سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "فیلی در اتاق" 10 فصل دارد و یک رمان علمی ‌تخیلی در بستری رئال است. داستانی که در آن مفاهیم علمی رایانه‌ای مطرح می‌شود. در این رمان صحنه‌های اکشن و هیجان‌انگیز زیادی وجود دارد و نویسنده ذهن مخاطب را با طرح معمایی از کد مورس و مفاهیم مدیریتی مثل قانون پارکینسون آشنا می‌کند.

رمان براساس لغت "پساحقیقت" نوشته شده که لغت سال 2016 میلادی آکسفورد شده است.

نفیسی‌راد در فصل پنجم به مفهوم کریسپر (اصلاح ژنتیکی) و پارابیوسیس می‌پردازد که اکشن ماجرا بیشتر می‌شود و پس از آن به مفهوم اثر بال پروانه‌ای و تاثیر دیگران در سرنوشت افراد پرداخته است.

این رمان به پروژه‌ای به نام "پروژه‌ فیل" اشاره می‌کند که فقط هفت‌تن از سران جهان از آن خبر دارند.

عنوان رمان به این دلیل "فیلی در اتاق" انتخاب شده که از مشکل یا خطر واضحی می‌گوید که هیچ‌ فردی نمی‌خواهد درباره‌ آن صحبت کند. در فصل نخست با عنوان "خانه‌ امن" مباحث زیادی مطرح شده و شرکت ابرقدرت دارو و شیمیایی به نام الفارماکم معرفی می‌شود.

این شرکت داروی سرطان را کشف کرده ولی به دلیل منافع شخصی از دادن دارو امتناع می‌کند. نکته‌‌ جالب این فصل شرح روابط و توضیحات انتزاعی، مفهومی و علمی است. نویسنده کوشیده اطلاعات را در قالب دیالوگ به مخاطب انعکاس دهد؛ برای مثال از قضیه‌ گربه‌ شرودینگر صحبت کرده که بی‌ربط به عنوان کتاب نیست. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که شما ندانید نتیجه‌ یک بحث چیست و یا از ترس دانستن جواب، موضوع را انکار می‌کنید.

کتاب "فیلی در اتاق" نوشته مریم نفیسی‌راد در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 80 هزار تومان از سوی نشر پایتخت (گروه انتشاراتی شانی) منتشر شده است.

قتلی در اتاق