به گزارش هنرآنلاین، ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: ساختار، شیوه، نحوه و محتوای برگزاری هفته کتاب امسال به دلیل بیماری کرونا مانند تمام برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی دنیا تغییر کرده است و بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌هایی حضوری و فیزیکی جای خود را به برنامه‌های غیرحضوری و آنلاین داده‌اند.

وی افزود: در این زمینه ما نیز تلاش کردیم طرح‌های خاص خود را برای این هفته تعریف کنیم و به جای جشنواره‌های حضوری و چهره به چهره‌ای که تاثیر خوبی داشت با نگاه جدیدی به سمت اجرای برنامه‌ها در قالب مجازی برویم.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی ادامه داد: در فرصت محدود امسال تلاش کردیم ساختار و اجرای برنامه‌های سال گذشته را به صورت مجازی برنامه‌ریزی کنیم. این کار سخت بود زیرا نحوه کار و محتوای بسیاری از این برنامه‌ها مجازی نبود اما امسال قرار شده است آن دسته از برنامه‌هایی که امکان برگزاری آن در فضای مجازی وجود دارد یا کمتر به حوزه فیزیکی نیاز است دنبال کنیم زیرا اگرچه نباید برنامه‌ها را تعطیل کنیم اما حفظ سلامتی مردم و جامعه اهمیت زیادی دارد.

حیدری گفت: بازنگری در ساختار، اهداف، محتوا و شیوه اجرای هفته کتاب برای امسال ضروری بود و به همین دلیل بحث فراخوان جشنواره مروجان کتابخوانی را با توجه به بیماری کرونا با تاخیر اعلام کردیم و اگرچه هرسال به صورت حضوری برگزار و از داوطلبان و فعالان ترویج کتابخوانی که بدون حضور و کمک دولت در این حوزه فعالیت می‌کردند، تقدیر می‌کردیم اما امسال برنامه‌های آن مجازی است. اختتامیه جشنواره امسال همزمان با هفته کتاب نیست اما جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شود و کارگاه‌هایی نیز با موضوع کتابخوانی و فعالان ترویج کتابخوانی در همه شهرها و استان‌ها به صورت مجازی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: سعی می‌کنیم با دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف ترویج کتابخوانی و تسهیل‌گران ارتباط خود را حفظ کنیم. در این زمینه چندین کارگاه آموزش ترویج کتابخوانی برای تسهیل‌گران در سراسر کشور داریم که با کمک همکاران‌مان در استان‌ها و شهرهای مختلف برگزار می‌شوند.

حیدری همچنین درباره پویش ملی کتابخوانی و نامه‌نگاری‌ به نویسندگان محبوب کودکان و نوجوانان نیز گفت: در نظر داریم در صورتی که امکان دارد داوری‌ها انجام و مراسم تقدیر از برگزیدگان در پایان هفته کتاب به صورت مجازی برگزار شود.

عضو شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره اهمیت و ضرورت برگزاری هفته کتاب گفت: محور اصلی هفته کتاب این است که نهادها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی کنار هم بنشینند و یک هفته توجه کل کشور به حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی باشد. محور اصلی هفته کتاب توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و جایگاه کتاب است؛ اینکه تلنگری به دستگاه‌ها باشد که کتاب یک ابزار فرهنگی رسا، مانا و تاثیرگذاری است که همه نهادها در شرح وظایف و رسالت فرهنگی‌ای که دارند باید به آن بپردازند زیرا کتاب پایه و اساس توسعه فرهنگی در کشور است.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان با شعار "دانایی؛ مانایی" برگزار می شود.