به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی موسسه فرهنگی- هنری "هنر فردا"، در اولین مرحله از شروع به کار این دپارتمان، استادانی چون احمد پوری، امیرحسن چهلتن، حسن میرعابدینی، محمد دهقانی و کامیار عابدی حضور خواهند داشت.

احمد پوری در کارگاه "فنون ترجمه شعر" به مراکز توجه در ترجمه شعر در قیاس با دیگر انواع ترجمه و همچنین ذات و کارکرد شعر به طور عام خواهد پرداخت و همچنین در خلال جلسات کارگاه، مباحثی در ارتباط با شناخت شعر و کشف رازها و ریزه‌کاری‌های آن مطرح خواهد کرد.

کارگاه داستان‌نویسی امیرحسن چهلتن نیز شامل تدریس اصول و مقدمات داستان‌نویسی به همراه کار کارگاهی خواهد بود.

در بخش اول که در دو حوزه داستان کوتاه و رمان است، مباحثی در زمینه ساختار رمان، انواع داستان کوتاه، پلات (پیرنگ)، شخصیت‌پردازی، نظرگاه، عنصر تعلیق، راوی کودک، شباهت‌ها و تفاوت‌های فیلمنامه و داستان، انواع روایت، زبان و... مطرح خواهد شد.

حسن میرعابدینی در کارگاه "جریان شناسی داستان معاصر" داستان ایرانی را در بستر دوره‌های تاریخی و فضای اجتماعی آن مورد بررسی قرار می‌دهد و به ارتباط بینامتنی و تاریخی میان آثار نویسندگان دوره‌های مختلف خواهد پرداخت.

در کارگاه تحلیلی "متون کلاسیک ایران" نیز، محمد دهقانی با روخوانی بخش‌هایی از متون کهن ادبیات فارسی به تحلیل جوانب فرهنگی، اجتماعی این متون و تاثیر آن‌ها بر تفکر، فرهنگ و زندگی امروزین ما، و همچنین شناخت ضعف‌ها و کاستی‌هایشان براساس معیارهای تفکر انتقادی خواهد پرداخت.

کارگاه "جریان‌شناسی شعر معاصر" کامیارعابدی نیز با هدف شناخت و تحلیل پُراهمیت‌ترین نِحله‌ها، گروه‌ها، نشریه‌ها، چهره‌ها ونمونه‌های شعر معاصر ایران در سدۀ بیستم و دو دهۀ نخست سدۀ بیست‌ ویکم میلادی برگزار خواهد شد.

گفتنی است کارگاه‌های استادان احمد پوری، محمد دهقانی و کامیارعابدی بنا به شرایط به صورت حضوری یا آنلاین و یا همزمان به هردو شیوه برگزار خواهد شد و کارگاه‌های استادان امیرحسن چهلتن و حسن میرعابدینی بعد از فروکش کردن بحران کرونا به صورت حضوری برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کارگاه‌ها به سایت موسسه به نشانی: http://arttomorrow.org مراجعه کنند ‌یا با شماره 02188881092 تماس بگیرند.