سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: غلامرضا آقایاری نویسنده، با این توضیح که کتاب "سفیدتر از برف خوش‌بوتر از یاس" را در انتشارات کتاب ‌نیستان در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین گفت: این اثر حاوی مجموعه داستان‌های بهم پیوسته از زندگی یاران مهجور مانده حضرت ابی‌عبدالله الحسین (ع) در واقعه عاشورا است که در قالب داستان به رشته تحریر درآمده است.

او راوی این داستان را پسر نوجوانی به نام رضا دانست که پدرش قهوه‌خانه‌ای موروثی را از پدرانش به یادگار دارد و ادامه داد: پدر اصرار دارد قهوه‌خانه را به سبک، سیاق و سنت‌های گذشتگان اداره کند. ایام محرم است و کوچه‌ها و خیابان‌ها سیاه‌پوش شده‌اند. پیرمردی که در کودکی پدر در قهوه‌خانه نقالی و پرده‌خوانی می‌کرده، بعد از سال‌ها آن‌جا حضور می‌یابد. مرشد آقا، پیرمرد نقال که در ابتدای ماه محرم به آن‌جا بازگشته تا بساط پرده‌خوانی عاشورا را مجددا بر پا کند و این‌گونه روضه روز عاشورا و یاران سیدالشهدا(ع) را در قهوه‌خانه روایت کند.

آقایاری افزود: پیرمرد نقال در همان ابتدای ورودش پرده‌ای را نمایان می‌کند که برای راوی داستان تازگی دارد. نقاشی جدیدی از واقعه عاشورا که رمزآلود است و رضا توسط راهنمایی‌های مرشد پیر، پرده از رازها برمی‌دارد. او با شخصیتی از عاشوراییان که قصه‌گوی کودکان عاشورا است و خود به دنبال رضا برای سفر به کربلا آمده است همراه می‌شود و سفری پر رمز و راز را به روز عاشورا و کربلا آغاز می‌کند. به این ترتیب هر روز در قهوه‌خانه، مرشد پیر پرده‌ای جدید رونمایی می‌کند و رضا همراه با شهیدی که روایت شهادتش در پرده نقالی مشهود است به کربلا سفر می‌کند، با نام شهدایی که برایش تازگی دارد و اسمی از آن‌ها نشنیده بوده آشنا می‌شود و خود صحنه شهادت‌شان را در روز عاشورا می‌بیند. در پایان این روایت داستانی، مخاطب با هجده تن از شهدای مهجور مانده عاشورا از بنی هاشمیان و اصحاب سیدالشهدا (ع) آشنا خواهد شد.

او سعی داشته در گزینش نام شهدا و در تفحصی که در کتب تاریخی انجام داده از شهدایی نام برده شود که ویژگی خاصی در زندگی و نحوه شهادت‌شان بارز و مشهود است و با تصویرسازی خاصی که در داستان صورت می‌گیرد نام و نحوه شهادت این شهیدان در ذهن مخاطب ماندگار شود.

آقایاری که ایده اصلی روایت داستان و سفر در زمان یا به نوعی عالم دیگر را از اشاراتی مانند توقف زمان در روز عاشورا، از مرحوم ملا آقا دربندی در کتاب "اسرار الشهاده"و "سعادات ناصریه" و نیز رمزیابی از برخی فرمایشات شیخ جعفر شوشتری یافته است، اظهار داشت: شاید کمتر کسی تا به حال از خویش پرسیده باشد که شخصیت کم‌نظیری هم‌چون شیخ شوشتری و یا عالم جلیل القدری مانند ملا آقا دربندی آن جلوه‌ای از وقایع عاشورا را که زیارت کرده‌اند در کدام عالم، کدام ظرف مکانی و زمانی به مشاهده نشسته‌اند؟ آیا ملا آقا، سفری در دل تاریخ داشته و هزار و چند صد سال به عقب برگشته و در همین ظرف مکانی و زمانی شاهد وقایع بوده است یا این‌که به تعبیر برخی در سیر عالم رویا (عالم برزخ و مثال) به مرور وقایع عاشورا نشسته است؟ این موضوع نیازمند پژوهش‌های بیشتر، نگاهی جامع‌تر و دگرگون به اشارات بزرگانی مانند ملا آقا و شیخ شوشتری است. به نظر می‌رسد پژوهشگران و نویسندگان ادبیات عاشورا با نگرش بیشتر به اشارات بزرگانی مانند ملا آقا و رمزیابی از آن‌ها توفیقات بیشتری در ارائه آثار دینی و مذهبی به ویژه ادبیات عاشورا خواهند داشت.

او درباره منابع تحقیقاتی این کتاب توضیح داد: منبع اصلی کتاب "آیینه‌داران آفتاب" نوشته محمدرضا سنگری بود؛ اما برای دریافت بیشتر از نحوه شهادت و حضور شهدا در کربلا ناگزیر به بررسی در کتب معتبر دیگر مانند "الارشاد" شیخ مفید، "نفس المهموم" شیخ عباس قمی، "تاریخ کامل ابن اثیر" و دیگر منابع تاریخی بودم و در حدود سه سالی که برای تالیف این کتاب تحقیق و نگارش صورت گرفت سعی داشتم شهدایی را انتخاب کنم که درباره آن‌ها در کتاب تاریخی اختلاف زیادی نباشد.