به گزارش هنرآنلاین، بنا بر این مصوبه، ثبت تقاضای بنگاه‌های رسمی تا 15 شهریورماه و ثبت تقاضای بنگاه‌های غیررسمی و فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای فاقد بیمه تا پایان شهریورماه در سامانه کارا به نشانی www.mcls.gov.ir  انجام می‌پذیرد.

لادن حیدری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این نیز در خصوص ثبت نام کسب و کارهای فرهنگی هنری و رسانه‌ای برای دریافت تسهیلات کرونا گفته بود: تا ۲۶ مرداد ۱۹۲۷۱ فقره پرونده در سامانه کارا برای دریافت بالغ بر ۵۹۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی ثبت کرده‌اند. از این میزان تقاضای ثبت شده تاکنون کمتر از ۹۲ میلیارد تومان به کسب و کارهای آسیب‌دیده متقاضی حمایت پرداخت شده است و امیدوارم با توجه به پیگیری‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان نظام بانکی و نیز شعب بانک‌های عامل در سراسر کشور وفق دستورالعمل‌های اقتصادی ستاد ملی مدیریت بحران کرونا در پرداخت این تسهیلات همراهی و همکاری افزون‌تری مبذول دارند چرا که این تسهیلات گره‌گشای اشتغال بیش از ۴۲ هزار نفر در بنگاه‌های خصوصی بخش فرهنگ و هنر خواهد بود. بی‌تردید این حمایت‌ها، تدبیر مؤثری است که دولت برای پیشگیری از تعطیلی و بروز بحران ورشکستگی کسب و کارها در میانه بحران کرونا اتخاذ کرده است.

حیدری مسئول بهبود محیط کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای افزود: تاکنون اطلاعات مربوط به ۱۹۲۳۱۱ بنگاه و یا  کسب و کار بخش، گردآوری شده از منابع و مراجع مختلف نظیر صندوق اعتباری هنر، تشکل‌های صنفی و یا سامانه تحفه مستقر در دفتر اقتصاد فرهنگ و‌ هنر این معاونت، برای درج در سامانه کارا ارسال شده است. 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت، دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر در ارتباط مستمر با صنوف و صاحبان کسب و کارها و همچنین وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با رصد فرایند ثبت درخواست تسهیلات فعالان این بخش تلاش بی‌وقفه‌ای را در رفع  مشکلات حین ثبت‌نام و یا هنگام دریافت تسهیلات داشته است .

لادن حیدری همچنین افزود: درخواست فعالان بخش فرهنگ، هنر و رسانه در سامانه کارا در قالب کارگاه‌های خویش‌فرمایی، رسمی و غیررسمی به ثبت شده است که از این میان بیشترین ثبت پرونده مربوط به کارگاه‌های خویش‌فرماست. اما بیشترین اشتغال اظهار شده متعلق به کارگاه‌های رسمی با ۲۶۷۳۵ نفر است و همچنین بیشترین میزان تسهیلات درخواستی را تاکنون بنگاه‌های فرهنگی شامل چاپخانه، انتشارات و کتابفروشی‌ها داشته‌اند.

معاون توسعه مدیریت و ‌منابع تاکید داشت که پیگیری برای اقدامات حمایتی در قالب بسته‌های پیشنهادی این وزارتخانه برای غلبه بر بحران‌های کرونا در اقتصاد فرهنگ و هنر در حال انجام است که به فضل و یاری خداوند و عنایت ویژه متولیان امر بزودی خبرهای خوبی در این باره اعلام خواهد شد.

حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری نیز در این باره خبر داده بود: با توجه به پیگیری‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اختصاص تسهیلات به مؤسسات فعال در فرهنگ و هنر انجام شد، در حوزه معاونت امور هنری و فعالیت‌های تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، مد و لباس و آموزشگاه‌های هنری، دو هزار و 936 پرونده با اشتغال چهار هزار و 48 نفر در سامانه کارا ثبت شده است.

 

قبادی در ادامه درباره پرداخت تسهیلات گفت: براساس آماری که سامانه کارا و معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند تا ۲۳ مردادماه ۸۱/۹ میلیارد ریال تسهیلات به مؤسسات و فعالانی که در عرصه هنری (تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، مد و لباس و آموزش هنر) فعالیت دارند؛ پرداخت شده است و در ادامه تسهیلات به سایر مؤسساتی که ثبت نام کرده اند و پرونده و مدارک آنها تأیید شده است، پرداخت خواهد شد.

کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای تا 15 شهریورماه می‌توانند در سامانه کارا ثبت نام کنند.