به گزارش هنرآنلاین، منظومه "ستارخان دستانی" به قلم علیرضا تیانی خیابانی، شاعر، خواننده و مؤلف آذربایجانی، توسط انتشارات فخر آذر منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

دکتر خیابانی در معرفی ستارخان از سرداران جنبش مشروطه ایران ملقب به سردار ملی عنوان کرده است: ستارخان فرزند دلیر آذربایجان است. او وارث شجاعت و غیرت آبا و اجداد ماست. قهرمانی که با شکستن علم شوم تسلیم و رذالت توانست تن تنها، تبریز و ایران را به حصن حصین بیرق آزادی بکشد. بنده با استناد به تاریخ مشروطیت کسروی خواسته‌ام قهرمانی‌ها و دلاوری‌های ستارخان را برجسته‌تر کنم. البته در برخی موارد از خاطرات مادربزرگ خود نیز که از شاهدان قضایای مشروطه بود استفاده کرده‌ام.

وی در ادامه افزود: این منظومه از ۸۶۰ بند تشکیل شده است، بزرگ‌ترین خصوصیت این اثر که کار من را صدچندان نمود، یکدست بودن قافیه است که شایان ذکر است ۸۶۰ قافیه مثلاً بولاق، بوکاق، داماق، قالاق، یاتاق، الاق، قاچاق و... است. به نظرم نفس این کار فارغ از میزان موفقیت من خیلی ارزشمند است. امروز اگر من الگوهای متعالی خود را به نسل جوان معرفی نکنم معلوم است نوجوان به سراغ الگوهای دیگران خواهد رفت.

خیابانی خاطرنشان کرد: منظومه ستارخان دستانی (داستان ستارخان) تماماً بر چهارچوب قوشما (قوشما قالب اصلی و غالب شعر ترکی است) و یازده هجا، با ترکیب داخلی ۶+ ۵ نگاشته شده است. از خاصیت‌های شگرف قالب‌های خاص زبان ترکی این است که شما در بکار گیری کلمات بیگانه خیلی آزاد نیستید اگر به‌اجبار کلمه‌ای را از زبانی بخواهید بیاورید باید با قواعد فونتیک ترکی هماهنگ کنید، به همین سبب درصد لغات غیر ترکی منظومه پایین است.

این نویسنده در پایان صحبت‌هایش گفت: بنده همین‌جا فرصت را مغتنم شمرده می‌خواهم از دکتر حبیب احمدلو که با تمامی گرفتاری‌هایش مقدمه‌ عالمانه‌ای برای این منظومه نگاشته‌اند، تشکر کنم؛ همچنین از مدیران فرهیخته انتشارات فخر آذر (فردوسی سابق) جناب حاج سیروس قمری و استاد ناصر قمری تقدیر و تشکر ویژه‌ای داشته باشم. امیدوارم این کتاب با تمامی کاستی‌هایش _ که البته همه‌ آن‌ها از جانب خود بنده است _  مورد پسند دوستداران ستارخان، تاریخ مشروطیت، تبریز قدیم و مخاطبان عزیز قرار گیرد.