سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مهران حبیبی‌نژاد نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که کتابی با محوریت زندگی هنری استاد گلپایگانی مشهور به "گلپا" در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین گفت: این اثر که  در مرحله صفحه‌آرایی است از سوی نشر ماهریس منتشر می‌شود.

او درباره محتوای این کتاب اظهارداشت: بخش نخست به "گفت‌وگوها" اختصاص دارد. این گفت‌وگوها شامل مطالبی می‌شود که گلپا در آن درباره زندگی و حرفه‌اش سخن گفته است. این هنرمند در پاسخ به رسانه‌های مختلف به 50 سال فعالیت هنری‌اش پرداخته که هر کدام دارای نکات آموزنده و آموزشی زیادی هستند. از بین این نظریات بهترین و جالب‌ترین آن‌ها را برای انتشار برگزیدم. بخش دوم کتاب "هنرمندان دیگر در گفتار گلپا" نام دارد. آنچه که گلپا راجع به هنرمندان دیگر گفته و درباره کار آن‌ها نظر داده است یا کار هنرمندی را پذیرفته در این فصل منتشر می‌شود. در بخش سوم، نیز آنچه دیگران درباره گلپا نظر دادن در قالب یادداشت و مقاله پژوهشگران، هنرمندان موسیقی و سینما و افراد صاحب‌نظر آمده است. بخش چهارم، مختص گفت‌وگو هنرمندان درباره گلپا است که از  یادداشت و مقالات مجزا شده است.

به گفته حبیبی‌نژاد، بخش پنجم کتاب به توصیف یک‌سری از شاعران ترانه‌سرایان درباره این هنرمند اختصاص دارد که در قالب تعریف و تمجید است.

این پژوهشگر افزود: بخش دیگر مربوط به برگزیده کلام آثار این هنرمند شامل ترانه‌ها و تصنیف‌هایی است که آهنگسازی و یا خوانده شدند و بیش از 60 تصنیف را در برمی‌گیرد. در انتهای کتاب نیز آهنگ‌های برگزیده و تصاویری از کودکی تاکنون گلپا گنجانده شده است.

حبیبی‌نژاد که دو کتاب زندگی هنری عارف قزوینی و محمدرضا لطفی را نیز برای انتشار به نشر ماهریس سپرده، ادامه داد: زندگی هنری استاد محمدرضا لطفی هم به روال کتاب‌های دیگرم با عنوان کلی  "موسیقی‌دانان ایرانی" با شرحی از زندگی این هنرمند آغاز می‌شود.

او با بیان این‌که در بخش نخست کتاب برگزیده‌ای از بهترین گفت‌وگوهای لطفی که در چند دهه حیات هنری صورت گرفته، گنجانده شده، تصریح کرد: نقد و نظرهای موسیقی‌دانان، نویسندگان و پژوهشگران درباره شخصیت هنری و جایگاه محمدرضا لطفی در موسیقی ایران در قالب گفت‌وگوها، یادداشت‌ها و مقالات در بخش دوم ارائه شده. بخش سوم کتاب با عنوان "دیگران در گفتار لطفی"، شامل نقد و نظرهای استاد درباره چند هنرمند است.

حبیبی‌نژاد با این توضیح که بخش چهارم کتاب به دیدگاه‌های علمی لطفی درباره روند موسیقی ایران، جایگاه آواز ایرانی، ردیف دستگاهی موسیقی ایران، سازهای ایرانی و بسیار از مسایل موسیقی ایران در قالب مقالات، اختصاص یافته است، افزود: این بخش از کتاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که استاد لطفی خود نویسنده با دانشی در این عرصه به شمار می‌رود و در این‌باره مقالات بسیاری نگاشته است. برای همین سعی کردم تعدادی از تاثیرگذارترین مقالات او را انتخاب کنم.

او با بیان این‌که بخش پنجم کتاب هم نگاهی دارد به نقد و نظرهای چند منتقد و پژوهشگر موسیقی به چند آلبوم و کنسرت لطفی، گفت: در پایان هم تصاویری متنوع از او و هنرمندان دیگر برای زیبایی این مجموعه افزوده شده است.

حبیبی‌نژاد با این توضیح که کتاب  زندگی هنری عارف قزوینی هم شامل برگزیده‌ای از مجموعه مقالاتى است که در طول تاریخ مطبوعات ایران توسط پژوهشگران و محققان درباره این شاعر ملى نگاشته شده، اظهار داشت: دیدگاه‌هاى مختلف موسیقی‌دانان و محققین درباره‌ آثار و اندیشه‌ عارف در چشم‌‌اندازى دیگر و از بعد هنر موسیقایی، زوایاى گوناگون زندگى او مورد بررسى قرار مى‌گیرد. با بررسى دقیق این نقد و نظرها مى‌توان جایگاه عارف را در شعر و موسیقى و به کارگیرى این دو هنر در صحنه‌هاى سیاسی و اجتماعى دوره قاجار و پهلوی مورد ارزیابی قرار داد.

او با بیان این‌که در بخش نخست کتاب پس از پیش درآمد و سال‌شمار زندگی، شرح حال زندگی عارف به قلم خودش ارائه شده، تصریح کرد: بخش دیگر کتاب مربوط می‌شود به آشنایی عارف با تاج‌‌السلطنه و افتخارالسلطنه (دختران ناصرالدین شاه) که باعث خلق دو تصنیف مشهور "تاج خسروان" و "افتخار آفاق" شد. بخش دیگر کتاب با عنوان "عارف در نگاه موسیقی‌دانان و پژوهشگران موسیقی" در قالب یادداشت‌ها و مقالات مکتوب شده است. "سوگ‌نامه‌ها و سوگ سروده‌ها" و "عارف در مطبوعات عصر عارف" نیز از بخش‌های دیگر هستند. بخش پایانی هم به متن کامل تصنیف‌هاى عارف و مجموعه‌ای از تصاویر او و هنرمندان و دوستان نزدیکش اختصاص یافته است.

حبیبی‌نژاد همچنین از نگارش کتاب "موسیقی ایران زمین" خبر داد و افزود: این مجموعه چند جلدی شامل ترانه‌ها و تصنیف‌های ایرانی است. جلد نخست آن در 800 صفحه آماده چاپ شده و توسط نشر ماهریس روانه بازار کتاب می‌شود. پس از مقدمه، برای ارتباط راحت‌تر مخاطبان با کتاب، خوانندگان را براساس حروف الفبا چیدمان کردم که از هنگامه اخوان آغاز می‌شود و در این جلد به سیما مافیها ختم شده است. نگارش کتاب نیز به این ترتیب است که ابتدا زندگی‌نامه مختصری با عکس از هنرمند ارائه شده، سپس شروع کردم برگزیده آثار آن‌ها را فهرست‌وار نوشتم. در ادامه متن چند تصنیف و ترانه‌ها را قرار داده‌ام. در انتها عواملی که در خلق آثار نقش داشته‌اند، از جمله آهنگسازان، ترانه‌سرایان و افرادی که تنظیمی انجام داده‌اند و چهره‌های مطرح و معروفی به شمار می‌روند را انتخاب کرده‌ام که در هر صفحه عکس دو شخصیت جای گرفته است به انضمام شرح کوتاهی از مشخصات حرفه‌ای این هنرمندان.