سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "صفر مطلق" دومین اثر معصومه باقری، داستان بلند عاشقانه‌ای است که در بستر تاریخ دفاع‌مقدس رخ می‌دهد و در فصل‌هایی متفاوت و با شخصیت‌هایی ملموس روایت دلهره‌آوری از وقایع کشور و سرنوشت آدم‌های جنگ‌زده است.

وقایع این کتاب به‌گونه‌ای به ذهن خواننده القا می‌شود که با خودش تصور می‌کند اگر جای شخصیت‌ها باشد، چه عکس‌العملی می‌تواند داشته باشد. در واقع صحنه‌پردازی داستان به شکلی است که شبیه یک فیلم سینمایی تمام اتفاقات و رویدادها را به خواننده نشان می‌دهد. شخصیت یاسر به ما ثابت می‌کند که بی‌تفاوت بودن نسبت به تقدیر و اتفاقات تلخ هیچ‌گاه قابل قبول نیست و این یک خصوصیت باورناپذیر است. نویسنده در این داستان به شکل ویژه‌ای به زندگی پر تعمق شخصیت سلما پرداخته است که نماد زنان رنج‌دیده و زخم‌خورده در جنگ تحمیلی است. شخصیت مسلم نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما می‌توان گفت مهم‌ترین حرفی که می‌خواهد بزند؛ احساس مسئولیت‌پذیری است. چیزی که باعث می‌شود مسلم در سن کم به جبهه برود و شجاع و فداکار بجنگد.

یکی از ویژگی‌های داستان در کتاب "صفر مطلق"، این است که سعی می‌شود تا بحران‌های زندگی و جریان‌های فکری به واسطه‌ حس ‌واقع‌گرایانه و ملموس به چالش کشیده شود. یکی از این موارد موضوع عشق واقعی و ثمره‌ آن است که گاهی به تلخی می‌انجامد اما منهدم نمی‌شود.‌ در واقع ما می‌توانیم از این کتاب این مفهوم را دریافت کنیم که عشق واقعی در هر شرایطی و در هر مکانی استوار باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. 

در این رمان، مردم که اغلب آدم‌های معمولی از کوچه و بازار و خانواده‌هایی رنج‌دیده هستند، جنگ را پذیرفته‌اند و گویی بمباران، تیرباران و حمله‌هایی هوایی جزیی از زندگی عادی آن‌ها شده است.

با مطالعه این رمان به چند سئوال درباره‌ شخصیت‌ها برخورد می‌کنیم و همین احساس باعث می‌شود این رمان تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند.

نویسنده در رمان "صفر مطلق" پیش از هر چیز یک قصه‌گوی کاربلد است که جنگ و عشق و انتظار و دلتنگی را در هم تلفیق می‌کند. نویسنده‌ای که می‌داند مهم‌ترین عامل در حرکت یک رمان، عناصر سوژه و محتواست و برای جذابیت این قصه از فضاسازی‌های وهم‌آلود و عجیب استفاده نمی‌کند. بلکه همه‌چیز در این رمان ساده و باورپذیر است.

کتاب "صفر مطلق" در 270 صفحه با قیمت 40 هزار تومان از سوی نشر پایتخت (گروه انتشاراتی شانی) روانه‌ بازار کتاب شده است.