سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فرهاد حسن‎زاده نویسنده و طنزپرداز پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان، با این توضیح که کتاب مصور "یک کار خیلی مهم" را در دست انتشار دارد به هنرآنلاین گفت: این داستان که توسط نشر طوطی بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی منتشر خواهد شد در مورد گشت و گذار و تجربه‌اندوزی موشی است که طی کردن این مسیر از نظر خودش بسیار مهم است. موش با یک مار مواجه می‌شود ولی هم‌چنان تلاش دارد به خواسته خود برسد.

او که کتاب "به من بگو سمندر" را برای چاپ به انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده، افزود: این اثر که در دل مجموعه 10 جلدی با محوریت پرداختن به گونه‌های جانوری و حیوانی در حال انقراض مناطق مختلف ایران به چاپ می‌رسد درباره حیوانی به اسم سمندر است. حیوانی که در مناطقی از استان لرستان زیست دارد. این داستان را که با تصویر همراه است برای کودکان نوشته‌ام.

حسن‌زاده با بیان این‌که نوشتن چنین کتاب‌هایی به بچه‌ها نسبت به حیوانات توجه و شناخت می‌دهد، ادامه داد: اگر هم بچه‌ها نسبت به موضوع از بین بردن حیوانات در حال انقراض حساسیتی نداشته باشند و بی‌تفاوت رفتار کنند با نشر این متون نگاه دیگری پیدا می‌کنند. چرا که برخی اوقات بچه‌ها نمی‌دانند کارشان ممکن است به حیوانات لطمه بزند. یا فروختن و خریدشان موجب نابودی نسل آن‌ها می‌شود.

او که مجموعه چهار جلدی "شنگل منگل چنگل" را در انتشارات نردبان بخش کودک و نوجوان انتشارت فنی ایران در دست نشر دارد، تصریح کرد: کتاب‌ها به لحاظ محتوایی مرتبط با داستان همیشگی "بز زنگوله پا" است ولی در قالب داستان امروزی شاهد ماجراهایی هستیم که برای این بچه‌ها اتفاق می‌افتد. به نظرم این داستان گرچه قدیمی است و از ادبیات عامیانه به ما رسیده ولی زندگی بچه‌های امروز شبیه این بزبزک‌ها است که در خانه تنها هستند. معمولا پدر و مادر در بیرون از خانه به کار مشغولند و بچه‌ها از طرف جامعه تهدید می‌شوند و خطرات پیش‌بینی نشده از طرف افرادی که می‌خواهند بچه‌ها را اذیت کنند وجود دارد. در این مجموعه نیز گرگ این نقش را در چهار داستان دارد و کودکان را اذیت می‌کند؛ ولی بچه‌ها موفق می‌شوند با ابتکار، خلاقیت و هوش از خودشان در برابر اتفاقاتی که در زندگی امروزی رخ می‌دهد دفاع کنند.

حسن‌زاده این روزها مشغول نوشتن کتاب جدیدی است که ساختاری شبیه به "هزار و یک شب" دارد. داستان رویکردی طنز و مدرن دارد.  

"سرما نخوری کوتی کوتی" دومین و "دنیارا بلرزان کوتی کوتی" سومین کتاب از سه‌گانه قصه‌های این هزارپای آبی رنگ و دردسرهای اوست که برای بار چهارم و سوم بار مرداد ماه بازنشر شدند. این مجموعه کتاب که جلد نخست آن سال 1386 با عنوان قصه‌های کوتی کوتی منتشر شد و پس از آن به "شام سرد شد کوتی کوتی" تغییر نام داد در این سال‌ها به یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین مجموعه کتاب‌های کودک ایران تبدیل و دامنه نشر آن به زبان‌های دیگر نیز گسترش پیدا کرده است. قرار گرفتن در فهرست نامزدهای دریافت جایزه هشتمین جشنواره دوسالانه کتاب برتر کودک و نوجوان و پانزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور در سال 1394 و نسخه انگلیسی کتاب‌های دوم و سوم این مجموعه در فهرست نامزدهای پانزدهمین دوره‌ جشنواره‌ی کتاب رشد در بخش کتاب‌های خارجی در همان سال، دریافت امتیاز پنج لاک‌پشت‌ پرنده در چهاردهمین جشن امضای این رویداد در سال 1394 و معرفی در بسته‌های پیشنهادی همین جایزه به مناسبت 16 مهر روز جهانی کودک و شب یلدا سال 1397 از جمله موفقیت‌های این مجموعه کتاب است.

آثار فرهاد حسن‌زاده داستان‌نویس، طنزپرداز، روزنامه‌نگار و نمایشنامه‌نویس، به زبان‌های انگلیسی، ترکی، چینی و عربی ترجمه شده است. او بیش از سی جایزه ملی دارد و چهار بار متوالی نامزد "جایزه آسترید لیندگرن" و دو بار نامزد "جایزه هانس کریستین آندرسن" شده است که توانسته لوح سپاس این جایزه را از آن خود کند.