به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین دوره "هفته کتاب" جمهوری اسلامی، محمدجواد مرادی‌نیا مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت هفته کتاب گفت: هدف کلی برگزاری "هفته کتاب" این بوده است که همه مجموعه‌های فعال در حوزه کتاب در این هفته با استفاده از ابزار و امکاناتی که در اختیار دارند توجه همگان را به کتاب جلب کرده و جامعه را به روی آوردن هرچه بیشتر به کتابخوانی تشویق کنند.

او افزود: در این زمینه قرار است مجموعه‌های مرتبط با کتاب شامل نویسنده، مترجم، طراح، ویراستار، ناشر، کتابفروش و موزع و هر فردی را که در تولید کتاب نقش دارد به جامعه معرفی و از آن‌ها قدردانی و تشکر کنیم.

مرادی‌نیا با بیان این‌که تاکنون قدم‌های مثبتی در طول ۲۷ دوره برداشته و اقدام‌های موثری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های مرتبط انجام شده است، بیان کرد: برداشت شخصی من این است که ما متاسفانه شاهد تکراری شدن و کلیشه‌ای شدن برخی برنامه‌ها هستیم و جای خالی نوآوری در برخی برنامه‌ها خالی است و جذابیتی برای مخاطب و مردم ندارد و افراد را به مطالعه جذب نمی‌کند و جای نوآوری را که لازمه پویایی امر کتابخوانی است خالی می‌بینم.

او سپس تاکید کرد: یکی از علت‌های بروز مساله این است که ما اجرای برنامه‌های هفته کتاب را بیشتر باید به این سمت ببریم که کار از حالت دولتی خارج شود و به سمت مردمی‌شدن پیش برود و اکنون هم نمایندگان تشکل‌های صنفی با مجموعه‌های مرتبط با "هفته کتاب" مشارکت دارند اما فکر می‌کنم که برای اجرای موفق‌تر برنامه‌های "هفته کتاب" باید مسئولیت برنامه‌ها را به فعالان این حوزه واگذار کنیم.

مرادی نیا در ادامه با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال کار را به نویسندگان بسپاریم، زیرا از نویسنده دلسوزتر برای ترویج کتابخوانی کسی نیست؛ او تلاش دارد حاصل زحمات چندین‌ساله خود را به مخاطب برساند و چون ذهن فعال و پویایی دارد طبیعتا راه‌های مختلف و جدید این انتقال افکار و اندیشه‌ها را بهتر از مجموعه‌های اداری می‌تواند پیدا کند. 

او در این‌باره توضیح داد: البته در کنار نویسندگان می‌توان از سایر پدیدآورندگان مانند مترجمان، طراحان، ویراستاران و سایر افرادی که در این حوزه قرار دارند مثل ناشران به عنوان یکی از ارکان حوزه نشر و کتاب که واسطه بین نویسنده و خواننده هستند برای انجام کارها و برنامه‌ها مشاوره اجرایی گرفت.

به گفته او، پس از آن‌ها نیز مجموعه‌های فرهنگی و علمی مثل مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان، معلمان و استادان دانشگاه نیز از جمله افرادی هستند که در بهتر برگزار شدن برنامه‌های هفته کتاب می‌توانند موثر باشند. 

مرادی‌نیا همچنین با بیان این‌که باید راه‌های هرچه بیشتر درگیر کردن افراد مختلف جامعه با برنامه‌های "هفته کتاب" را پیدا کنیم، اظهار کرد: البته مجموعه‌های دولتی وظیفه حمایت و نظارت دارند اما در اجرا، طراحی و برنامه‌ریزی هرچه بیشتر به سمت مجموعه‌های غیردولتی برویم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

او درباره برنامه‌های دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی همزمان با "هفته کتاب" توضیح داد: اجرای برنامه معرفی و تقدیر ناشران نمونه سال ۱۳۹۷ که سال گذشته آثار آن‌ها را داوری و انتخاب کردیم همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

مرادی‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: قرار بود این برنامه طبق سال‌های گذشته در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شود اما به دلیل شرایط کرونا امسال نمایشگاه برگزار نشد و مراسم معرفی و تقدیر از ناشران نمونه سال ۹۷ هم به تعویق افتاد و در هفته کتاب اجرا می‌شود.

بنا بر اعلام، بیست و هشتمین دوره "هفته کتاب" جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با شعار "دانایی؛ مانایی" برگزار می‌شود.