سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نمایشنامه "سفر خروج" در دو بخش مکتوب شده است. بخش نخست 13 پرده و بخش دوم 6 پرده دارد. این اثر نگاهی نو و روایتی مستند از حرکت سالار شهیدان امام حسین (ع) از مکه تا شهادت ایشان و یاران‌شان در کربلا است. شرقاوی نویسنده کتاب با نگرشی نو به این حادثه و واقعه آن پرداخته است.

غلامرضا امامی ترجمه کتاب "سفر خروج" را به توصیه آیت‌الله مرعشی نجفی و علامه محمدرضا حکیمی انجام داده است. این نمایشنامه نخستین بار در سوم آذرماه سال 1398 در خانه هنرمندان رونمایی شد و کمتر از یک سال به چاپ سوم رسیده است.

در صفحه 257 کتاب می‌خوانیم: "امام حسین (ع): در این‌جا من برای همه دوران‌ها شهید خواهم شد. من در وسط این بیابان بی‌آب و علف. بر جنازه شهید حمله کنید تا نشانه‌ای برای خون‌خواری انسان باشد. مرگ به خاطر حقیقت و عدالت.

شهید قطرات سرخ خونش از بالای ابرها می‌بارد تا آسمان پوشیده از ابر دشمنی را با رنگ‌های دوستی و محبت رنگ‌آمیزی کند.

از قلب خونینم افق جدیدی طلوع خواهد کرد. از آتش این جگر تشنه، چشمه خوشبختی خواهد جوشید. خوشا به حال کسی که زندگی را به چیزی ارزشمندتر از زندگی می‌دهد. همیشه مرا یاد کنید. هنگامی که ظلم طاغوتیان شدت یافت مرا به یاد آورید. هنگامی که بلای جنگ صلح و دوستی غلبه کرد هنگامی که حیوانات وحشی در مزرعه بخشش و بزرگواری می‌چرند مرا یاد کنید. مرا به یاد آورید هنگامی که پاره‌های ابر پهنه آسمان را می‌پوشاند، هنگامی که نور ستارگان مانند شعله آتش شعله می‌کشند یعنی هنگامی که افراد پست و بی‌ارزش عربده‌جویی می‌کنند، مرا یاد کنید هنگامی که فقیهان خوار و ذلیل و با التماس نزد حاکمان می‌روند.

مرا یاد کنید هنگامی که دانشمندان از ترس فریاد جاهلین گوشه‌نشین می‌شوند. مرا یاد کنید هنگامی که شب خطاها را می‌پوشاند و هنگامی که افراد پست به خود می‌بالند. مرا یاد کنید هنگامی که صدای اهل فضل کوتاه و پایین است و صدای اهل شر بلند و رعدآسا است مرا یاد کنید."

عبدالرحمان شرقاوی چهره برجسته ادبیات معاصر عرب، شاعر، ادیب، روزنامه‌نگار، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و اندیشمند اسلامی معاصر مصری است. او در 10 نوامبر سال 1920 در روستای دلاتون شمال قاهره به دنیا آمد و در سال 1987 در مصر درگذشت.

تحصیلاتش را در زادگاهش ادامه داد و در سال 1943 از دانشکده حقوق دانشگاه فواد اول فارغ‌التحصیل شد. نخست به وکالت در دادگستری پرداخت، اما شوق او به نوشتن سبب شد که در مجله "الطلیعه" و "فجر" و پس از انقلاب مصر در روزنامه‌های "شعب" و "جمهوریت" به نگارش بپردازد. کوشش‌های ادبی و اجتماعی شرقاوی سبب شد که به دبیر کلی سازمان همبستگی آسیا و آفریقا و شورای عالی هنر و ادب مصر برگزیده شود.

شرقاوی در نگارش فیلمنامه "الرسالة" یا همان "محمدرسول‌الله (ص)" با توفیق الحکیم و عبدالحمید جودة السحار مشارکت داشته، نمایشنامه‌های دیگری مانند "مصیبت جمیله" و "عقاب سرخ" را در کارنامه دارد. او کتاب‌های دیگری هم‌چون "محمد (ص) پیامبر آزادی" و "علی (ع) پیشوای پرهیزگاران" را هم در زمینه زندگی‌نامه‌نویسی منتشر کرده است. شرقاوی در سال 1974 برنده جایزه مدال درجه یک ادبیات و هنر کشور مصر شد.

چاپ سوم کتاب "سفر خروج" نوشته عبدالرحمان شرقاوی با ترجمه غلامرضا امامی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 35 هزار تومان از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

سفر خروج