به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این دیدار با بیان اینکه تحولات فرهنگی از سال 92 تاکنون به لحاظ کمی روند رو به رشدی داشته است، گفت: فرهنگ حوزه انفاق است و بذری که در حوزه فرهنگ و هنر کاشته می‌شود مانند انفاق است که دوباره اثرات آن به خودمان بازمی‌گردد.

وی افزود: توجه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و همچنین به طور کلی حوزه فرهنگ نتایج پر ثمری به جا می‌گذارد و حمایت از این اهالی را ضروری می‌دانیم و گام‌های مورد انتظار در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به گستره فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه در 6 حوزه کاری فعالیت می‌کند که حوزه فرهنگ از جمله این فعالیت‌ها است. این حوزه موضوعاتی مانند نشر، کتاب، کتابخانه، اهل قلم، ادبیات، چاپ، فرهنگ عمومی و ... را دنبال می‌کند.

صالحی ادامه داد: حوزه هنر در قالب فعالیت‌هایی مانند موسیقی، نمایش، سینما، مد و لباس، بازی‌های رایانه‌ای و ... از دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه به شمار می‌آید.

حوزه رسانه شامل رسانه‌های چاپی و برخط از دیگر حوزه‌های فعالیتی این وزارتخانه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرده شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حوزه دین که معاونت‌های مختلف به طور مستقیم در این حوزه فعالیت می‌کنند و سازمان‌های اوقاف و امور خیریه و حج و زیارت و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگ هنری کشور هم به طور خاص در این حوزه فعالیت می‌کنند از دیگر بخش‌های حوزه فعالیتی این وزارتخانه است.

صالحی ادامه داد: فعالیت در حوزه بین‌الملل از دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه به شمار می‌آید که در بخش‌های مختلف جشنواره‌ای مانند تئاتر، سینما، موسیقی و ... و نمایشگاه‌های بین المللی کتاب نمود دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان وظیفه اصلی این حوزه را دنبال می‌کند.

وی در ادامه گفت: نظرسنجی‌ها و پیمایش‌ها به عنوان پشتوانه اصلی علمی و حرکتی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از دیگر فعالیت‌ها و حوزه‌های کاری این وزارتخانه به شمار می‌آید که این فعالیت‌ها نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

رشد کمی در عرصه فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به برخی اقدام‌های انجام شده در این وزارتخانه افزود: در همه اقدامات این وزارتخانه از سال 92 تاکنون در شاخص‌های مختلف شاهد رشد کمی قابل توجهی بوده‌ایم که از آن جمله می‌توان به عناوین کتاب‌ها، نمایش‌های تولید و اجرا شده، تعداد عناوین رسانه‌های چاپی و برخط، تعداد مجوزهای صادر شده بسته‌های نرم‌افزار داخلی، تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر و ... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه به طور مثال در سال 92 سی میلیارد فروش در حوزه نمایش داشته‌ایم، گفت: در این حوزه در سال 98 این رقم به 300 میلیارد رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: جریان تحولات فرهنگی و هنری از لحاظ کمی روند رو به رشد قابل توجهی را از سال 92 تاکنون طی کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اسناد اقدامی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: سند توسعه هنر یکی از این اسناد است و آماده ارائه در شورای هنر است.

وی افزود: سند تحول فضای مجازی با 71 اقدام از سال قبل کار خود را آغاز کرده است و اسناد فرهنگ عمومی عمومی که شامل ده سند است و سند چشم تحول و چشم‌انداز کانون‌های مساجد در افق 1414 و سند جامع سینما که آماده است، از دیگر اسناد اقدامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

صالحی به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره و کرد و ادامه داد: سند تهیه و تدوین شیوه‌نامه‌های قانون انتشار آزاد اطلاعات از دیگر این اسناد است و تاکنون یک هزار و 100 دستگاه در سامانه آن عضو و فعال هستند.

افتتاح 360 کتابخانه عمومی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به طرح‌های اقدامی این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: طرح شبکه شهرهای خلاق، طرح پایتخت کتاب ایران، طرح روستاها و عشایر دوستدار کتاب، طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، طرح مروجان کتابخوانی، طرح فهما، چلچراغ آسمانی و خانه‌های نورانی، مسابقات کتابخوانی رضوی، طرح تقویت بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی کشور، طرح تشکیل انجمن‌های سراسری فرهنگ، هنر و رسانه، طرح سینما امید، طرح رده‌بندی سنی فیلم‌ها، طرح عدالت در اکران فیلم‌های سینمایی، طرح چابک‌سازی موسسات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح ساماندهی مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح الکترونیک، طرح ارتقای محتوای حمایت‌های وزارت فرهنگ فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاسیس و تکمیل فضاهای فرهنگی و هنری مانند افتتاح 360 کتابخانه عمومی، تبدیل بقاع متبرکه به مراکز فرهنگی، اجتماعی، منطقه‌ای و محلی، طرح شفافیت و تقویت تشکل‌ها و نهادهای صنفی از جمله این طرح‌ها به شمار می‌آید.

وی به اقدامات استانی این وزاتخانه هم اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به سفرهای برنامه‌ای وزیر به استان‌ها و امضای تفاهمنامه همکاری‌های فرهنگی با استانداری‌ها اشاره کرد.

صالحی در عین حال تصریح کرد: امضای این تفاهمنامه‌های همکاری بالغ بر 12 هزار و 44 میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و دین، استان‌ها از دیگر برنامه‌های استانی این وزارتخانه در حوزه سفرهای وزیر است که بر اساس آمار موجود 238 هزار و 775 فعالیت و برنامه در استان‌ها داشته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ظرفیت‌های موجود این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف انسانی، اقتصادی و اجتماعی (مرجعیت اجتماعی فرهنگ و هنر) اشاره و تاکید کرد: بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف کمک بسیاری به ما می‌کند و می‌توان از اصحاب فرهنگ  و هنر و نقش آن‌ها در بحران‌های اجتماعی مانند مشکلات طبیعی و ... مانند کرونا استفاده کرد و نباید از نقش تاثیرگذار آن‌ها و کمک‌های مشورتی آن‌ها غافل بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی انتظارت این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: افزایش منابع بودجه‌ای یکی از این انتظارات است. فرهنگ حوزه انفاق است و بذری که در حوزه فرهنگ و هنر کاشته می‌شود مانند انفاق است که دوباره اثرات آن به خودمان بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود در حوزه فرهنگ و هنر خوب است که کارگروهی مشترک با دفتر معاون اول رئیس جمهور با عنوان کارگروه اقتصاد فرهنگ و فناوری ایجاد شود زیرا ظرفیت‌های قابل وصول در پیش رو خواهد داشت.

صالحی افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کارشناسی اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر این انتظارات است.

976559_orig

وزارت ارشاد، پناهگاه و مامن اصحاب فرهنگ و هنر است

در این نشست معاون اول رییس جمهور نیز مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و اندیشه دانست و تصریح کرد: اصحاب فرهنگ و هنر باید این وزارتخانه را پناهگاه و مامن خود بدانند.

اسحاق جهانگیری افزود: همه دستگاه‌ها و موسسات فرهنگی و هنری باید از سیاستگذاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر تبعیت کنند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از مجوزهای خود به اصحاب فرهنگ و هنر برای فعالیت دفاع کند، تاکید کرد: اصحاب فرهنگ و هنر باید این وزارتخانه را پناهگاه و مأمن خود بدانند.

جهانگیری اصلی‌ترین وظیفه حاکمیت را تأمین زندگی آبرومندانه برای مردم دانست و گفت: اصحاب فرهنگ و هنر در گرفتاری‌های کشور به عنوان مرجعی موثر نقش آفرینی می‌کنند.

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بودجه بخش فرهنگی کشور یادآورشد: بودجه بخش فرهنگی کشور باید مورد بازنگری قرار گیرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ضمن گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر افزود: حضور حضرت امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب توانست منجر به عبور ما از سختی‌ها شود و امیدروارم با تجربه 40 ساله انقلاب بتوانیم در مسیر رفاه بهتر زندگی مردم گام برداریم.

وی  در ادامه با اشاره به مسئولیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این وزارتخانه مسئولیت سنگینی در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر دارد و یکی از دغدغه‌های ما در تمام وزارتخانه‌های این است که ارتقای حاکمیتی راهبرد جدی و کاهش تصدی‌گری راهبرد اصلی آن‌ها باشد.

جهانگیری در عین حال تصریح کرد: در وزارت اقتصاد این کار دقیق انجام شده و در وزارتخانه‌ای مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی شاید جدایی کار حاکمیتی و تصدی‌گری قدری دشوار باشد ولی باید به عنوان یک راهبرد مهم به شمار آید و حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی را بر عهده بگیرد و بر کار متصدیان امر ناظر باشد تا تخطی نسبت به قوانین و سیاست‌های موجود صورت نگیرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اگر وزارتخانه‌ای در نظر داشته باشد که نقش حاکمیتی و سیاستگذاری داشته باشد باید نقش پناه و حامی برای مخاطبان خود ایفا کند به این معنا که به عنوان مثال اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پناهگاه خود بدانند و عملیات و فعالیت‌های خود را بر اساس سیاست‌ها و چارچوب های قانونی آن انجام دهند.

وی به بررسی و رصد افکار عمومی هم اشاره کرد و گفت: این کار یکی از موضوعات مهم است که به نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مرتبط است و به عنوان مثال امسال با اقدامات اقناعی ستاد اطلاع رسانی کرونا که مسئولیت آن با این وزارتخانه است نشان داده شد که با یک طراحی خوب می‌توان کاری کرد که مردم دولت را همراهی کنند و کاهش سفرهای نوروزی مصداق این امر است. بنابراین باید به مدلی رسید که سرمایه مادی و اجتماعی کشور افزایش یابد.

ضرورت عملیاتی شدن نتایج نظزسنجی‌ها و پیمایش‌ها

وی به پیمایش ها و نظر سنجی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و تاکید کرد: نباید رصد افکار عمومی به این پیمایش‌ها متوقف شود و نتایج آن هم نباید در کتابخانه‌ها بماند بلکه نتایج آن باید عملیاتی شود.

معاون اول رئیس جمهور در عین حال تاکید کرد: نتایج این نظرسنجی‌ها باید منجر به جهت‌دهی اداره کشور هم در بخش‌های مختلف بشود.

وی در بخش دیگری از سنخان خود به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش حمایت از کسب و کارهای فرهنگی هنری در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا به بسیاری از مجموعه‌‌های کشور در حوزه‌های مختلف آسیب‌زده است و وزارت بهداشت در این حوزه عالی عمل کرد و کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته است. ایران جزو اولین کشورهای ابتلا به این ویروس بود و کشورهای اروپایی بعد از ما گرفتار آن شدند. بنابراین می‌توان گفت وزارت بهداشت مقابله خوبی در این زمینه داشته است.

جهانگیری ادامه داد: باید به دوران پساکرونا توجه داشته باشیم. زندگی در این دوران تفاوت‌های بسیاری در حوزه‌های بین‌المللی، اقتصادی، اجتماعی و از جمله فرهنگ و هنر خواهد داشت.

وی افزود: گزارش‌های رسیده درباره خسارت‌های ناشی از کرونا در حوزه کسب و کارهای فرهنگی و هنری نگران‌کننده بوده و باید در این زمینه اقدامات لازم صورت بگیرد.

جهانگیری با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید، ادامه داد: ایشان در نام‌گذاری‌های خود به موضوع اقتصادی به گونه‌ای تاکید دارند و سال جاری هم سال جهش تولید است و در جلسات ما به این امر تاکید می‌شود ولی مقام معظم رهبری در پیام افتتاح این دوره از مجلس شورای اسلامی به دو اولویت فرهنگی و اقتصادی اشاره کردند که مجلس نباید تنها به بُعد اقتصادی آن توجه کند و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید کاری کنند که فرهنگ به موضوع اصلی کشور تبدیل شود.

توجه اقتصاد مقاومتی به تولید داخلی با قابلیت عرضه خارجی است

جهانگیری به اقتصاد فرهنگ و هنر هم اشاره و تاکید کرد: ظرفیت این حوزه بسیار است و قرار است طرحی برای اقتصاد خلاق حوزه فرهنگ و هنر ارائه شود تا ما بتوانیم آن را در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح کنیم.

وی تصریح کرد: مهمترین تاکید اقتصاد مقاومتی توجه به رشته فعالیت‌هایی است که اتکا به ظرفیت‌های داخلی کشور دارد که در دنیا هم قابل عرضه باشد. برای حوزه فرهنگ و هنر هم در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جایگاه جدی‌تری در نظر گرفت.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما کمک می‌کنیم تا اقتصاد خلاق تبدیل به موضوع جدی شود و همه دستگاه‌ها به آن توجه کنند. همچنین توجه به معیشت، منزلت اجتماعی و ... اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که سرمایه‌های کشور به شمار می‌آیند مهم است.

وی در عین حال افزود: اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه در روزهای شیوع کرونا با اقداماتی از جمله نامه به هنرمندان کشورهای دیگر  و اشاره به تاثیر بد تحریم‌های کالاهای اساسی و دارو در ایام کرونا نشان دادند که در بحران‌ها به عنوان گروه‌های مرجع همیشه تاثیرگذار بوده‌اند و در گرفتاری‌ها دولت و کشور را همراهی کرده‌اند، بنابراین ارتباط هر وزراتخانه‌ای با مرتباطان خود ضروری است.

صیانت از زبان فارسی و فرهنگ کشور در جامعه بین الملل

معاون اول رئیس جمهور به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش بین‌الملل اشاره کرد و گفت: در حوزه مناسبات فرهنگی، دینی و زبان فارسی که با دیگر کشورها اشتراکاتی داریم باید جدی‌تر عمل کنیم. باید از زبان فارسی و حوزه فرهنگی کشورمان صیانت کنیم.

توجه به فضای مجازی از دیگر موضوعات مورد تاکید جهانگیری در این دیدار بود.

ضرورت بازنگری در بودجه‌نویسی فرهنگی

وی در ادامه به بودجه بخش فرهنگ و هنر کشور اشاره کرد و افزود: بازنگری در بودجه‌نویسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضروری است و لازم است مدیران این وزارتخانه با مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه جلساتی داشته و راه‌کارهایی در این زمینه اندیشیده شود و به گونه‌ای عمل کرد که همه نهادهای فعال در زمینه فرهنگ در ذیل این وزارتخانه قرار بگیرند.

جهانگیری در عین حال تصریح کرد: تعامل این وزارتخانه با دیگر وزارتخانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف آن‌ها هم می‌تواند اقدام خوبی باشد.

بر اساس این گزارش، ۱۷ سند فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاون اول رییس جمهوری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین و مدیران عامل سازمان‌های زیر مجموعه این وزارتخانه رونمایی شد.

 از جمله این اسناد می توان به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، برنامه های ارتقای فرهنگی مراسم راهپیمایی اربعین، برنامه‌های فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی، برنامه ارتقای فرهنگ سلامت، برنامه‌های ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست، برنامه ترویج ورزش همگانی، ارتقای فرهنگ کار و مهارت آموزی، برنامه ارتقای فرهنگ توانمند سازی مددجویان، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و ارتقای فرهنگ وقف در کشور اشاره کرد.

در ادامه این مراسم گزارشی از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های مختلف توسط معاونین، مدیران عامل سازمان‌های زیر مجموعه، مشاوران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه به معاون اول رئیس جمهوری ارائه شد.