سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: انتشارات پرتقال به‌تازگی از مجموعه (نویسنده‌های بزرگ، خواننده‌های کوچک) چهار کتاب با عناوین "گربه و شیطان" نوشته جیمز جویس، "زیبای خفته" اثر شارل پرو، "بلبل امپراتور چین" نوشته هانس کریستین اندرسن و "قدرت جهانی شش مرد" نوشته برادران گریم را با ترجمه غلامرضا امامی منتشر کرده است. این داستان‌ها با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با آثار نویسندگان بزرگ ترجمه و منتشر شده‌اند. مروری بر این چهار کتاب:

کتاب"گربه و شیطان"

جیمز جویس داستان "گربه و شیطان" را در سال 1936، در قالب نامه‌ای خطاب به نوه‌ چهار ساله‌اش استفان جویس، نوشته است. در این داستان شیطان با شهردار شهر بوژنسی در فرانسه معامله می‌کند و قول می‌دهد پلی بر رودخانه لوار بسازد، به شرط آن‌که روح نخستین فردی که از پل می‌گذرد به تصاحب شیطان درآید. شهردار تدبیری می‌اندیشد و شیطان را فریب می‌دهد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: "شیطان که خیلی عصبانی شده بود، فریادی از آن سر پل کشید: آهای اهالی بوژنسی، شما مهربان نیستید، شما بویی از انسانیت نبرده‌اید! شما از گربه‌ها هم بی‌حیاتر هستید.

شیطان رو کرد به گربه و گفت: ای گربه نازنین و قشنگ، سردت شده است. نترس، بیا بغلم. به خانه من می‌رویم و دوتایی خانه را گرم می‌کنیم.

ناگهان شیطان ناپدید شد.

از آن روز، به مردم آن شهر "گربه‌های بوژنسی" می‌گویند".

در صفحه پایانی کتاب استیو. جی. جویس نوه جیمز جویس در مورد ماجراهای عجیب و غریب داستان و چاپ آن برای بچه‌ها توضیحاتی ارائه کرده است. 

کتاب "گربه و شیطان" نوشته جیمز جویس با تصویرگری راجر بلاشن در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 29 هزار تومان منتشر شده است.

گربه و شیطان

کتاب "زیبای خفته"

این کتاب در مورد پادشاه و ملکه‌ای است که بعد از سال‌ها صاحب فرزند دختری شدند. آن‌ها به مناسبت این خوشحالی بزرگ تصمیم گرفتند که یک میهمانی باشکوه برگزار کنند. هفت پری نیز دعوت شدند که هدایای خود را به کودک بدهند. در این میان یک پیری که 50 سالی از برج خود خارج نشده و به این جشن هم دعوت نبوده با عصبانیت فریاد می‌زند وقتی که دختر به 15 سالگی برسد انگشتش با سوزن دوک نخ‌ریسی زخمی می‌شود و می‌میرد. این اتفاق رخ می‌دهد اما شاهزاده‌ای سرنوشت را دگرگون می‌کند.

در بخشی از کتاب آمده است: "صد سال گذشت. یک روز شاهزاده‌ای به همراه محافظانش برای شکار به جنگل آمده بودند؛ او از دور، نوک قصر پادشاه را در میان شاخه‌های بلند دید. اسبش شیهه‌ای کشید و شاهزاده ایستاد.

شاهزاده از یک مرد روستایی که آن‌جا بود، درباره آن قصر پرسید.

مرد جواب داد: "می‌گویند آن‌جا هیولاها و آدم‌کش‌ها زندگی می‌کنند، اما پدرم از پدربزرگش شنیده که درون قصر، شاهزاده خانمی به هفت نشانه زیبایی وجود دارد".

شارل پرو شاعر و نویسنده مشهور فرانسوی شیوه جدیدی در قصه‌گویی بنیان گذاشت، او 11 قصه پریان را از نو نوشته است که همه آن‌ها محبوب کودکان هستند. از بهترین آثار او می‌توان "شنل قرمزی"، "زیبای خفته"، "سیندرلا"، "گربه چکمه‌پوش"، "ریش آبی" و "بندانگشتی" را نام برد.

چایکوفسکی آهنگساز مشهور روسی، قطعه موسیقی زیبایی بر پایه داستان "زیبای خفته" ساخته است. شرکت والت دیزنی هم فیلم کارتونی براساس این داستان پدید آورده است.

کتاب "زیبای خفته" نوشته شارل پرو با تصویرگری نیکولتا کستا در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 22 هزار تومان نشر یافته است.

زیبای خفته

کتاب "بلبل امپراتور چین"

داستانی از امپراتور چین است که عاشق صدای بلبلی می‌شود که در جنگل آواز می‌خواند و آن را به کاخ خود می‌آورد. بلبل با این‌که به‌خاطر دوری از جنگل ناراحت است، اما برای شاد کردن پادشاه هر روز برایش آواز می‌خواند. روزی یک هدیه برای پادشاه می‌رسد؛ یک بلبل ماشینی طلایی. بلبل جنگلی که دیگر پرنده‌ مورد علاقه‌ امپراتور نیست به جنگل برمی‌گردد، اما سالیان بعد بالای سر امپراتور پیر و مریض حاضر می‌شود.

در صفحه 22 کتاب می‌خوانیم: "امپراتور صدایی را می‌شنید که برای او مثل آوایی شفابخش بود. احساس می‌کرد با هر نت، مرگ دور می‌شود و نیروی زندگی دوباره باز می‌گردد."

هانس کریستین اندرسن نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس دانمارکی است که به پدر افسانه‌ها مشهور است. او قصه‌های عامیانه را با تخیل خود ترکیب کرده و 168 افسانه نو نوشته است. از بهترین داستان‌های او می‌توان "جوجه اردک زشت"، "لباس تازه امپراتور"، "درخت کاج"، "پری دریایی" و "سرباز سربی" را نام برد. داستان‌های او به زبان‌های متعددی ترجمه شدند.

کتاب "بلبل امپراتور چین" نوشته هانس کریستین اندرسن با تصویرگری آریانا اپراملا در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 22 هزار تومان منتشر شده است.

بلبل امپراتور چین

کتاب "قدرت جهانی شش مرد"

این اثر در مورد قدرت جهانی 6 مرد قهرمان است که طی اتفاقاتی با هم آشنا می‌شوند. آن‌ها با قدرتی شگفت ماجراهایی را خلق می‌کنند. ثروتی بدست می‌آورند و آن را بین خود تقسیم می‌کنند و تا پایان عمرشان را به شادی می‌گذرانند.

در بخشی از کتاب آمده است: "شاه دستور داد باز هم طلا بیاورند. مرد قوی هیکل طلاها را در کیسه‌اش ریخت، شاه دستور داد تمام خزانه طلای قصر را بیاورند، مرد قوی هیکل همه طلاهای قصر را در کیسه‌اش ریخت اما کیسه فقط تا نیمه پر شده بود."

یاکوب گریم و ویلهلم گریم مشهور به برادران گریم در آلمان به دنیا آمدند. آن‌ها با سفرهای فراوان قصه‌های زیبای آلمانی را گرد آوردند که قرن‌هاست برای کودکان بازگو می‌شود، قصه‌های هم‌چون "سفید برفی"،‌ "سیندرلا" و "شنل قرمزی".

کتاب "قدرت جهانی شش مرد" نوشته برادران گریم با تصویرگری لاپوآنته در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 20 هزار تومان نشر یافته است.

قدرت جهانی شش مرد