارهای نمایشی" و "سرانجام" مکتوب شده است.

لاهیجی از چاپ دو کتاب "زنان پیروز" اثر لائتیسیا کولومبانی با ترجمه سحر بهشتی و "بحران" نوشته توماس پین با برگردان رامین مستقیم گفت و افزود: کتاب "خواب‌های کاغذی" به قلم مهدیه شهریاری‌مقدم در دست انتشار است. اگر وظیفه خودمان را کشف نویسنده‌های جدید بدانیم، می‌توانم این پیام را بدهم که با انتشار این اثر نویسنده جدیدی کشف شده که معرفی خواهد شد. این داستان واقعی در مورد زنی بسیار تواناست که کارمند سازمان ملل بوده و بر اثر فشارهای اجتماعی، محیط و جامعه بر زن‌ها تا آستانه جنون پیش می‌رود. او همه اتفاقات را به‌صورت نقاشی تصویر می‌کرده ولی به توصیه پزشک آن‌ها را می‌نویسد. در نتیجه کتاب مجموعه این نوشته‌ها است که با زبان قدرتمند نویسنده به رشته تحریر درآمده است.