به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ایرج عنایتی‌زاده رییس گروه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر درباره سفرنامه‌های موجود در این سازمان گفت: از زمانی که ایران‌شناسی در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی در غرب پدیدار شد، آثاری در قالب سفرنامه توسط جهانگردانی که به ایران آمده بودند نوشته شد که امروز جزو منابع خوب ایران‌شناسی محسوب می‌شود.

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به نخستین مطالعات ایران‌شناسی گفت: نخستین مطالعات ایران‌شناسی با تاکید بر محوریت زبان‌شناسی و دین‌شناسی و مشخصا مطالعات متون دین زرتشت رواج یافت. اما به طور مشخص مطالعات ایران‌شناسی با گذشت زمان گسترش یافت به طوری که ایران‌شناسی در حیطه‌های هنر، تاریخ، جغرافیا و غیره مورد مطالعه جوامع غربی و سایر کشورها قرار گرفت.

عنایتی‌زاده افزود: در واقع از زمانی که مراودات ایران با جهان غرب در دوره قاجار آغاز شد، منابع اولیه مطالعات ایران‌شناسی که در غرب منتشر شده بود با شیبی ملایم به ایران آمد. این منابع ابتدا در مکان‌های مختلف از جمله کتابخانه دارالفنون، کتابخانه وزارت معارف و کتابخانه سلطنتی نگهداری می‌شد. در آن زمان کتابخانه ملی ایران هنوز تاسیس نشده بود.

او همچنین تاکید کرد: کتابخانه ملی ایران از بدو تاسیس در سال ۱۳۱۶ ضمن جمع‌آوری منابع مختلف به گردآوری کتاب‌های ایران‌شناسی هم همت گماشت. منابع لاتین ایران‌شناسی که به روش‌های مختلف وارد ایران شده بود به تدریج به کتابخانه ملی ایران انتقال یافت و سیدحسن تقی‌زاده، سفیر وقت ایران در لندن در خرید بخش قابل توجهی از کتاب‌ها و منابع ایران‌شناسی و انتقال آن به ایران نقش مهمی داشت.

عنایتی‌زاده با بیان این مطلب که بخشی از منابع ایران‌شناسی جزو منابع اولیه کتابخانه ملی ایران هستند، گفت: با چنین تفاسیری می‌توان مدعی شد که بخشی از منابع ایران‌شناسی جزو منابع اولیه کتابخانه ملی ایران به شمار می‌روند. با توسعه این دست از منابع چندین مجموعه کتاب بسیار غنی به کتابخانه ملی ایران منتقل شد که می‌توان به مجموعه کتاب‌های کتابخانه بانک استقراضی روس، مجموعه کتاب‌های زبان آلمانی تحت عنوان کتابخانه رایش و منابع دیگری که مربوط به آثار و دست خط بسیاری از ایران‌شناسان می‌شود، اشاره کرد.

رییس گروه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین خاطرنشان کرد: مجموعه ایران‌شناسی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از زمان ریاست ایرج افشار در سال ۱۳۴۲ شکل گرفت و همه انتشارات مربوط به ایران، جداسازی و تقسیم‌بندی موضوعی شد. در کنار اهدای کتاب‌های ایران‌شناسی فرایند خرید و مبادله برای تکمیل این مجموعه ادامه یافت.

عنایتی‌زاده در پایان صحبت‌های خود با اشاره به سفرنامه‌های موجود در بخش ایران‌شناسی کتابخانه ملی ایران گفت: هم‌اکنون ۴۰۰ عنوان سفرنامه در بخش ایران‌شناسی کتابخانه ملی ایران وجود دارد و همچنین بالغ بر ۷۵ هزار نسخه کتاب در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی کتابخانه ملی ایران نیز موجود است که پژوهشگران و علاقه‌مندان داخلی و خارجی می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.