سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فریندخت زاهدی نویسنده و استاد دانشگاه، ضمن اشاره به آشنا نبودن برخی از هنرمندان تئاتر خیابانی با این ژانر به هنرآنلاین گفت: این مسئله‌ وجود دارد که بیشتر افرادی که در این هنر فعالیت دارند به خاطر ناآشنا بودن از متونی استفاده می‌کنند که فاقد ویژگی‌های تئاتر خیابانی است. در حالی که تئاتر خیابانی یک ژانر بسیار گسترده است و انواع گوناگونی دارد و "تئاتر خیابانی" اصطلاح کلی آن محسوب می‌شود.

او با بیان این‌که نمایشنامه تئاتر خیابانی به‌طور قطع باید یک ویژگی اجتماعی و انتقادی داشته باشد و در جهت آگاهی جامعه، رفع مشکلات و واقعیت‌های نامطلوب تلاش کند، ادامه داد: این ابزار فرهنگی فقط برای سرگرمی نیست؛ به همین دلیل سه نمایشنامه "خروش عادلانه"، "زمین پاک" و "مرحله چهارم" را در یک مجلد با عنوان "اجرا در شهر: سه نمایشنامه خیابانی" به نشر داستان سپردم که به‌زودی منتشر می‌شود.

زاهدی با اظهار امیدواری از این‌که هنرمندانی که به منابع دانشگاهی و یا خارجی دسترسی ندارند، بتوانند به مطالعه کتاب "اجرا در شهر: سه نمایشنامه خیابانی" از این ژانر آگاهی بیشتری پیدا کنند، تصریح کرد: همچنین کارهای متنوع برای اجرا در مکان‌های غیر صحنه‌ای تولید کنند، چرا که به متن برای تولید تئاتر خیابانی احتیاج داریم.

او اضافه‌کرد: این سه نمایشنامه تالیفی در دوره‌ای که با گروهی از همکارانم به شکل بین‌المللی کار تحقیقی داشتم نگارش یافتند و چون بین‌المللی نوشته شدند تا در تمام کشورهای جهان اجرا شوند اسامی، فضا و مکان‌های متناسب با شرایط اقلیمی و بومی خودمان تغییر پیدا کرده است تا قابل استفاده باشد.

این پژوهشگر همچنین از چاپ نمایشنامه "دیالوگ" در کتاب "زنان نمایشنامه‌نویس ایرانی" خبر داد و توضیح داد: در این کتاب که قرار است در کشور انگلستان منتشر شود، مژگان خالقی، مهسا طالبی، نغمه ثمینی، هاله مشتاقی‌نیا، ترنج یقینازاریان و سپیده خسروجاه نیز نمایشنامه دارند. پیش‌گفتار کتاب را نیز خودم نوشتم.