سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب دربرگیرنده یادداشت و طنزهای اومبرتو اکو است که در 45 بخش مکتوب و منتشر شده. عناوین تمامی این بخش‌ها با صفت پرسشی "چگونه" آغاز می‌شود و همگی سئوالی هستند. به عنوان نمونه، "چگونه به چهره‌ای محبوب تبدیل شویم؟"، "چگونه وقت‌مان را بگذرانیم؟"، "چگونه یک کتابخانه شخصی را ساماندهی کنیم؟"، "چگونه از آینده به گذشته برگردیم؟"، "چگونه در مورد فوتبال حرف نزنیم؟"، "چگونه یک شغل پردرآمد انتخاب کنیم؟"، "چگونه در خانه به فلسفه بپردازیم؟" و "چگونه شروع و چگونه تمام می‌شود؟". "در آمد" مقدمه‌ای از مترجم و نامه اومبرتو اکو به نوه‌اش و نسل نو ضمیمه کتاب است.  

غلامرضا امامی مترجم کتاب، نخستین بار اکو را در نمایشگاه جهانی کتاب کودک و نوجوانان در بولونیا ملاقات می‌کند که منجر به ترجمه کتاب "سه قصه" می‌شود. او از اومبرتو اکو در قالب سه چهره یاد می‌کند چهره استاد بزرگ دانشگاه، محقق نشانه‌شناسی و قرون وسطی که بیش از سی دانشگاه بزرگ جهان به او دکترای افتخاری دادند. اما او تا پایان عمر به تدریس در دانشگاه بولونیا کهن‌ترین و معتبرترین دانشگاه اروپا پرداخت. چهره دیگر او نویسنده‌ای نامدار است که با رمان "به نام گل سرخ" و رمان‌های دیگر شهرتی جهانی یافت. سومین چهره که کمتر به آن پرداخته شده چهره روزنامه‌نگاری زبردست و نویسنده‌ای است که هر هفته در مطبوعات ایتالیا به جد و طنز یادداشت‌هایی می‌نوشت. 

در بخشی از یادداشت "چگونه با آرامش برای مرگ مهیا شویم؟" می‌خوانیم: "من اولین کسی نیستم که این موضوع را مطرح می‌کنم که یکی از بزرگ‌ترین مسائل بشر چگونگی رویارویی با مرگ است. به نظر می‌رسد این مشکل برای افراد بی‌ایمان سخت‌تر است (چگونه با هیچ چیزی که در انتظارشان نیست، رویارو شوند؟) اما آمار نشان می‌دهد بسیاری از افراد با ایمان هم که به زندگی پس از مرگ یقین دارند، از این مشکل رنج می‌برند، چون فکر می‌کنند که زندگی پیش از مرگ آنقدر لذت‌بخش است که پایانش را ناخوشایند می‌دانند، آن‌ها تلاش می‌کنند به جمع فرشتگان بپیوندند. ولی هر چه دیرتر بهتر".

در پشت جلد "چگونه با ماهی قزل‌آلا سفر کنیم؟" آمده است: "این کتاب شاهکار اومبرتو اکو نویسنده نامی جهانی است که بارها به بسیاری زبان‌ها ترجمه شده و به چاپ رسیده است. او با نگاهی کنجکاو و دقیق، با زبانی روان و رسا چون آینه‌ای دوران مدرن را می‌نمایاند و به بررسی عصر کامپیوتر، اینترنت، موبایل، تلویزیون و ... می‌پردازد. با خواندن طنزها، لبخندی بر لب می‌نشیند و رویاروی اندیشه و دل و دیده دریچه‌هایی تازه گشوده می‌شود".

کتاب "چگونه با ماهی قزل‌آلا سفر کنیم؟" اثری از اومبرتو اکو با ترجمه غلامرضا امامی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 38 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب کوچه منتشر شده است. این اثر از زبان اصلی، ایتالیایی با اجازه ناشر ترجمه و به چاپ رسیده است.