سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ناصح کامگاری نویسنده و کارگردان تئاتر، از گردآوری چهار نمایشنامه نصرت نویدی در قالب کتاب "سگی در خرمن‌جا و چند نمایشنامه دیگر" خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این کتاب شامل نمایشنامه‌های "تامارزوها"، "سگی در خرمن‌جا"، "شب" و "مرد و میهمان" است که با مقدمه‌ تحلیلی و پژوهشی که بر این متون نوشتم از سوی انتشارات یکشنبه منتشر خواهد شد. 

او با این توضیح که نصرت نویدی از نمایشنامه‌نویسان دهه 50 است، ادامه داد: نمایشنامه "سگی در خرمن‌جا" این هنرمند در سال 1348 در مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشن هنر شیراز مقام نخست را بدست آورد. پس از آن است که استعداد و توانمندی او کشف می‌شود. عباس جوانمرد جزو هیات داوران جشن بوده و دو- سه سال بعد برای نخستین بار این اثر برگزیده را به صحنه می‌برد. در ادامه کارگردان‎های دیگر این نمایشنامه‌نویس را می‌شناسند و به کارهای او می‌پردازند از جمله جعفر والی و ناصر رحمانی‌نژاد. نویدی به دلیل مواضع جسورانه اجتماعی در مضامین آثارش نمایشنامه‌نویس شاخصی محسوب می‌شده و در برهه‌ای از زمان بسیار مطرح بوده است.

کامگاری افزود: تحقیق و بررسی درباره نمایشنامه‌های نویدی را از حدود 15-16 سال پیش آغاز کردم. با خانواده و فرزندان او به گفت‌وگو نشستم. اما فقط توانستم به پنج نمایشنامه‌ او دست یابم که امیدوارم در کتاب دیگری برخی نمایشنامه‌های او هم‌چون "مردی با دو طبق" و "غیرت نو" و "رزق" را نیز منتشر کنم. البته برخی از نوشته‌های نویدی نیز که شامل تحقیقاتی در حوزه فرهنگ عامه بوده از بین رفته است.

او هم‌چنین درباره کتاب دیگری به قلم خودش با عنوان "سه نمایش در یک دکور" که برای چاپ به انتشارات یکشنبه سپرده، توضیح داد: این مجموعه حاوی سه نمایشنامه "ماهی باقلاب گریخته"، "مرغ باغ هپروت" و "منظومه مور بی‌ملکه" است. این متون 15 سال پیش نوشته شدند و اجراهای متعددی در تهران و شهرهای دیگر داشتند. حلقه مرتبط این سه نمایشنامه یک دکور واحد یعنی یک لنگه در است که هر بار در از منظر تماشاگر وجهی متفاوت از این لنگه در دیده می‌شود، یک بار نمای بیرونی در، یک بار نمای داخلی در و یک بار ضخامت در؛ براساس این عناصر تصویری نمایشنامه‌ها شکل گرفته است.

کامگاری با بیان این‌که هر یک از نمایشنامه‌ها دارای یک ماجرا، قصه‌ و سبک نمایشی متفاوت است، تصریح کرد: نمایشنامه "ماهی باقلاب گریخته" یک تک پرسوناژ مرد است که ارتباط شنیداری با دختر بچه‎ای برقرار می‎کند. شخصیت اصلی "مرغ باغ هپروت" یک زن است که در تقابل و ارتباط با 6 مرد قرار می‌گیرد و فضای طنزآمیزی دارد. در "منظومه مور بی‌ملکه" دو کاراکتر زن و مرد در فضایی نمادین در دو جغرافیا و دو زمان مختلف با هم در تعامل عاطفی و عاشقانه قرار می‌گیرند.

او از تجدید چاپ کتاب "ترانه‌ای در انتهای کوچه تاریک و پنج نمایشنامه دیگر" خبر داد و گفت: این اثر اردیبهشت‌ماه امسال به چاپ دوم رسید و شامل نمایشنامه‌های "نخل و کوسه"، "پیش از حضور یلدا"، "برج کج"، "بهار و آدم‌برفی"، "خوری سو" و "ترانه‌ای در انتهای کوچه تاریک" است که از سوی انتشارات یکشنبه منتشر شده. هم‌چنین توافق اولیه برای انتشار گام به گام هفت نمایشنامه دیگرم تا سال آینده انجام شده که به این ترتیب مجموعه آثار نمایشی نشر یافته‌ام شامل 20 اثر خواهد شد.

در حوزه ادبیات داستانی نیز از کامگاری کتاب "گراز" در دهه 80 توسط انتشارات تجربه منتشر شده و تازه‌ترین اثر او مجموعه داستان "سقف این خانه کوتاه است" نیز که حاوی 51 داستان کوتاه است که اواخر سال 1398 از سوی خانه فرهنگ گویا نشر یافت.

او مجموعه داستان جدیدی را نیز آماده چاپ دارد که در حال مذاکره با ناشر معتبری برای انتشار آن در سال‌جاری است.