سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان "خواهرم، قاتل زنجیره‌ای" داستان رازآلود زندگی کاملا متفاوت دو خواهر به نام‌های کورده و آیولا است. خواهر بزرگ‌تر پرستاری خوش‌قلب است و تلاش دارد تا از رازهای سر به مهر زندگی خواهر کوچک‌تر محافظت کند که زیبایی او همواره موجب دردسر می‌شود.

این کتاب بیش از هر چیز بر پایه روابط دو خواهر با خلق و خویی کاملا متضاد در خانواده‌ای پر از پیچیدگی و تناقض و دور از روابط عاطفی استوار است و نویسنده در نگاهی دیگر به نقش زیبایی ظاهری، مفهوم و پیامدهای آن در زندگی روزمره می‌پردازد.

مترجم کتاب معتقد است، نویسنده با خلق شخصیت‌هایی جان‌دار، جذاب و امروزی در جامعه سنتی و هم‌چنان محافظه‌کار نیجریه، آگاهانه کلیشه‌ها را زیر پا می‌گذارد و کمدی سیاه تکان دهنده‌ای خلق می‌کند. 

در صفحه 136 "خواهرم، قاتل زنجیره‌ای" می‌خوانیم: "بنا به داستانی خانوادگی، بار اول که چشمم به آیولا افتاد فکر کردم عروسک است. او در آغوش مامان جلوم بود و من روی پنجه پایم ایستادم و دست مامان را پایین کشیدم تا او را بهتر ببینم. آیولا خیلی ریزه‌میزه بود، در دست‌های ننومانند مامان جای خیلی کمی می‌گرفت. چشم‌های بسته‌اش نصف صورتش را پر می‌کرد. بینی کوچک و خوش‌فرمی داشت و لب‌هایی که انگار تا ابد به شکل غنچه بودند. روی موهایش دست کشیدم، نرم و مجعد بود.

این مال من است؟

مامام خندید، تنش تکان خورد و آیولا را از خواب بیدار کرد. آیولا غان و غون کرد. من حیرت‌زده عقب عقب رفتم و روی باسن افتادم.

مامانی، حرف زد! عروسک حرف زد!"

اویینکان بریت‌ویت در سال 1988، در لاگوس به دنیا آمد و کودکی‌اش را در نیجریه و انگلستان گذراند. او فارغ‌التحصیل نویسندگی خلاق و حقوق از دانشگاه‌های کینگستون و ساری است. نخستین مجموعه داستانش "راننده" در سال 2010 منتشر شد. نخستین رمانش "خواهرم، قاتل زنجیره‌ای" پس از انتشار با موفقیت‌های زیادی روبه‌رو شد. این کتاب در سال 2019 نامزد دریافت جایزه ادبیات داستانی زنان و جایزه ادبی بوکر و برنده چند جایزه از جمله جایزه خوانندگان گودریدز شد.

کتاب "خواهرم، قاتل زنجیره‌ای" نوشته اویینکان بریت‌ویت با ترجمه سحر قدیمی در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 35 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

خواهرم قاتل زنجیره ای