سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اتفاقات "خانه عروسک (2)" پانزده سال پس از این که نورا، توروالد را ترک کرد رخ می‌دهد. قسمت دوم نمایشنامه به این پرسش پاسخ می‌دهد که زندگی چقدر برای نورا و زنان دیگری مثل او، در دنیایی با سنت‌گرایی‌های سخت خود تغییر کرده است. این اثر بین ایده‌هایی متفاوت از آزادی، عشق و مسئولیت، تعادل ایجاد کرده است.

فضای نمایشنامه این‌گونه شرح داده شد: "نمایش در یک اتاق اتفاق می‌افتد. فضای خالی زیادی وجود دارد به جز چند صندلی و شاید یک میز، به چیز دیگری احتیاج نیست. باید حسی از دادگاه را داشته باشد. اصلا ناراحت نمی‌شوم اگر نمایش در یک سالن چهارسویه اجرا شود. وجود یک در الزامی است؛ یک در رو به بیرون".

در بخشی از نمایشنامه می‌خوانیم: "نورا: اولش مطمئن نبودم، از چی بنویسم. پس اولین چیزی رو نوشتم که به ذهنم اومد. داستان زنی بود که تو یک خونه زندگی می‌کرد و یک شوهر مثل توروالد داشت و ازدواجش، به ظاهر ازدواج خوبی بود. اما اون زن- شخصیت اصلی‌م- احساس می‌کرد که داره خفه میشه و هیچ انتخابی نداره. حس می‌کرد زندگی‌ش اینه که زن کوچولوی شوهرش باشه و این چیزیه که بهش محکومه و احتمال هیچ چیز دیگه‌ای براش هیچ وقت وجود نداره. پس شوهرش رو ترک کرد و یک زندگی تازه رو شروع کرد.

آن‌ماری: پس میشه گفت تو داستان زندگی خودت رو نوشتی".

لوکاس نیث نمایشنامه‌نویس امریکایی، در سال 1979 در اورلندوی فلوریدا متولد شد. او در سال 1997 به نیویورک نقل مکان کرد تا در رشته‌های مرتبط با پزشکی تحصیل کند؛ اما تصمیم خود را تغییر داد و در دانشگاه نیویورک در رشته ادبیات نمایشی تا مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل ادامه داد. او در دانشگاه نیویورک تدریس می‌کند. "مسیحیان"، "چشم اسحاق"، "مالیات مرگ"، "اسپیدوی قرمز"، "دانا اچ" و "مکانی باریک" از دیگر نمایشنامه‌های او هستند.

نیث، برنده جوایزی چون جایزه وایتینگ، جایزه تئاتر آف‌برادوی، جایزه گوگنهام، جایزه حلقه منتقدان خارج از نیویورک، دو جایزه اساینبرگ انجمن منتقدان تئاتر آمریکا و ... شده است.

نمایشنامه "خانه عروسک (2)" برای نخستین ‌بار با کارگردانی سم گلد، سال 2017 در سالن جان گلدن برادوی اجرا و نامزد جوایز مختلفی شد.

کتاب "خانه عروسک (2)" نوشته لوکاس نیث با ترجمه بهار توفیقی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات روزبهان منتشر شده است.

"خانه عروسک" نمایشنامه معروفی است که نخستین بار به قلم هنریک ایبسن در سال 1879 نوشته شد.

خانه عروسک