سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نمایشنامه "آلیس در بستر" در هشت پرده تلفیقی از رویا، واقعیت و جهانی فانتزی را در برابر تماشاچی به نمایش می‌گذارد و به مفاهیم مرگ و زندگی نگاهی متفاوت دارد.

تنها نمایشنامه سوزان سانتاگ با محوریت زنی بیمار به نام آلیس و روایت او از جهان رویاهایش نوشته شده که در تضاد با دنیای واقعیت است. شاید بتوان بیماری و بستر آلیس را استعاره‌ای دانست از هر آنچه زنی را محدود می‌کند و رویا را برای آن‌ها به تنها نقطه روشن جهان تبدیل می‌کند.

به گفته سانتاگ، این نمایشنامه اثری است "در باب غم و خشم یک زن و در نهایت، نمایشی در باب تخیل" که او در تمام عمر خود را برای نگارش این اثر آماده کرده است. او، خود این نمایشنامه را اثری فانتزی می‌نامد بر پایه زندگی شخصیتی واقعی به نام آلیس جیمز؛ زنی که کوچک‌ترین فرزند خانواده‌ای امریکایی است و در سی سالگی از پدر برای خودکشی اجازه می‌گیرد. آلیس در سال 1884، نزد برادرش هری می‌رود و تا زمان مرگش در سن چهل و سه سالگی در بستر می‌ماند.

سوزان سانتاگ نویسنده، نظریه‌پرداز، منتقد، فیلمنامه‌نویس و کارگردان امریکایی، در سال 1933 در نیویورک متولد شد. رمان تاریخی "عاشق آتشفشان"، "علیه تفسیر"، "بیماری به مثابه استعاره"، "نظر به درد دیگران"، "انحطاط سینما" و "یادداشت‌های در باب ابتذال" از جمله آثار او محسوب می‌شوند. سانتاگ در سال 2004 بعد از یک دوره بیماری سخت از دنیا رفت. 

در بخشی از این نمایشنامه در صفحه 28 می‌خوانیم: "آلیس: آره شاید آدم خوبی نیستم. شاید فقط یک موجود احمقم. پدر مرده و ما زنده‌ایم و ما اینجا زندگی می‌کنیم، نه اونجا. من دارم تو یک اتاق زندگی می‌کنم و تو رو می‌بینم؛ وقت‌هایی که با مهربونی به دیدنم میای و می‌بینی که من به خاطر این تحریک‌های عصبی، برای انجام کارهام به پرستارم وابسته‌ام. خب تعجبی هم نداره که احمق و احمق‌تر بشم. این افکار، وقتی به سراغم میان که یک موج نورانی به ذهنم هجوم میاره و تمام وجودم رو پر می‌کنه از حس قدرت و نشاط فهمیدن. اون موقع است که حس می‌کنم تمام رمز و راز هستی رو برملا کردم. بعد، وقت داروی استفراغه یا شونه موهام یا وقت تعویض این ملحفه‌ها. به نظرم، من به قله‌هایی رسیدم که از اونجا همه چی روشن و واضحه و این فقط یکی از اون راه‌های بی‌شماریه که باهاشون- به قول پدر- "آب میشم".

کتاب "آلیس در بستر" نوشته سوزان سانتاگ با ترجمه مریم رفیعی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 20 هزار تومان توسط انتشارات روزبهان منتشر شده است.

آلیس در بستر