سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: لاله جعفری نویسنده و مترجم، با این توضیح که اقتصاد در ادبیات هم عامل تعیین‌کننده‌ای است به هنرآنلاین گفت: قضیه مهم ناشران هستند که به لحاظ اقتصادی بازاریابی می‌کنند و به کارهای پرفروش توجه دارند، کتاب‌هایی که در ویترین دیده شوند. در نتیجه سراغ کتاب‌های سریالی و مجموعه می‌روند. یک نویسنده بارها مجبور شده یک تک قصه خوب را در قالب مجموعه منتشر کند چرا که ناشر می‌گوید یک جلد در ویترین دیده نمی‌شود و متضرر می‌شویم. نویسنده هم مجبور است زیر بار این قضیه برود. آن نوشته به‌اصطلاح دلی که در آن ادبیات مطرح بوده تبدیل به مجموعه می‌شود و حتی ممکن است ادبیات آن زیر سوال برود.

او با بیان این‌که دسترسی بچه‌ها به رسانه‌ها سلیقه آن‌ها را تغییر داده است، ادامه داد: کودک و نوجوان به دنبال کاری است که ریتم تند و هیجان داشته باشد. کتاب‌های ترجمه زیادی در این زمینه نشر یافتند که نویسنده و تصویرگر به شکل بازی کتاب را جلو می‌برند بدون داشتن عمق و اندیشه ماندگاری. مجموعه‌هایی که فقط بازیگوشی است و مخاطب یک بار بخواند و بخندد و تمام. با استقبالی که از سوی بچه‌ها از این متون صورت گرفت جریانی‌ به وجود آمد و حتی نویسنده‌ها و برخی ناشران خوب نیز خیلی مشتاق شدند سراغ چنین تولیداتی که جواب پس داده و در بازار فروش خوبی دارد بروند. شکل و فرمت‌های که با یک بار خواندن تمام می‌شوند و فقط شوخی و بازی هستند. در حالی که یک زمانی در عرصه ترجمه شاهد چاپ کتاب‌هایی هم‌چون "شازده کوچولو" بودیم که دهه‌ها است مخاطب دارد و تا عمر داریم در ذهن‌مان باقی می‌ماند. این روند باز هم به اقتصاد منتهی می‌شود و ناشر برای جلوگیری از مرگ انتشارات به عرضه چنین متونی رو می‌آورد.

جعفری با تاکید بر این که رسانه‌ها و صداوسیما می‌توانند در معرفی کتاب‌های خوب نقش ایفا کنند، افزود: چرا برای کودک و نوجوان برنامه‌ای در تلویزیون نداریم تا کتاب‌های خوب معرفی شوند؟ باید جریان فرهنگی در این زمینه شکل بگیرد. جایزه "لاک‌پشت پرنده" هر فصل سری کتاب‌های برتری که ارزش ادبی دارند و به لحاظ تصویرسازی ارزشمند هستند، معرفی می‌کند. خانواده‌های اهل کتاب می‌توانند از این طریق آثار مناسبی برای فرزندان خود تهیه کنند. همه رسانه‌ها باید بتوانند پشتیبان یک‌سری جریان‌های فرهنگی باشند و با تولید برنامه ادبیات واقعی و مثبت کودک را تعریف کنند.

او دلیل مخاطب داشتن کتاب‌های بازاری را تماشای سریال‌های بی‌کیفیت دانست و تصریح کرد: وقتی از بچه سه ساله تا بزرگ‌تر هم‌پای خانواده مخاطب سریال‌های سطح پایین خارجی و ایرانی هستند و موضوعات دم دستی در ذهن آن‌ها ته‌نشین می‌شود که مانند سم است، روشن است سراغ کتاب بازاری هم می‌روند. 

جعفری با انتقاد از وضعیت کتاب‌های درسی، اظهار داشت: در کتب درسی، داستان و شعری که بچه‌ها را به هیجان بیاورد و ترغیب به کتاب‌خوانی کند چاپ نشده است. در مدارس نیز توجهی به کتاب‌خوانی نمی‌شود تا حرکتی در آن‌ها ایجاد کند.