سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مهدی شمسایی نویسنده و کارگردان تئاتر، به هنرآنلاین گفت: تحقیق و نگارش این مجموعه سه جلدی و مرجع حدود 18- 19 سال طول کشیده است.

او با بیان این‌که مجموعه سه جلدی "دایره‌المعارف وزن و قافیه" با هنر ارتباط مستقیم دارد، ادامه داد: سال‌های 65 تا 67 که برای تلویزیون فیلمنامه می‌نوشتم به مرور زمان متوجه شدم زبان چقدر می‌تواند موسیقایی و جذاب باشد. هم‌چنین با توجه به نمایشنامه‌هایی که نوشتم و یافتن آواشناسی زبان فارسی، انواع هجا در زبان فارسی و جذابیت‌های موسیقایی آن تصمیم به نگارش این دایره‌المعارف گرفتم که بسیار کاربردی است. کلمات با توجه به وزن و قافیه در نگارش می‌تواند سرجای خودشان قرار بگیرند.

شمسایی افزود: برای نوشتن دو نمایشنامه "شاخ نبات" و "کنیزک من" از این نوع نگارش بهره بردم و نتیجه داد. این دو نمایش اجرا شدند و تماشاگران این زبان را دوست داشتند.

به گفته او، جلد نخست این مجموعه آماده نشر است و دو جلد دیگر نیازمند ویرایش نهایی برای چاپ هستند. برای انتشار این مجموعه سه جلدی نیز با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مذاکراتی داشته است.

"شیخ صنعان"، "کنیزک من" (برای سال مولانا)، "سلامان و آبسال"، "شاخ نبات" (برگرفته از منظومه موش و گربه) و کلیپ "نوایی" از کارهای او هستند. کارها و مطالعات شمسایی بیشتر در ادبیات رمزی، تمثیلی و به‌طور کلی عرفانی است.