سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فیض شریفی شاعر، نویسنده و منتقد، از نگارش کتاب دو جلدی "مکتب‌های ادبی ایران و جهان" خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این مجموعه یک آنتولوژی از قرن سوم تا دوران معاصر است. در نثر از شاهنامه ابومنصوری آغاز می‌شود تا آثار صادق چوبک. در شعر از رودکی تا سهراب سپهری.

او که در این مجموعه به جز سیر خطی و زمانی آثار، شاخصه‌های هر کتاب تاثیرگذار در ادبیات ایران را جز به جز تشریح کرده است، افزود: هم‌چنین به عنوان نمونه توضیح داده شده چه اشخاصی از رودکی، فردوسی، خیام، سنایی، مولوی، سعدی، حافظ، صائب، بیدل و نیما یوشیج تاثیر پذیرفتند. در نثر نیز همین منوال دنبال شده است.

شریفی با بیان اینکه مجموعه دو جلدی "مکتب‌های ادبی ایران و جهان" می‌تواند یک دائره‌المعارف بزرگ از فرهنگ ایران و جهان باشد، ادامه داد: حاصل حدود چهل سال تدریس و تحقیق در دبیرستان، تربیت معلم، دانشگاه در این دو کتاب ارائه شدند که توسط انتشارات حس هفتم منتشر خواهد شد.

او که حدود دو سال است در تدارک چاپ کتاب‌های مجموعه "زمان ما" در حوزه شعر و داستان است، تصریح کرد: به نظرم به اندازه کافی در زمینه نقد شعر و داستان کار قابل ملاحظه‌ای انجام نداده‌ایم. مثلا در زمینه شعر، یک‌سری کارهای ابتر داریم. اگر هم داشته باشیم کار پرونده‌ای جامعی درباره نیما و شاگردان او نداریم. از نگاه خودم و چند ناقد و شاعر برجسته، کتاب‌های "شعر زمان ما" در ادبیات ایران سابقه نداشته است. در زمینه داستان هم بسیار کم کتاب نوشته شده است. مجموعه "داستان زمان ما" در حوزه داستان، را با صادق هدایت آغاز کردم. البته محمدعلی جمال‌زاده هم بود و هست ولی او هم‌چون هدایت کاراکترساز نبود. از نگاه من هدایت، ادبیات ایران را به ادبیات جهان معرفی کرد. او با آثارش ادبیات ایران را در نگاه تیزبین مردم جهان نشاند. هنوز هم رمان "بوف کور" و چند داستان کوتاه هدایت خوانده می‌شود و درباره آن بحث و مجادله است.

شریفی با این توضیح که نگارش کتاب صادق هدایت یک سال زمان برد، اظهار داشت: تمامی آثار این نویسنده را از نامه‌ها، کارهای تحقیقاتی، ترجمه‌ها و داستان‌های کوتاه را نقد و بررسی کرده‌ام. او حدود بیست و پنج کتاب نوشته است و از "فواید گیاه‌خواری" تا "توپ مرواری" به آثارش پرداختم. حدود 63 کتاب و شاید بیشتر درباره هدایت نوشته شده است. اما هیچ کدام از آن‌ها ریز به ریز درباره هدایت نیست و کار پرونده‌ای صورت نگرفته است. یعنی نوشتن از تولد تا مرگ و حتی تاثیرات او بعد از مرگ. جلد دوم مجموعه "داستان زمان ما" به بزرگ علوی اختصاص دارد و به ترتیبی که عنوان شد نگارش یافت. چون یکی از بنیان‌گذاران ادبیات داستانی است او را در لیست قرار دادم. این دو اثر اواخر سال گذشته از سوی انتشارات شمایان منتشر شدند.

او با بیان اینکه جلد سوم به صادق چوبک اختصاص دارد، گفت: او نیز هم‌چون بزرگ علوی در جناح سوم صادق هدایت سر بلند کرده است و آنتولوژی آن‌هاست ولی از آن‌ها در کاراکترسازی و نثر ریاضی‌وار برجسته‌تر است. به تقریب همه آثار او خوب و عالی است؛ از "خیمه شب بازی" تا "سنگ صبور". این اثر در مرحله انتشار به سر می‌برد. "داستان زمان ما" جلد چهارم نیز مختص هوشنگ گلشیری است. او پیرو رمان نو فرانسه بود. از نگاه من هوشنگ گلشیری بهترین داستان‌نویس معاصر ایران است. داستان "شازده احتجاب" او و چند داستان کوتاهش را باید در ردیف بهترین داستان‌های معاصر جهان به شمار آورد.

شریفی با این توضیح که از مجموعه "شعر زمان ما" نیز تاکنون دوازده جلد کتاب توسط انتشارات نگاه منتشر شده است، افزود: سیمین بهبهانی، سیاوش کسرایی، منوچهر آتشی، سیدعلی صالحی، نادر نادرپور، نصرت رحمانی، حسین منزوی، شمس لنگرودی، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، یدالله رویایی و فریدون توللی عناوین کتاب‌های این مجموعه هستند. چهار کتاب نیز مربوط به فریدون مشیری، حمید مصدق، علی باباچاهی و اسماعیل خویی می‌شود که مدتی است به انتشارات نگاه تحویل داده‌ام.

او که به تازگی کتاب "درام سیاوش" را براساس داستان "سیاوش" شاهنامه نوشته، ادامه داد: هم‌چنین نقدی مفصل درباره درام و نقدی تطبیقی در مورد نمایشنامه "فدر" از راسین با نمایشنامه سیاوش نوشتم که در کتاب ارائه شده است.

به گفته شریفی، نمایشنامه "قائم مقام" و کتاب "چگونه نمایشنامه بنویسیم و دو نمایش" قرار است توسط انتشارات هرمز در اهواز تجدید چاپ شوند که پیش‌تر از سوی انتشارات نگارش منتشر شدند.

او که دو کتاب شعر خود را در سال 1398 و اوایل سال‌جاری با عناوین "احتمال" و "ایرج، اسماعیل، اسماعیل، ایرج" به همت انتشارات هرمز منتشر کرده، درباره نشر دیگر اشعار خود توضیح داد: چند دفتر شعر آماده چاپ دارم ولی کارهای تحقیقاتی ذهن مرا به شدت مشغول کرده است.

شریفی هم‌چنین از انتشار دو رمان "پروپوزال" و "کیمیا" از سوی انتشارات شمایان گفت و افزود: "پروپوزال" رمانی قطور است که به شیوه رمان‌های نو فرانسه نوشته شده و شعرگونه عاشقانه- سیاسی و اجتماعی است. رمان "کیمیا" نیز از زبان زنی به نام کیمیا روایت شده است. در این کتاب در جامعه مردسالارانه چند زن از چند نسل با افرادی ازدواج می‌کنند که آن‌ها را دوست ندارند.