به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، سه استان سمنان، اصفهان و یزد با پیش‌بینی مجموعه‌ای متنوع از فعالیت‌ها و اقدامات مختلف کتابی و فرهنگی به استقبال هفته کتاب می‌روند. 

استان سمنان با برگزاری چهارمین جایزه ادبی آهوی کومش به صورت مجازی، سوگواره ترکیبی شعر سپید و داستان ۱۰۰ کلمه‌ای در قالب مجازی، چاپ فصلنامه فرهنگی - پژوهشی فرهنگ قومس، نشست‌های حافظ‌خوانی و مثنوی‌خوانی به صورت بسیار محدود و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، بازدید از کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و رونمایی کتاب در قالب فضای مجازی هفته کتاب را آغاز می‌کند.

تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب شامل ناشران و نویسندگان، نمایشگاه و فروشگاه کتاب در فضای مجازی، مسابقه کتابخوانی به صورت مجازی، تقدیر از نویسنده کتاب "سرو سور" خاطرات مبارز انقلابی خلیل تجارو «او مجتبی بود» خاطرات شهید مجتبی سیوحی و نشست کتابخوانی و تقدیر از خانم چتری گردآورنده کتاب قصه‌های عامیانه سرخه نیز از جمله برنامه‌های هفته کتاب استان سمنان است.

در این میان باید  تقدیر از  مسئولان کتابخانه‌های شهرستان، تقدیر از مسئول انجمن شعر و ادب و اهل قلم شهرستان، برگزاری مسابقه پویش کتابخوانی گروه سنی ۸ تا ۱۲سال، مسابقه خلاصه نویسی کتاب، نمایشگاه مجازی تازه‌های نشر، رونمایی دو کتاب از نویسندگان بومی، تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب و اهدا و توزیع کتاب در بین مدارس و موسسات را عنوان دیگر برنامه‌های هفته کتاب این استان نام برد.

همچنین بازدید از موسسات نشر و کتابفروشی‌ها،  معرفی کتاب‌های ناشران و نویسندگان بومی در فضای مجازی، نشست کتابخوانی به صورت زنده، آموزش قصه‌گویی در فضای مجازی، کتابخوان روستا، نشست کتابخوان،  نشر داستان‌های کوتاه در فضای مجازی، نمایشگاه سفیر هنر با موضوع خوشنویسی، شروع جشنواره مجازی راز نیاز مسابقه طراحی پوستر با موضوع نماز و معرفی مولفان و اهالی قلم بومی نیز بخش دیگر برنام‌های استان سمنان است.

در اصفهان نیز تهیه فیلم ویدیویی معرفی کتاب‌های برجسته و شاخص در حوزه شعر و داستان در اصفهان و انتشار در فضای مجازی، اهدای کتاب به انجمن‌های ادبی مناطق محروم در سطح استان، تهیه فیلم ویدیویی از شاعران پیشکسوت و معرفی کتاب‌های شعر، اجرای شب شعر مجازی به نام شیخ عبدالرحمان جامی، شاهنامه‌خوانی در فضای مجازی و برگزاری سه شب عصر کتاب در فضای مجازی شامل معرفی، نقد و شعر خوانی از برنامه‌های این استان در هفته کتاب معرفی شده است.

بازدید مدیرکل از کتابخانه ابن‌مسکویه و دیدار با مدیر کل کتابخانه‌های عمومی و جمعی از کتابداران همراه با اهدای هدیه به کتابداران منتخب، کتاب‌گردی مدیرکل و اهدای هدیه به کتاب‌فروشان فعال و خلاق، نواختن زنگ کتاب در هنرستان زیبای دختران و اهدای کتاب در مجتمع مطبوعاتی نیز بخش دیگر این برنامه‌ها در اصفهان است.

از دیگر برنامه‌های هفته کتاب استان اصفهان می‌توان به دیدار با پیشکسوتان صنعت نشر، بازدید از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اهدای کتاب به زندان و کانون اصلاح و تربیت، جشن کتاب در موسسات فرهنگی و هنری منتخب و حمایت از موسساتی که در این راستای فعالیت‌های شاخص دارند، دیدار فعالان حوزه کتاب با استاندار و امام جمعه، کتابگردی مسئولان ارشد استان و بازدید از کتابخانه‌های مساجد و اهدای کتاب به مساجد اشاره کرد.

همچنین در استان یزد برگزاری پویش کتابخوانی مجازی با عنوان کرونا من را کتابخوان کرد، برگزاری ارتباط‌های زنده با کارشناسان حوزه ترویج کتابخوانی در فضای مجازی، برگزاری نشست‌های دورهمی بانوان کتابخوان به صورت مجازی هر روز یک دورهمی، تهیه کلیپ‌های یک دقیقه‌ای معرفی کتاب توسط مسئولان و اشخاص شناخته شده در فضای مجازی و پخش زنده رادیو کتاب هر روز از صدای مرکز استان به عنوان بخشی از برنامه‌های هفته کتاب معرفی شده است.

استفاده از تلویزیون‌های شهری برای معرفی کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی به صورت مجازی و برگزاری نقد و بررسی کتاب به صورت مجازی نیز در میان عناوین دیگر برنامه‌های این استان قرار دارد.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می شود.