به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سازمان نظام پزشکی قصد دارد رویداد فرهنگی، هنری و اجتماعی را با عنوان "کرونا روایت؛ ‌ثبت لحظه‌های ماندگار" به منظور ثبت و ضبط دوران زیست انسان در شرایط شیوع ویروس کرونا برگزار کند. در این مسیر نهادهای فرهنگی از جمله سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان حافظه ملی با این رویداد همکاری معنوی، تخصصی و اسنادی می‌کند. 

غلامرضا ظریفیان رییس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به جلسه مشترک سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با سازمان نظام پزشکی که در تیرماه برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در راستای جمع‌آوری اسناد و مستندات مربوط به کووید ۱۹ در بخش درمان تحت عنوان "کرونا روایت؛ ‌ثبت لحظه‌های ماندگار" جلسه‌ای با حضور اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ‌هانیه گراییلی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل، مسعود حبیبی معاون اجتماعی و پارلمانی سازمان نظام پزشکی و محمد کیاسالار دبیر کرونا روایت برگزار شد.

رییس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: یکی از سازمان‌ها یا نهادهایی که به موضوع جمع‌آوری اسناد و رخدادهای کرونا ویروس به شکل ویژه وارد شده،‌ نظام سلامت کشور است. افراد فعال در این نظام امروز در خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹ قرار دارند.

ظریفیان تاکید کرد: ویروس کرونا به غیر از بحث سلامت دارای ابعاد گسترده‌تری به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده، اما به اعتقاد من مهمترین کانون مبارزه با ویروس کرونا دستگاه سلامت و نظام پزشکی کشور است.

او با اعلام این‌که سازمان نظام پزشکی یکی از مهمترین سازمان‌های نظارتی و حمایتی در حوزه سلامت کشور است، گفت: هم اکنون هزاران نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و صدها پزشک و پرستار در جبهه مبارزه با کووید ۱۹ در خط مقدم از جان مایه می‌گذارند؛ روایتگری این حضور فعال و موثر و همه آن‌چه رخ می‌دهد از زمانی که فرد مبتلا به مراکز درمانی قدم می‌گذارد تا زمان بهبود یا فوت شخص، همه قابلیت این را دارد که در جایی ثبت و ضبط شود.

دبیر کمیته کرونای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه افزود: اکنون جامعه و کادر سلامت و درمان درگیر جنگ هستند به طوری که تعداد قابل ملاحظه ای پزشک و تعداد زیادی پرستار و دیگر فعالان  این کادر در مبارزه با کووید ۱۹ شهید شده اند؛ در چنین شرایطی اگر اکنون برای جمع‌آوری اسناد و مدارک اقدام نشود تضمینی نیست در آینده بتوان آنچه را این روزها در حال وقوع است با همه جزئیات در جایی به ثبت رساند.

ظریفیان تاکید کرد: ناگفته‌های بسیاری برای هریک از بیماران شامل زن، مرد، کودک، نوجوان، مادر، زن باردار و همه کسانی که برای درمان به بیمارستان و مراکز درمانی می‌روند، وجود دارد و از طرفی حرف‌های در دل مانده بسیاری هم از سوی پزشکان و هم پرستاران که همچنان با وجود ابتلا به این ویروس در حال خدمت رسانی هستند، وجود دارد.

او سپس یادآور شد: با توجه به این‌که رشادت‌های کادر درمان در زمان هشت سال جنگ تحمیلی آن‌گونه که باید ثبت و ضبط نشد، سازمان نظام پزشکی طی اقدامی خوب و هوشمندانه تصمیم گرفت تاریخ را تکرار نکند به این معنی که این بار به موقع دست به کار شد تا همه آنچه را باید برای آیندگان بماند در جایی امن به ثبت برساند.

رییس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین اظهار کرد: در همین راستا ریاست سازمان نظام پزشکی به این نتیجه رسید که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مکانی امن برای این مهم است چرا که این سازمان، سازمانی ملی بوده و در کنار آن تجربه های خوبی نیز دارد.

او گفت: سازمان نظام پزشکی درنظر دارد با تشکیل ۱۰ کمیته، یک رویداد ملی در عرصه های مختلف تحت عنوان "کرونا روایت؛ ‌ثبت لحظه‌های ماندگار" برگزار کند و در تلاش است تا اسناد حاصل از این رویداد را جمع آوری کند و برهمین اساس یک شورای سیاست گذاری تشکیل داده شد.

ظریفیان همچنین اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن تایید این رویداد به لحاظ معنوی، آمادگی خود را برای ارائه سوابق و اسناد مورد نیاز به شورای سیاستگذاری این رویداد اعلام می کند به طوری که این سازمان حاضر است دانش، تجربه و آموزش‌های لازم را در زمینه تهیه، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی در اختیار شورای سیاستگذاری سازمان نظام پزشکی قرار دهد و در نهایت می‌تواند اثر تکمیلی این رویداد را به نام سازمان نظام پزشکی به عنوان یک میراث بزرگ برای آیندگان ثبت و نگهداری کند.

او تاکید کرد: خودآگاهی تاریخی، جمع‌آوری، تحلیل و تبیین می‌تواند برای مقابله با این دست از بیماری‌ها در آینده نه چندان دور موثر باشد به شکلی که فرآیندها و اقدامات برای کنترل بحران‌های آتی ساماندهی شوند.

دبیر کمیته کرونا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: هم اکنون در دنیا ۲۰ هزار مقاله درباره کووید ۱۹ تحقیق و نوشته شده است ولی این پدیده همچنان ابعاد ناشناخته و مهمی دارد.

او در پایان گفت: آثار ارسال شده به رویداد "کرونا روایت؛ ‌ثبت لحظه‌های ماندگار" در آرشیو ملی ایران ثبت و ضبط خواهد شد.