سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: منصور خلج نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که کتاب "ماندگاران صحنه" را در انتشارات نمایش در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین گفت: این اثر حاصل گفت‌وگویی بلند با پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما است.

او با اشاره به مرسوم بودن نشر کتاب‌های خودنوشت یا زندگی‌نامه‌ای در تمام دنیا، ادامه داد: کتاب "ماندگاران صحنه" نیز شرح زندگی این هنرمند محسوب می‌شود که یکی از اشخاص با تجربه و در حقیقت پی‌گیر در حوزه بازیگری است و تجربیات متنوعی در این عرصه دارد. او قبل از انقلاب و در دهه 50 با گروه آربی آوانسیان کار می‌کرد. تجربه فعالیت با افراد سرشناس و صاحب سبکی چون پیتر بروک، بیژن مفید، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی در پرونده کاری او دیده می‌شود؛ هر یک از این هنرمندان روش و شیوه‌ ویژه خود را داشتند و پورحسینی از همه آن‌ها آموخته است. لازم بود این تجربیات مکتوب شود تا درسی برای نسل‌های بعدی باشد. در نتیجه کتاب بازگفت فراز و نشیب فعالیت این هنرمند در آستانه 80 سالگی است.

این کارگردان تئاتر هم‌چنین از چاپ دو نمایشنامه توسط انتشارات نودا با عناوین "فرودگاه بعدی" و "خشایار تا کجا" در قالب یک کتاب خبر داد و افزود: در نمایشنامه نخست به مسئله مهاجرت و غربت پرداختم. در این اثر دو فرد پس از 30-40 سال یکدیگر را در فرودگاه ملاقات می‌کنند. آنچه در این سال‌ها بر آن‌ها گذشته بازگو می‌شود و مجدد هر کدام به راه خود می‌روند.

او درباره محتوای نمایشنامه "خشایار تا کجا" اظهارداشت: در قرن پنجم قبل از میلاد دو تمدن مهم وجود داشت. یکی تمدن آسیایی ایران عصر هخامنشی، داریوش، کوروش و خشایارشاه و یک تمدن اروپایی که تمدن یونان باستان بود. در این زمان بخشی از یونان خراج‌گزار ایران است. داریوش شاه سپاه خود را برای سرکوب کردن و خراج گرفتن به یونان می‌برد. منتها زمان کافی ندارد و برمی‌گردد خود را مجهز کند. اما عمرش کفاف نمی‌دهد. در نتیجه پسرش خشایارشاه پس از 10 سال به یونان می‌رود. یونان که آن زمان تجهیزات پیشرفته دریای داشت، خشایارشاه را با تزویر به جنگ دریایی می‌کشاند. این نبرد به سالامیس معروف شده است.

خلج با این توضیح که در بنیاد تئاتر کودک و نوجوان یک مجموعه چند جلدی با عنوان "تاریخ شفاهی صد سال تئاتر کودک" در دست آماده‌سازی است، گفت: مصاحبه‌هایی با همکاری مرکز اسناد کتابخانه ملی با پیشکسوتان تئاتر کودک انجام شده است از پروانه باغچه‌بان تا رضا بابک، قطب‌الدین صادقی، داود کیانیان، حسن دادشکر و افرادی که در این صد سال به تئاتر کودک پرداختند. کارهای جلد نخست انجام شده و با حمایت خانه تئاتر و نشر گویا منتشر خواهد شد.