به گزارش هنرآنلاین به نقل از انتشارات کتاب‌نیستان، در معرفی ناشر از "قابوسنامه" آمده است: کتاب "قابوسنامه" که از آثار ادبی مهم و قابل تامل در ادبیات فارسی به شمار می‌رود، کتابی است پندگونه که با موضوع آیین زندگی توسط امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وُشمگیر بن زیار در سال ۴۷۵ هجری قمری تالیف شده است. اهمیت این متن مکتوب در آن است که به شکلی موسع و قابل اعتنا از پندنامه‌ها و اندرزهای ایران باستان، در باب اهمیت سخن، اهمیت خرد و تاکید بر اعتدال نکات درخور توجهی می‌شنویم که بسیاری از آن‌ها در همین روزگاران نیز محل توجه و اعتنای بسیاری است.

نام کتاب "قابوسنامه" از نام مولف آن که در تواریخ به نام قابوس دوم معروف است، گرفته شده. او این کتاب را برای تربیت و توجه دادن فرزندش گیلان‌شاه در ۴۴ فصل نوشته است و عنوان کرده که اگر وی پس از او حکومت را حفظ کند یا به رتق و فتق کارهای دیگر بپردازد با کمک این کتاب باید بداند چگونه وظایف خود را انجام دهد. به همین خاطر این کتاب به طور چشمگیری موضوع تربیت فرزند، رسوم لشکرکشی، مملکت‌داری، آداب اجتماعی و دانش و فنون متداول را مورد بحث قرار داده‌ است.

سبک نگارش این کتاب نثر مرسل یا همان نثر ساده و بی‌پیرایه معمول قرن‌های چهارم و پنجم هجری قمری است که پیش از این در متونی چون تاریخ بلعمی و بیهقی می‌توان ردی از آن جست.

این کتاب در دوران معاصر مکرر به طبع رسیده است. از جمله تصحیح‌های انجام‌شده بر این کتاب می‌توان به نسخه استاد سعید نفیسی که در سال ۱۳۱۲ طبع شده و نیز تصحیح دکتر عبدالمجید بدوی در تهران که در سال ۱۳۳۵ انتشار یافته است اشاره کرد که این یکی در انگلستان جزو انتشارات اوقاف گیب و به‌اهتمام روبن لوی هم در سال ۱۹۵۱ منتشر شده و البته این نسخه چند باری نیز در هند انتشار یافته‌ است. همچنین نسخه‌ای از تصحیح قابوس‌نامه توسط استاد سعید نفیسی با ویراستاری عزیزالله علیزاده و نیز تصحیح انجام‌شده به کوشش غلامحسین یوسفی نیز طی سال‌های گذشته در ایران منتشر شده است.

نسخه‌ صوتی این کتاب به روایت مریم محبوب و با آهنگسازی و نوازندگی ولی‌الله نورورزی توسط انتشارات کتاب نیستان عرضه شده است.